Kolumni: ISDE pohdintaa
Kuohunta Suomen ISDE- joukkueen ympärillä jatkuu, kun Suomen Moottoriliitto ilmoitti keskiviikkona Valtteri Salosen ottavan Samuli Arolta vapaaksi jääneen paikan, Oskari Kantosen ja Antti Hellstenin nenän edestä. Monen mielestä valinta oli kyseenalainen ja itsekin lukeudun tuohon joukkoon. Salonen on todistettavasti nopea kuljettaja ja voitti valintojen kannalta tärkeässä Riihimäen SM-endurossa Oskari Kantosen 44:llä sekunnilla. Median kannalta Salonen on helposti lähestyttävä, sanavalmis ja edustaa varmasti hienosti Suomea Sixillä. Lisäksi Salosella on takanaan monta ISDEä läpi ajettuna, joten kokemustakin löytyy. Mutta tämän kauden keskeytykset huolestuttavat allekirjoittanutta, koska edessä on kuitenkin kuuden päivän koitos, jossa vaaditaan paljon kuljettajan lisäksi myös kalustolta. Kaksi keskeytystä alkukauden kisoissa ei ole välttämättä lupaava tilanne, on takana kuinka monta läpi ajettua Sixiä tahansa.
Oli aika ottaa puhelin käteen ja soittaa miehelle, joka on valintojen takana ja kysyä, kuinka tarkkaan luotettavuus asiaa mietittiin. - Tuota asiaa on mietitty paljon. Tosiasia on, että Salonen on keskeyttänyt tänä vuonna kisoja useasti. Kuitenkin Riihimäen kisassa hän pääsi maaliin ja se oli meidän valintakriteereissä korkealla. Riihimäellä Salonen myös voitti Kantosen Oskun ja se vaikutti paljon asiaan. Tuon Salosen pyörän luotettavuus asian tiimoilta olen käynyt keskustelua myös Pohjamon Peten kanssa ja ne ongelmat mitä pyörässä on ollut, eivät toistu Sixillä, kertoi kesälomalta tavoitettu Suomen Moottoriliiton Tomi Konttinen.
Lopettaessani puhelun Konttisen kanssa, oli pakko selvittää mitä nuo TM:n ongelmat ovat todellisuudessa olleet ja miten ne on korjattu. Joten seuraava puhelu TM:n maahantuojalle Daytona Motorsporttiin ja Petri Pohjamolle. - Alkuvuoden ongelmat meillä olivat kaikki sähköongelmia ja olimme oikeastaan niihin itse syyllisiä. Tilasimme pyörät erilaisilla sähköillä kuin alkuperäiset ovat ja teimme niihin omia muutoksia. Ja nuo omat muutoksemme aiheuttivat ongelmat ja sitä kautta keskeytykset. Nyt nuo asiat on korjattu, eikä kyseisiä ongelmia enää tule. Lisäksi koko alkukauden meillä on ollut kaasarin säädöt pielessä ja saimme ne oikeastaan vasta kesäkaudelle kuntoon. Tässäkin asiassa tuli todettua se, että mikä toimii Italiassa ei välttämättä toimi Suomessa. Lopulta tuohonkin ongelmaan löytyi vika kaasarin neulasta ja nyt säädötkin ovat kunnossa, kertoi TM:n maahantuojana toimiva Pohjamo.
Junnut vs. ”äijät”
Nyt kun Salosen keskeytys asia on selvitetty, on aika selvittää miksi Hellsteniä tai Nikanderia ei nostettu Trophyyn, koska molemmat olivat nopeampia kuin Salonen Riihimäellä, kisassa joka kuitenkin ratkaisi Salosen pääsyn maajoukkueeseen. - Nikanderin Ronia ei oikeastaan mietitty trophyyn alkukauden suoritusten vuoksi. Hellsten on ollut kuitenkin koko alkukauden Nikanderia nopeampi ja tasaisempi, joten sen vuoksi Hellsteniä harkittiin miesten joukkueeseen. Vaikkakin Nikanderin osoitti jälleen hurjan vauhtinsa Suomessa, Konttinen selvensi.
Miksi sitten Hellsten ei päässyt miesten joukkueeseen? - Jos oltaisiin jouduttu menemään selvästi Hellstenin tason alapuolelle muiden ehdokkaiden kohdalla, olisi Hellsten valittu joukkueeseen. Tässä tapauksessa näin ei ollut ja lopullinen valinta tehtiin Salosen ja Kantosen kesken. Yhä edelleen meillä on tarkoitus saada jalkeille kaksi vahvaa joukkuetta, joilla on molemmilla mahdollisuus mestaruuteen. Näin ollen, jos miesten joukkueessa sattuu vielä loukkaantumisia, on Kantonen seuraava vaihtoehto.
Vaikuttiko kritiikki valintoihin?
Xracinginkin kommentoinnissa on otettu voimakkaasti kantaa joukkueen valintoihin ja jopa kyseenalaistettu Konttisen valintamotiiveja. Salosen valinta joukkueeseen TM:n kalustolla ja Kantosen rannalle jättäminen KTM:n kalustolla sai varmastikin jotkut epäilemään, vaikuttiko kova kritiikki ja kyseenalaiset kommentit päätökseen. - Arvasin että joku kysyy tätä asia, Konttinen naurahti ensimmäisenä. - Vaikka luenkin kommentteja, eivät ne missään nimessä vaikuta omiin päätöksiini. Sen verran on pakko sanoa noista keskusteluista, että sieltä on löytynyt asiallista ja hyvää pohdintaa mm. siitä, pitäisikö Hellstenin ja Nikanderin ajaa miesten joukkueessa.
Loppupohdinta
Valinnat on tehty ja ne on perusteltu valitsijoiden taholta. Yksi asia, minkä haluan nostaa jälleen tässä esiin, on lajivalmentajan vastuu päätöksistä. Konttinen seisoo päätösten takana ja ottaa niistä myös vastuun. Taakse jäänyttä on aika, jolloin liitosta ilmoitettiin Sixin joukkueet, ilman sen suurempia perusteluita. Niistäkin asioita saisi varmastikin aikaiseksi useammankin jutun, mutta jätetään ne nyt omaan arvoon ja keskitytään nykypäivään.
Alkuperäisen joukkueen julkistamisen jälkeen kirjoitin blogissani olevani lopulta samaa mieltä joukkueiden valinnoista, mutta nyt en. Olisiko sittenkin ollut aika rikkoa nuorten joukkue ja nostaa Hellsten Trophyyn? Eikö Hellsten kuitenkin ole tämän vuoden näyttöjen perusteella merkittävästi nopeampi kuin Salonen tai Kantonen? Olisiko Salosen tilalle sittenkin pitänyt valita Kantonen, joka oli Riihimäen kisan perusteella Salosta hitaampi, mutta tämän kauden perusteella ainakin varmempi kuljettaja?
Lopputulos
Mielestäni Antti Hellsten olisi pitänyt nostaa miesten joukkueeseen, sillä Hellsten on tällä hetkellä merkittävästi nopeampi kuin Salonen tai Kantonen. Tässä tapauksessa nuorten joukkue olisi pitänyt rikkoa Trophy- joukkueen kustannuksella ja panostaa kaikki mestaruuden hankkimiseen Trophyssä. Mielipiteitä on monia ja tämä on omani.
Fakta on kuitenkin se, että Salonen korvaa Aron joukkueessa ja Hellsten ajaa nuorten joukkueessa. Näin ollen meillä on kaksi kilpailukykyistä maajoukkuetta Kotkassa, joille jokaisen katsojan ja median edustajan tulee antaa täysi tuki ja kannustus.
Hauskaa Juhannusta,
Jani Hovi