Italiassa mielenkiintoinen kisaformaatti

Matti Seistola avaa kisakautensa ulkoradoilla Italiassa. Kuva: Jani Hovi / Xracing Matti Seistola avaa kisakautensa ulkoradoilla Italiassa. Kuva: Jani Hovi / Xracing

Italian mestaruussarjan avaus kaasutellaan viikonloppuna Venetsian lähistöllä. Kilpailun järjestäjät eivät ole saaneet alueesta johtuen lupia maastosiirtymiin, joten kilpailussa testataan erilaista kisaformaattia. Kilpailussa ajetaan kierretään kierrosta, jossa on kaksi maastokoetta. Toinen on noin 10 kilometrin mittainen maastokoe, joka ajetaan kokonaisuudessa pehmeällä hiekalla meren rannassa. Toinen maastokoe ajetaan puolestaan kivikovalla nurmikkopellolla. Maastokokeiden välimatka on noin kaksi kilometriä ja siinä on myös kokonaisuudessa kilpailun siirtymä, joka sekin ajetaan tietä pitkin.

Lauantaina kuljettajat ajavat viisi kierrosta, eli yhteensä 10 maastokoetta. Sunnuntain kilpailu käynnistyy jo lauantaina illalla, jolloin rantahiekalla ajetaan eräänlainen prologi. Osa siitä on hiekalla päivälläkin ajettavaa maastokoetta. Toiselle osalle on puolestaan tuotu kiviä, tukkeja ja rakennettu hyppyreitä. Kuljettajat lähtevät prologille puomin takaa 10 kuljettajan erissä. Kierroksia ajetaan yhteislähdöllä viisi. Tämän prologin aika lasketaan mukaan sunnuntain kilpailun aikoihin. Sunnuntain kuljettajat kiertävät reitin kolmeen kertaan.

Helsingin superendurossakin nähty Matti Seistola on ollut kisapaikalla tutustumassa reittiin ja kilpailun formaattiin.

- Tämä on todella hieno idea. Jotain uutta ja virkistävää. Tämän formaatin avulla saamme kisoja sellaisiin paikkoihin, joissa niiden ajaminen ei olisi normaalista mahdollista. Täälläkin on asutusta joka puolella, eikä maastosiirtymiin ole mahdollisuuksia, Seistola hehkuttaa.

- Mielestäni vastaavaa voitaisiin kokeilla myös enduron MM-sarjassa, niin saisimme kilpailuja maihin, joissa ei ole mahdollista ajattaa pitkiä maastosiirtymiä, Sherco -kuljettaja päättää.

Seistolan lisäksi kilpailuun osallistuu Suomesta TM:n tehdaskuljettaja Eero Remes.

Xracing