KTM 450 SMR tekee paluun KTM:n mallistoon

Teksti
KTM 450 SMR tekee paluun.
Kuva
KTM
Seitsemän vuotta sitten KTM valmisti viimeisimmän KTM 450 SMR:n. Tämä tehokas Supermoto tekee vihdoin paluun KTM:n mallistoon.

Mallivuoden 2021 KTM 450 SMR perustuu teknisiltä ominaisuuksiltaan KTM 450 SX-F -malliin sovitettuna supermotoon vaadittaviin ominaisuuksiin.

On kulunut aivan liian kauan siitä kun 450cc moottorilla varustettu Supermotopyörä on kuulunut KTM:n mallistoon. KTM halusi tuoda uuden kisapyörän kattavaan valikoimaansa ja kehitti täysin uudistuneen version KTM 450 SMR -mallista. Pyörä vastaa niiden kuljettajien tarpeisiin, jotka ovat odottaneet mallin paluuta takaisin kilparadoille.

Uusi KTM 450 SMR vastaa täysin KTM:n ideologiaa: READY TO RACE – suoraan liikkeen lattialta vakioasetuksilla. KTM tiedostaa myös yksityiskohtien merkityksen moottoripyörän valmistuksessa ja tuotekehitys haluaa KTM 450 SMR:n tekevän vahvan ensivaikutelman. Uutuus onkin täysiverinen kisapyörä.

2021 KTM 450 SMR:n 450 kuutioinen moottori on sovitettu supermotoon sopivaksi. Se perustuu KTM 450 SX-F -malliin, jonka suorituskyvystä motocross- ja supercrossradoilla ei ole epäilystä. Uusin 4-tahtimoottorin sukupolvi tarjoaa 63 hevosvoimaa tehoa ja painaa vain hieman yli 27 kg. Massojen keskittämiseksi moottori on tuotu keskelle runkoa, mikä parantaa pyörän käsiteltävyyttä. Tämä on ensiarvoista supermoton parissa, sillä kuljettajat edellyttävät ensiluokkaista tuntumaa. SOHC-sylinterikannen alla on kevyt alumiininen 95 mm:n sylinteri, jossa on vain 320 grammaa painava mäntä. Se tuottaa massiivista vääntöä samalla kuin optimaalisesti sijoitettu kampiakseli omalta osaltaan tukee pyörän ajettavuutta. Huippulaatuisen kiertokangen ansiosta huoltoväli on pitkä, 100 tuntia.

Moottorin tehon kokonaisvaltainen hyödyntäminen on mahdollista PANKL Racing Systems:in valmistaman 5-vaihteisen vaihdelaatikon ansiosta. Vaihteistossa on kehittynyt anturi, jonka avulla jokaiselle vaihteelle voidaan valita sopivat moottorikartat. Pyörään on myös lisätty SUTER -luistokytkin, joka parantaa takapyörän vakautta. Luistokytkin on olennainen varuste supermotokuljettajille.

Kokonaisuus nivoutuu saumattomasti yhteen edistykselliseen kromimolybdeeniteräsrunkoon. Rungon ensiluokkaiset vääntö- ja jousto-ominaisuudet ovat KTM 450 SMR:n käyttötarkoituksen kannalta ihanteelliset. Alusta on tukeva, mutta kevyt ja 900 g painava takahäkki on olennainen osa sitä. Pyörä on varustettu CNC-koneistetuilla T-kappaleilla, joissa on 16mm offset. Lisäksi valittavissa on kolme erilaista ohjaustangon kiinnityskohtaa.

WP Suspension XACT -etuiskunvaimentimet ovat 48mm AER-teknologiaa, joista löytyy mid-valve -venttiilllä varustettu kaksikammiojärjestelmä. Supermotokuljettajat tarvitsevat jatkuvan kosketuksen asfalttipintaan, mutta myös luotettavan vaimennuksen offroad-osuuksien vaihteleviin olosuhteisiin. WP Suspension XACT -takaiskunvaimennin kompakti, kevyt ja luotettava sekä täysin säädettävä komponentti. Takapyörän 266 mm:n joustomatka (edessä 285 mm) on osa uutta KTM 450 SMR -mallia, jossa rungon muodostama geometria asettaa käsiteltävyyden ja kokonaisvaltaisen ajettavuuden etusijalle.

Etujarruna on ensiluokkainen BREMBO:n nelimäntäinen jarrusylinteri sekä pääsylinteri, jotka takaavat varmana ja täsmällisen jarrutustehon. Tasapainon ja jarrutustehon luotettavuuden luovat 310 mm kelluva etujarrulevy sekä 220 mm takajarrulevy. Uusi KTM 450 SMR omaa vahvasta alumiinista valmistetun jäähdyttimen, joka on suunniteltu hyödyntäen nestedynamiikan laskentaa. Jäähdyttimet on myös sijoitettu niin, että se osaltaan parantaa massojen keskittämistä. Keihin 44 mm:n ruiskurunko varmistaa herkän kaasunvasteen yhdessä uudelleen suunnitellut ilmansuodattimen kanssa. Älykäs moottorinohjausjärjestelmä säätää moottorin tehoa launch control -starttiavustimen, luistoneston ja tehokarttavalitsimen avulla. Malli on varustettu 7 litran polttoainesäiliöllä ja kevyillä Supermoto 16,5/17 ALPINA -vanteilla, joita täydentävät Bridgestonen sileät renkaat.