KTM:n uusi 450-SX-F Factory Edition
KTM julkaisi maanantaina Amerikassa uuden 2018 450SX-F Factory Edition –mallin, jolla tehdastiimin kuljettajat tulevat ajamaan alkavalla kaudella. Normaaliin tyyliin Factory Edition-mallin uudistukset tulevat seuraavan vuoden normaaleihin tuotantopyöriin, joten olettavaa on, että 2019 mallin 450SX-F tulee olemaan vastaavanlainen kuin nyt esitelty Factory Edition-malli. KTM esitteli kolme vuotta sitten edellisen kerran mallin, joka koki todella isoja muutoksia ja tuon ”sukupolven” Factory Edition-pyörällä ajettiin kisaa kaudesta 2015 lähtien.
Merkittävimmät muutokset
Maanantaina esitelty pyörä ei koe yhtä radikaaleja muutoksia kuin kolme vuotta sitten, mutta kyse on kuitenkin merkittävistä muutoksista. Pyörän moottori on uusittu ja se KTM:n mukaan 0,5kg aiempaa kevyempi, sekä entistä kompaktimpi sylinterin ollessa 15mm matalammalla kuin aiemmin. Pyörän pakoputki on täysin uusittu ja siinä uudelleen muotoiltu resonanssikammio ja lisäksi äänenvaimennin on aiempaa lyhyempi, joka tuo painopistettä lähemmäs pyörän keskustaa. Pakoputken saa jatkossa myös irti ilman takaiskunvaimentimen irroitusta.
Myös runko ja t-kappaleet on uusittu. Takahäkki on 40mm pidempi, jolla on haettu lisää jäykkyyttä pyörän takaosaan. Takahaarukassa oleva taka-akselin paikka on 5mm ”pidempi”, jolloin takarenkaan paikkaa saadaan taaemmaksi ja pyörää vakaammaksi ajaa suorilla. Pyörässä on myös uudet muoviosat ja KTM:n mukaan pyörä on aiempaa kapeampi. Pyörän takaiskunvaimennin saa uuden männän ja uudet ”settingit”
Nämä muutokset ovat sellaisia, joita voidaan odottaa löytyvän myös vuoden 2019 ”vakiomallistosta.
Lisäksi 2018 450SX-F Factory Edition-mallista löytyy seuraavat muutokset:
- Red Bull KTM Factory Racing –grafiikat
- Anodisoidut oranssit T-kappaleet
- Hinsonin kytkinkoppa
- Holeshot –laite etuhaarukassa
- Oranssi runko
- Komposiitista valmistettu pohjapanssari
- D.I.D Dirt Star –vanteet
- Selle Dalla Valle –satula
- “Kelluva “ etujarrulevy
- Etujarrulevyn suojus
- Oranssi takaratas
Xracing