Jousituksen salat
Ari Nurmela, mitä kysyt yleensä asiakkaalta, kun hän tuo iskarit huoltoon?
Yritän selvittää asiakkaalta miten jousitus käyttäytyy ja miten hän toivoo sen käyttäytyvän. Lisäksi selvitän, mitä jousitukselle on aiemmin mahdollisesti tehty. Jos siellä on tehtaan alkuperäiset säädöt, tiedän monen jousituksen osalta mitä niille täytyy suunnilleen tehdä, jotta haluttu lopputulos saavutetaan.
Osaako harrastaja hahmottaa, mikä vika jousituksessa on ollut?
Harva osaa kertoa missä ongelma on ja mitä sille täytyy tehdä. Monet harrastajat osaavat kertoa miten alusta käyttäytyy, mutta ei osaa sanoa mitä sille pitää tehdä. Jo pelkästään se, että pystyy kertomaan miten jousitus käyttäytyy, auttaa.
Mikä on asiakkaan yleisin toive, kun hän tuo vaimentimet sie laitettavaksi?
Haluan herkän jousituksesta, on hyvin monen ensimmäinen kommentti. Jousituksen tulee olla riittävän kantava ja riittävän herkkä jotta se poimii endurossa kaikki kivat ja kannot. Lisäksi jousituksen täytyy olla progressiivinen, että iskarit eivät pohjaa.
Mistä säätäminen aloitetaan?
Ensimmäisen selvitetään, onko jousien jäykkyys sopiva kuljettajan painoon ja käyttötarkoitukseen. Lähtökohtaisesti esimerkiksi Husqvarnan takaiskari on tehty 70 kiloiselle kuljettajalle. Jos kuljettaja painaa vaikka 80kg, on vaihdettava pykälää jäykempi jousi. Jos ollaan niillä rajoilla, vaaditaanko jäykempää jousta, on parempi laittaa jäykempi jousi. Se helpottaa jatkossa säätämistä ja sen avulla iskunvaimentimesta saa toimivamman.
Kun jousi on haettu kohdalleen, mitä sitten?
Shimmilevyjen levyjen määrä, paksuuksia ja järjestystä muutamalla pystytään säätämään jousituksen toimintaa, niiden avulla lopulliset säädöt haetaankin kohdalle. Tehtaan tekemän shimmipakan profiili pysyy kyllä suunnilleen samana, mutta tosiaan määrää ja paksuuksia muuttamalla tehdään muutoksia.
Onko täydellistä alustaa?
Alusta on aina tietynlainen kompromissi ratkaisu. Jos joku hakee täydellistä alustaa, joka toimii sekä kivikossa, että crossiradalla, niin saattaa joutua pettymään. Täytyy päättää, kumpi on tärkeämpi ja jousitus täytyy tehdä sitä silmällä pitäen.
Kumpaan on vaikeampi säätää jouset, enduroon vai motocrossiin?
Ehdottomasti enduroon. Enduron maastojen vaihtelevuus on niin suurta ja se tekee säätämisestä vaikean. MM-enduron jousituksella puolestaan voi lähteä ajamaan Suomen motocrossia, joten säätöjen hakeminen siihen on hieman helpompaa.
Jos kuljettaja paino on 70kg (joka on jousitukselle suunniteltu paino), kannattaako uuden pyörän jousitus kuitenkin säätää?
Tuotantosäädöt eivät ole välttämättä huonoja. Jousitusta kannattaa ehdottomasti testata ja ajaa se sisään, ennen kuin miettii muutoksia. Monet ajavat vakioalusta kaikki ajonsa ja säätävät vain ulkoisia klikkereitä, kun taas osa haluaa ottaa kaikki irti uudesta pyörästä ja säätää alustankin mieleisekseen.
Mikä on suositeltava huoltoväli?
Normaalille harrastajalle 25 tuntia on varmastikin riittävä. Kisakuskeille 15 tuntia on aika maksimi ja toiset huomaavat jo 10 tunnin jälkeen, että takaiskarista rupeaa vaimennukset häviämään.
Mitä kuljettajan täytyy tehdä, ennen kuin tuo iskarit huoltoon?
Ehdottomasti iskarit on syytä pestä ensimmäisenä. Sen jälkeen on hyvä miettiä, mitä niiltä halutaan. Se ei riitä, että käsketään tehdä niistä hyvät. Hyvä ajatus on laittaa vaikka paperille ylös, miten jousitus toimii tällä hetkellä, mitä ongelmakohtia on ja mitä hyviä puolia. Tiedän, että analysointi voi olla vaikeaa, mutta on hyvä edes yrittää parhaansa.