Keskiviikon kahvitauko, Niko Kantola

Niko Kantolan perheessä ollaan kolmannessa polvessa moottoripyöräilijöitä. Kantola työskentelee Suomen Messujen myyntiryhmäpäällikkönä ja vastaa tulevan viikonlopun MP 15 moottoripyöränäyttelystä. Hänen mielestään näyttelyä pitää kehittää eteenpäin ja tänä vuonna Messukeskuksessa nähdäänkin ensimmäistä kertaa SuperEnduron MM-osakilpailu.


Kerro lukijoillemme vähän itsestäsi.

- Olen Suomen Messujen myyntiryhmäpäällikkö ja vastaan täällä mm. moottoripyöränäyttelystä. Mie kuuluvat myös kaikki näyttelyt, missä ovat moottorit, eli vene ja raskaiden koneiden Maxpo sekä Logistiikka-Kuljetus yms. Vastaan myös kaikista urheilutapahtumista eli Skiexposta ja GoExposta.

- Sitten minä olen tämän normaalityöni ohessa MP-kauppiaat ry:n puheenjohtaja Suomessa. Lisäksi minut valittiin nyt vuoden vaihteessa Suomen Moottoriliiton RR-lajiryhmän lajipäälliköksi.


Miten olet alun perin ajautunut moottoripyörien pariin?

- Isäni omisti moottoripyörien maahantuontiliikkeen, joka toi Ducatin moottoripyöriä maahan. Minä olen kasvanut tähän touhuun ja olen ollut pikkupojasta lähtien moottoripyörien kanssa tekemisissä. Virallisesti olin 16 vuotta isälläni töissä. Vastasin Ducatin markkinoinnista Suomessa ja siinä sivussa hoidin myyntiä jälleenmyyjille ja kuluttajille.


Toimit tulevana viikonloppuna järjestettävän MP 15 Moottoripyöränäyttelyn
myyntiryhmäpäällikkönä. Miten messujen järjestäminen Messukeskuksessa on edennyt tänä vuonna?

- Jos ajatellaan messujen järjestämistä, niin sehän alkaa heti edellisen vuoden tapahtuman jälkeen. Tässä vaiheessa me enää vain rakennamme näyttelyä. Tänä vuonna järjestelyt ovat menneet suurin piirtein aikataulussa. Ehkä me tänä vuonna saimme hieman normaalia aikaisemmin lukittua isoimmat maahantuojat näyttelyyn, mikä tietysti helpotti meidän pitkän tähtäimen ajatteluamme.

Tämä ehkä hieman aikaisti meidän myyntityötämme. Rakentamistyö täällä näyttelyssä menee hyvin ja keskiviikkona alkaa virallisesti rakentaminen. Rataahan täällä rakennetaan jo kovaa vauhtia, samoin muutamia osastojakin.


Tämä on sie kolmas vuosi MP-messujen järjestelyiden parissa. Mitä uutta olet tuonut näyttelyyn tänä aikana?

- Kun tulin taloon, niin kuukauden päästä siitä oli MP-messut ja silloin pääsin vähän mukaan myyntityöhön. Viime vuonna me teimme aika paljon uudistuksia itse näyttelyn rakenteeseen. Suurin muutos oli ehkä niin sanottu pääohjelma, joka viime vuonna oli SuperCrossi ja nyt tänä vuonna SuperEnduron MM-osakilpailu.

- Ne tuotiin näyttelyyn mukaan niin, että ne kuuluvat sisäänpääsylipun hintaan. Aikaisemminkin on kisoja järjestetty, mutta ne ovat olleet maksullisia tapahtumia. Me toimme sen nyt niin, että se kuuluu kaikille ja sitä pääsee samalla lipun hinnalla katsomaan seisomapaikoilta. Istumapaikoista joutuu sitten maksamaan erikseen. Tämä on ehkä suurin muutos, mitä olen tuonut yhtenä asiana.

- Toin mukanani myös mp-alan kokemukseni ja sen kontaktipiirin. Meillä on tällä hetkellä melko vahva tiimi tekemässä tätä MP-näyttelyä. Meillä on riittävästi tietotaitoa ja minä pystyn nyt jo tänä vuonna ehkä enemmän katselemaan vain sieltä päältä, mistä minun kuuluukin katsella.


Mitä odotat tulevalta SuperEnduron MM-osakilpailulta?

- Tietysti odotan itse kilpailua. On hienoa nähdä tämän lajin maailman parhaat kuljettajat ajamassa meidän hallissamme. Kokonaisuuden kannalta odotan tietysti kovasti, että se tuo lisää yleisöä käymään messuilla. Se voisi olla sellainen viimeinen naula siinä arkussa, että päättää lähteä katsomaan moottoripyöränäyttelyä Helsinkiin. Odotan, että saadaan paljon ihmisiä paikalle.


Mitkä mielestäsi ovat tällä hetkellä offroad-puolella nousevia trendejä?

- Minun offroad-puolen kokemukseni on kyllä aika kapea. Tällainen varovainen takapuolituntuma yleisesti on se, että enduroa ehkä harrastetaan nyt enemmän, kuin aikaisemmin. Se on tullut minun tuttava-, ystävä- ja kaveripiiriini selkeästi uutena harrastuksena. Kyllä sitä harrastetaan ja ehkä juuri sen takia tämä SuperEnduro sopii paremmin tähän näyttelyyn kuin SuperCrossi.

- SuperCrossi oli aikaisempina vuosina hyvä, mutta aikansa kutakin ja nyt kokeillaan sitten enduroa. Näyttelyn rakenteenkin kannalta meidän on mentävä koko ajan eteenpäin. Emme voi
järjestää vuodesta toiseen samanlaisia näyttelyitä. Ei sinne sitten enää ketään tulisi. Pitää olla hereillä näiden hommien kanssa ja rakentaa erinäköisiä juttuja.


Tavoitteesi on viedä moottoripyöräalaa eteenpäin. Mitä mielestäsi moottoripyöräilyn harrastajat voisivat tehdä omalta osaltaan asian eteen?

- Harrastajilta toivoisin lajiuskollisuutta ja sen esiin tuomista. Jos ajatellaan, että tämä on tietyllä tavalla yhteispeliä, silloin harrastajat kertovat omalle ystäväpiirilleen, että tämä on hieno
harrastus ja sitten sitä kautta saadaan uusia harrastajia lajin pariin ja homma etenee.

- MP-kauppa on tällä hetkellä Suomessa sen verran kapealla sektorilla ja myyntimäärät ovat pudonneet, että sellaista kokonaisvaltaista yhteispeliä tässä tarvitaan. Kuluttajien osa on
kertoa tästä hienosta harrastuksesta muille.


Mitä mieltä olet moottoripyörien vakuutusmaksuista? Miten tilanne vaikuttaa alaan? Viime aikoina on puhuttu paljon varsinkin offroad-puolella hurjasti nousseista maksuista.

- Kyllä minä pidän sitä kehitystä negatiivisena ja se on tällä hetkellä aivan selkeästi haitaksi tälle toimialalle. Harrastaminen ei saisi olla noin arvokasta, varsinkin kun puhutaan tieliikenteen
ulkopuolella olevasta harrastamisesta.

- Tieliikenteessä ymmärrän, että vakuutusmaksut ovat mitä ovat. Mutta sitten kun puhutaan tieliikenteen ulkopuolella olevasta harrastamisesta ja junioritoiminnasta, niin siellä se on tosi iso este tällä hetkellä tämän harrastuksen kehittymiseksi. Siinä mielessä pidän sitä tosi huonona. Toivon, että järki voittaa jossain vaiheessa.


Olet muutoinkin monessa mukana moottoripyöräalalla. Onko sia ajatusta, miten saisimme aktivoitua moottoripyöräkerhoistamme lisää jäseniä mukaan kilpailuiden järjestelytoimintaan? Nyt joudumme vuosittain Suomessa perumaan joitakin kilpailuja toimitsijapulan vuoksi.

- En minä näe onko siihen mitään yksittäistä syytä. Näen kilpailutoiminnan Suomessa niin, että oikeastaan lajista riippumatta siellä pitäisi vahvasti puhaltaa yhteen hiileen niin, että katsojakunta
saataisiin mukaan laajemmin. On oikeastaan aivan sama, mikä moottoriurheilulaji on kyseessä, kunhan vain saadaan ihmisiä paikalle. Niin se ruokkii itse itseään tämä homma.

- Siinä mielessä näkisin, että pitää tehdä yhteispeliä ja kovaa työtä markkinoinnin ja viestinnän eteen. Paljon puhutaan rahasta lajien ympärillä, mutta maailma on täynnä erilaisia markkinointikanavia, joissa ei välttämättä tarvita niin paljon rahallista panostusta.

- Se vain vaatii sitä, että puhalletaan yhteen hiileen. Näkisin varsin mielelläni keskustelua ja jopa julkisiakin keskusteluja tai ainakin tällaista ”round table” -meininkiä, joissa eri lajien aktiivi-ihmiset
keskustelisivat ja kehittäisivät asioita. Sitä kautta sitten innostettaisiin kerhon muitakin jäseniä.

- Omalta osaltani uskon, että tällainen panostus, mitä me nyt teemme kun tuomme SuperEnduron
MM-sirkuksen Suomeen, aktivoi jollain tasolla (toivottavasti ainakin) niitä kuluttajia ja kerhojen jäseniä omaan toimintaan. On hienoa, että Suomessa nähdään tällaisia lajeja.


Mikä on sellainen juttu mitä MP moottoripyöränäyttelyssä kannattaisi ainakin käydä katsomassa? 

-Kyllä se MM-SuperEnduro pitää nähdä. Kisa on ensimmäistä kertaa Pohjoismaissa ja meidän rata on ainutlaatuinen maailmassa.


Paras ajopaikka?

- Moottorirata


Mielestäsi mukavin offroad-pyörä?

- En ole ihan hirveästi offroadia ajanut, mutta MotoJyskyn leirillä ajoin Saariselällä KTM:llä ja se oli mielestäni ihan hyvä. Olisiko se pyörä ollut 250-kuutioinen 4-tahtinen. Rataa kierrän kaikkein mieluiten 1198 Ducatilla.


Parasta ajamisessa?

- Minä pidän vauhdista. Se on vain hienoa.


Harrastuksesi?

- Pelailen silloin tällöin jääkiekkoa. Valmennan myös poikaani jääkiekossa ja RR:ssä, jossa hän ajaa Mini GP:tä ja Minimotoja.


Parasta musiikkia on?

-Rock


Mottosi?

- Näkemykseni elämästä on yleensäkin se, että ei mitään negatiivista, vaan positiivisuuden kautta.

Minna Valonen