Ketkä valtaavat maajoukkueen viimeiset paikat?

Jo aiemmin Suomen maajoukkueeseen on valittu Juha Salminen, Matti Seistola, Eero Remes, Marko Tarkkala, Antti Hellsten ja Roni Nikander. Edellä mainituista neljä ensimmäistä nimeä nähdään miesten Trophy- joukkueessa, Hellstenin ja Nikanderin kohdalla joukkue on vielä avoin. Suomen moottoriliitto ilmoittaa lopulliset maajoukkueet 31.5. ja näin ollen Riihimäen SM-enduro tulee olemaan ratkaisevassa asemassa.

Kaksi vapaata paikkaa

Trophy joukkueessa on näin ollen neljä varmaa nimeä ja kaksi paikkaa on yhä auki. Vahvimmin kahdesta jäljellä olevasta paikasta kamppailevat Jari Mattila, Oskari Kantonen, Valtteri Salonen ja Samuli Aro. - Periaatteessa kaikille ovat kuitenkin ovet avoinna ja Riihimäellä ratkeaa paljon. Toki otamme huomioon myös kauden aiemmat endurokilpailut ja GNCC-kilpailut ja teemme päätöksemme myös niiden perustelleella, kertoo Suomen Moottoriliiton valmennuspäällikkö Tomi Konttinen.

Ehdolla olevasta nelikosta kaikilla on runsaasti kokemusta MM-sarjasta ja Sixistä, jolla on myös Konttisen mukaan painoarvoa. - Mikäli meillä on vauhdillisesti kaksi tasaväkistä kuljettajaa ehdolla, niin kyllä kokemuksella on siinä vaiheessa painoarvoa. Samassa tilanteessa katsomme myös kuljettajien luotettavuutta kauden aiemmissa kilpailuissa, sillä Sixillä luotettavuus on erittäin tärkeä asia.

Junior Trophy täysin avoin

Nuorten maajoukkueeseen ei ole vielä nimetty ketään, sillä Hellstenin ja Nikanderin paikkaa maajoukkueiden välillä mietitään vielä. - Vaikka molemmat joukkueet halutaan vahvoiksi, niin Trophy- joukkue on kuitenkin tärkein. Mikäli joku nuorten joukkueeseen ikänsä puolesta mahtuva on huomattavasti nopeampi kuin vanhemmat kuljettajat, on hänen ajamisensa mahdollista myös Trophy-joukkueessa. Näin ollen Hellstenin ja Nikanderin joukkue ei ole vielä selvillä, mutta joka tapauksessa he ajavat Suomen joukkueessa. Heidän lisäksi nuorten joukkueeseen vahvimmin ovat ehdolla Paavo Honkanen, Lauri Pohjonen, Kimmo Hurri ja Lauri Salonen. Mutta myös muita vaihtoehtoja mietitään ja tarkastellaan Riihimäen jälkeen,Konttinen jatkaa.

Valintaprosessi

Neljän vapaana olevan paikan kohtalo ratkeaa siis lauantaina Riihimäellä. - Nopeus on se tärkein kriteeri. Riihimäellä tulemme tarkastelemaan kuljettajien nopeutta eri maastokokeilla, heidän sijoitustaan kokonaiskilpailussa ja luokassa. Tiedämme minkälaisia maastokokeita Kotkassa on luvassa ja pohdimme myös, miten ne sopivat eri kuljettajilla. Vaikea valintaprosessi on edessä joka tapauksessa , mutta uskon että löydämme parhaat mahdolliset joukkueet, Konttinen päätti.

Yhteenveto Trophy

Moottoriliitto on mielenkiintoisen valinnan edessä. Kaksi paikkaa Trophy- joukkueeseen tulisi täyttää ensimmäisenä. Täällä ehkä isoin pohdinta on Antti Hellstenin kohtalo. Löytyykö nelikosta Mattila, Kantonen, Valtteri Salonen ja Aro kahta kuljettajaa, jotka olisivat tällä hetkellä Hellsteniä nopeampia MM-sarjan tyylisillä maastokokeilla? Hellsten on paukutellut MM-sarjassa hurjaa vauhtia, yleiskilpailun sijoitusten pyöriessä vähintään 15:sta parhaan joukossa lähes koko ajan. Mikäli halutaan panostaa täysillä Trophy- joukkueeseen, on Hellsten varteenotettava vaihtoehto.

Muista Trophy- joukkueeseen ehdolla olevista kuljettajista Samuli Aro antoi myrskyvaroituksen Panssari GNCC:ssä, päihittämällä kotimaisia enduropolkuja alkukauden suvereenisti hallinneen Oskari Kantosen selvästi. Ääretön kokemus, hyvä vauhti ja osoitus kovasta kunnosta nostavat Aron korkealle kun paikkoja valitaan.

Jari Mattila on perinteisesti viihtynyt Sixillä hyvin ja tulokset ovat olleet loistavia. Mattila kävi kokeilemassa Hyvinkäällä myös supercrossia ja näytti vauhdin olevan kohdallaan myös nopealla alustalla. Ja kun kaikki tiedämme Mattilan innon ja panostuksen lajiin, ei hän varmasti ole huono valinta joukkueeseen.

Kantonen puolestaan on hallinnut kotimaisia kilpailuja tällä kaudella, poikkeuksena Aron voittama Panssari GNCC. Viime kaudella Kantonen opetteli MM-sarjan kiertämistä ja sieltä tarttuikin rutkasti vauhtia sekä kokemusta matkaan. Mutta riittääkö Kantosen vauhti nopeilla poluilla Suomen joukkueeseen, on suuri kysymysmerkki. Muut ehdokkaat tulisi päihittää Riihimäellä, jotta paikka joukkueeseen aukeaisi.

Valtteri Salosen kohdalla joukkueeseen pääseminen lienee hankalinta. Salosella on hyviä näyttöjä aikaisemmilta kausilta, mutta luotettavuusongelmat tällä kaudella muodostavat kompastuskiven. Hienosti menneen Päijänteen Ympäriajon lisäksi Salosella on tilillä kaksi keskeytystä ja yksi A-avoimen luokan neljäs sija, sekin ongelmien jälkeen. Moottoriliiton valintakriteereissä luotettavuus astuu kuvaan siinä vaiheessa, kun kuljettajat ovat tasaväkiä, eikä Salosen vauhti luultavimmin poikkea edellisten vauhdista merkittävästä.

Yhteenveto Junior Trophy

Hellsten on tämän joukkueen kantava voima, mikäli ei tule valituksi Trophy- joukkueeseen. Hellstenin kohdalla kyse onkin siitä, löytyykö Trophy joukkueeseen kaksi häntä nopeampia tai edes yhtä nopeita kuljettajia. Jos näin ei ole, on juniorijoukkueen uhraamista Trophy- joukkueen kustannuksella mietittävä.

Roni Nikanderin paikka on taas ehdottomasti nuorten joukkueessa, sillä hän ei vauhdillisesti vielä ainakaan ole merkittävästi nopeampi kuin Trophy- joukkueeseen ehdolla olevat kuljettajat ja näin ollen Nikanderista tuleekin yksi tukipilari juniorijoukkueeseen.

Muilta osin nuorten joukkue onkin melkoisen avoin. MM-sarjassa alkukaudella vierailleet Lauri Pohjonen ja Paavo Honkanen hakivat kokemusta, eivätkä tulokset olleet vielä mairittelevia. Näin ollen molemmilta odotetaan varmasti lisää näyttöjä vauhdista Riihimäellä. Honkasen kohdalla myös luotettavuus saattaa astua kuvaan, jos valinnat menevät tiukoille. Alkukauden aikana kun tilille on tullut useampikin keskeytys.

Sivulauseessa Tomi Konttisenkin mainitsema Miko Mellin sen sijaan pitäisi olla jopa alkukauden näyttöjen perusteella luonnollinen valinta joukkueeseen. Oskari Kantosen kanssa harjoitteleva, avoimen SM-sarjan toisena oleva Mellin ajoí Toukokuunajossa Orimattilassa yleiskilpailun toiseksi, häviten voittaja Kantoselle vain viisi sekuntia. Panssari GNCC:ssä Mellin päihitti Honkasen kahdella minuutilla, ollen yleiskilpailun yhdeksäs. Mikäli Mellin ajaa Riihimäellä samaa vauhtia kuin kauden aiemmissa kesäkilpailuissa, pitäisi maajoukkuepaikan olla lähellä.

Lauri Salonen jätti tänä vuonna MM-sarjan kiertämisen väliin ja keskittyi kotimaiseen sarjaan. Vauhti onkin ollut hyvää ja talven jälkeen ”Leuka” onkin SM-pisteissä toisena. Kokemusta myös Sixiltä löytyy, joten Salosen on annettava Riihimäellä vielä osoitus tämän hetkisestä vauhdista sulalla maalla kilpakumppaneihin verrattuna, niin paikka saattaa joukkueesta aueta.

Edellä mainittujen lisäksi taisteluun paikasta nuorten joukkueeseen on noussut myös tämän kauden perusteella Kimmo Hurri. 2504T-luokan SM-sarjassa kolmatta sijaa pitävän vantaalaisen vauhti on noussut huimasti viimeisen vuoden aikana ja näin ollen hän onkin varteenotettava vaihtoehto nuorten joukkueeseen. Panssari GNCC:ssä Hurri oli yleiskilpailun neljäs, päihittäen Mellinin puolellatoista minuutilla ja Honkasen yli kolmella minuutilla. Motocrossista tarttunut vauhti näkyy nyt myös enduropoluilla. Hurrilla ei ole kuitenkaan vielä näyttöjä kovasta vauhdista SM-tasolla ajetuista kesäkelin kilpailuista, joten Riihimäen kilpailu on hänelle erittäin tärkeä näytön paikka.

Edessä on vaikeat valinnat ja lauantaina ajettavasta Riihimäen SM-endurosta tuleekin erittäin mielenkiintoinen. Kaikilta kuljettajilta odotetaan lisää näyttöjä Sixiä varten ja se tuo oman lisämausteen SM-pisteiden metsästämiseen.

Jani Hovi / Xracing