KTM ajatti uutuuksiaan

KTM-rivistö odottelee innokkaita toimittajia.
Kuva
Jani Hovi
KTM:n vuoden 2020 enduromallien testitilaisuus järjestettiin Espanjan Bassellassa, satakunta kilometriä Barcelonasta luoteeseen. Keli suosii koeajajia, sillä aurinko paistaa ja lämmintä on 25 astetta.

Tänä vuonna malleihin on tullut aika paljon muutoksia. KTM:n mukaan osista on uusittu noin 60 prosenttia. Mukana on myös kokonaan uusi malli, 150-kuutioinen kaksitahtinen TPI-pyörä, joka on jatketta 250- ja 300-kuutioiselle TPI:lle. Polttoaineen syöttö tapahtuu ruiskulla ja pyörän saa myös rekisteröityä, eli pyörät ovat Euro4-hyväksyttyjä. Mallistossa ei ole enää lainkaan 125-kuutioista pyörää.

Muutokset pyörissä ovat pääosin pieniä. Mitään radikaaleja muutoksia ei ole tehty. Esimerkiksi runkogeometria on edelleen aivan sama, vaikka muutoksia on melkoisesti. Esimerkiksi runkojen jäykkyydet ovat muuttuneet, eli toisin paikoin runkoja on jäykistetty, toisin paikoin taas joustoa on lisätty. Tällä on pyritty parempaan ajettavuuteen.

Myös moottorit ovat keventyneet. Isommista koneista on saatu melko paljonkin painoa pois. Kokonaisuudessaan painot eivät ole juurikaan muuttuneet, koska vastaavasti pyöriä on muualta vahvistettu.

Seuraavassa Xracing OFFROADPro -lehdessä on laajempi raportti uusista KTM-malleista.