Intohimo kaksipyöräisiin

Toimitusjohtaja Daniel Petersen yrityksensä myymälässä Tukholmassa. Toimitusjohtaja Daniel Petersen yrityksensä myymälässä Tukholmassa.

2000-luvun alussa kaksi motocrossia harrastavaa ruotsalaista kaverusta pyörittelivät yhdessä sitä ihan samaa kysymystä kuin moni muukin, että mitäs sitä isona ruvettaisiin tekemään. Molemmat kävivät päivätyössä, mutta kummallakin palava intohimo kohdistui kaksipyöräisiin. Yritystoimintaan kaksipyöräisten maailmassa ei kummaltakaan tahtonut löytyä ideaa. Kaikki kääntyi kuitenkin vuonna 2005, kun Stefan Rönn soitti kaverilleen Daniel Petersenille. – ”Tilataankos Daniel kontillinen pitbikejä ja koitetaan myydä ne pienellä voitolla?” Siitä soitosta alkoi kaverusten huima tarina yrittäjinä.

Kontti saapui aikanaan ja kuten niin moni muukin menestyvä yritys, alkoi Pierce AB:kin kirjaimellisesti autotallista. Pitbiket myytiin ja niitä tilattiin lisää. Kun mopoja oli tarpeeksi ”maailmalla”, alkoi tulla tarvetta varaosille. – Olimme omassa harrastuksessammekin monesti törmänneet ongelmaan, että kivijalka kaupoista ei oikein tahtonut löytyä osia sekä niiden saaminen tapasi kestää luvattoman kauan, kertoo Pierce AB:n toimitusjohtaja Daniel Petersen.

Tälle ongelmalle piti keksiä ratkaisu. Kaksikko mietti, tilasi samalla varaosia Pitbikeihin ja jatkoi miettimistä. Sitten loppuvuodesta 2008 idea maan toimivimmasta verkkokaupasta syntyi ja seuraavan vuoden alussa oli uusi upea verkkokauppa syntynyt.

Nyt sama kauppa palvelee kaikkia kaksipyöräisillä harrastavia tai liikkuvia, sekä myös moottorikelkkailijoita. – Meillä on kolme eri osoitetta helpottaaksemme asiakkaiden kategoriointia. 24mx on crossi- ja enduroharrastajille, XLmoto on katumotoristeille ja Sledstore puolestaan moottorikelkkaijoille, selventää Daniel.

Nopeasti myös Suomeen

Pierce AB:n ensimmäinen verkkokauppa näki päivänvalon vuonna 2009 Ruotsissa. Noin puoli vuotta siitä, löysi ensimmäinen suomalainen sivuston ja tilasi sieltä tavaraa. Ensimmäinen tilaus on Danielilla selkeässä muistissa. – Se oli Airohin kypärä, Twenty tuntimittari, sekä Twenty ilmansuodatin, mies muistaa. Lähetettyämme kyseiset tavarat Suomeen, päätimme selvittää verkkokaupan avaamista maahanne. –Prosessi oli pitkä. Piti kääntää koko sivusto suomeksi, löytää helpot sekä monipuoliset rahoitus- sekä maksutavat. Haastetta toi myös löytää hyvä, nopea ja luotettava toimitusmuoto ympäri Suomen kaikille asiakkaille jne. - Vuoden 2011 alussa kaikki oli valmista. Hyvät ja toimivat suomenkieliset palvelumme olivat sittenkin totta, yhtiön toimitusjohtaja Daniel Petersen muistaa.

Nyt Pierce AB:lla on Suomessa laaja asiakaskunta ja paketteja tulee maahamme n. 45 000, joista suurin osa 24mx-sivuston kautta. Tilausten palautuksia on kolme prosenttia, joista ylivoimaisesti eniten on varusteiden koon vaihtoa. - Pieni palautus-/vaihtoprosentti johtuu varmasti selkeästä sivustosta, laadukkaista tuotteista, hyvistä kokotaulukoista varusteiden osalta ja toimivasta suomenkielisestä asiakaspalvelustamme, Petersen sanoo.

Joskus asiakkailla on hieman epätietoisuutta laitteidensa vuosimallista ja siitä johtuvia virhetilauksia tulee satunnaisesti. - Suomenkielisen asiakaspalvelumme avulla nämäkin tilanteet saadaan useimmiten hoidettua ihan puhelimitse, hän jatkaa.

Lisää panostusta Suomen markkinoille

Pierce AB palkkasi Suomeen historiansa ensimmäisen maajohtajan, Juuso Valtakarin. Valtakari aloitti tehtävässään elokuun alussa 2015.
-Päätimme palkata Suomeen maajohtajan siksi, että olisimme entistä lähempänä asiakaspintaamme ja saisimme palautteen suoraan sieltä missä palautteet kerrotaan ja jaetaan, Petersen kertoo. – Myymme tällä hetkellä 15 eri Euroopan maahan ja Suomi on jatkuvasti ostoiltaan viiden kärjessä, joten katsoimme järkeväksi palkata sinne edustajan, joka antaa ikään kuin kasvot toiminnallemme erilaisissa tilaisuuksissa ja kykenee kehittämään toimintaamme paikallisesti. – Tarkoituksemme on parantaa Juuson avulla palvelutasoamme entisestäänkin Suomessa kaikilla kolmella eri sektorillamme, hän jatkaa.

Maajohtaja Juuso Valtakari

Valtakari on nuoresta iästään huolimatta pitkän linjan moottoripyöräilijä. Ensimmäisen crossimoponsa hän sai 4-vuotiaana, eikä sen koommin pyörätöntä aikakautta ole 28- vuotiaan miehen elämään mahtunutkaan. – Paitsi juuri nyt, Valtakari naurahtaa. Muutin hiljattain Helsinkiin, eikä viime kesänä ollut säilytyspaikkaa katu- tai crossipyörälle. Vieroitusoireet ajamisesta olivat ihan äärirajoilla mitä pidemmälle kesää mentiin. – Ensi kesälle tilanne täytyy korjata, mies sanoo.

Nokialta kotoisin olevan Valtakarin motocross harrastus on täyttänyt miehen elämää tasaisesti. – Aktiivista kilpakuljettajaa minusta ei koskaan tullut, mutta crossi on ollut jollain lailla aina elämässäni. – Pääsin 16-vuotiaana kesätöihin tamperelaiseen prätkäliikkeeseen ja se oli mie hyvä koulu. Henkilökunta oli todella innostavaa, osaavaa sekä motivoivaa. – Sain sieltä parhaat mahdolliset eväät alalle myymällä varusteita, varaosia ja lopulta itse moottoripyöriäkin. – Uskon, että kehityin siellä kesäpojasta varteenotettavaksi MP-alan moniosaajaksi, kiittää Valtakari.
Armeijan jälkeen Valtakarin tie vei Vaasaan opiskelemaan kauppatieteitä, eikä mennyt kauankaan, kun hän löysi itsensä paikallisesta MP-kaupasta. Kolme vuotta Vaasassa opiskeltuaan Valtakari sai idean lähteä kehittämään suomalaista motocrossia tuomalla sitä lähemmäs yleisöä ja lähemmäksi mediaa. Valtakari kehitteli Tampereen Supercrossin ja pyörittikin sitä kaksi ensimmäistä vuotta. – Tampereen Supercross oli mie haaste saada intohimostani bisnestä, mies kertoo. Se on hiukan sama tarina kuin Piercen miehillä Ruotsissa, mutta erilaisella kulmalla lähestyttynä.

Haastava aika, tunteisiin vetoava ala

Moottoripyörä- ja kelkka-alalla eletään haastavia aikoja. Ehdotukset rekisteröityjen moottoripyörien vuosikatsastuksesta, kohonneet vakuutusmaksut niin katu- kuin maastomoottoripyörissä sekä leudot talvet etelän kelkkailijoille, ovat kaikki uhkakuvia alalle.

Näen alan kuitenkin niin emotionaalisena, tunteisiin vetoavana, että en oikein ymmärrä esim. katsastuspakon puolesta puhujia. – Kyllä kelkat ja pyörät ovat omistajilleen niin tärkeitä ja rakkaita, että niistä pidetään usein parempaa huolta kuin parisuhteesta, Valtakari naurahtaa. – Ei tuolla liikenteessä kukaan aja vaarallisilla laitteilla, offroad kilpailijoista puhumattakaan. –Jokainen arvostaa turvallisuuttaan niin paljon, että ei lähde toimimattomilla tai vaarallisilla laitteilla leikkimään, mies uskoo.
Tehtäväni Pierce AB:lla on tuoda yritystä lähemmäksi kotimaista kuluttajaa kaikilla kolmella sektorilla. Olen parhaillaan vaihtamassa tilausten toimitusmuotoamme Postilta Matkahuollolle, jotta kykenemme palvelemaan paremmin myös haja-asutusalueilla asuvia asiakkaitamme. Käyn läpi sivustomme kieliasua ja kokotaulukoita, jotta nekin olisivat lähempänä suomalaisia käyttäjiään. – Kierrän tapahtumissa ja suunnittelen yhteistyökuvioita erilaisten kerhojen ja seurojen kanssa, Valtakari valottaa toimenkuvaansa.

Tulen kohdentamaan markkinointibudjettiamme enemmän suoraan kuljettajille kuin ostettuihin mainospaikkoihin. Seuratoimintaan tulemme osallistumaan vahvasti kaudella 2016. – Haluan parantaa niin kelkka- kuin moottorikerhojen aktiivien ja toimitsijoiden turvallisuutta ja viihtyvyyttä toimissaan jakamalla heille mm. laadukkaita turvaliivejä yms. – Ei olisi kisoja eikä tapahtumia, jos ei kukaan niitä jaksa ja viitsi järjestää. – Meidän jokaisen tulisi muistaa se, kun erilaisissa tapahtumissa jostain mitättömyyksistä purnaamme, Valtakari muistuttaa.

Asiakaspalvelu edellä

Markkinamyyjiksi Pierce ei silti tähtää, vaikka tulevatkin näkymään entistä enemmän tapahtumissa. -Pysymme netissä ja panostamme jatkuvasti asiakaspalvelumme tasoon. Tukholman toimistolla työskentelee reilut 90 henkilöä ja Åren toimistolla kymmenkunta ”bittinikkaria”, Valtakari kertoo. Kaikki tavarakuljetukset menevät Helsingborgin varaston ja lähettämön kautta, jossa työskentelee 40-60 henkilöä sesongista riippuen. – Meillä on myös kaksi suomenkielistä asiakaspalvelijaa, jotka ovat tavoitettavissa klo 10-18 välisenä aikana. – Meidät saa aina toimistoaikaan puhelimella kiinni, sanoo asiakaspalvelussa kolme vuotta työskennellyt Andreas Teivonen. – Soittavan asiakkaan ei tarvitse sanoa sanaakaan vieraalla kielellä, vaan Suomesta tulevat puhelut ohjautuvat suoraan meille, Teivonen painottaa.
Moottoriurheilu on meille kaikille sydämen asia, joten jutellaan, vaikka ajolinjoista kun tavataan, Valtakari päättää.

Mikko Leivo, HM-Media / Pierce Ab tiedotus