Huomioita Tampereelta
Kauden huipentuma on taputeltu ja nyt kaikki pääsevät odottamaan rauhassa joulua ja talvea, paitsi tietysti Tampereellakin paljon puhutut ”enskapenat”, jotka odottavat vielä kauden päätöstä. Eli tällä kertaa huomioita palstalla ruoditaan Tampereen supercrossia ja sen yhteydessä järjestettyä Expoa. Tuntuu olevan paljon kirjoitettavaa ja nyt pitäisi vaan päättää, mistä aloittaa. Jos aloitetaan loogisessa järjestyksessä avajaisista.
Avajaiset
Avajaiset olivat Suomessa ennen näkemättömät ja niissä oli haettu vaikutteita selvästi Amerikasta ja Bercyn supercrossista Ranskasta. Näyttävät pyroshowt, musiikkia, kuljettajaesittelyt jne. Kaikki menivät suuren maailman malliin. Suurin hatunnosto järjestäjille kuitenkin kuuluu siitä, että avajaisia ”parannettiin” lauantai-iltaan ja kritiikkiä kuunneltiin. Perjantaina avajaisissa oli ainakin omasta mielestäni pari ongelmaa. Ensinnäkin kuljettajaesittelyt kestivät aivan liian pitkää ja kuljettajia esitellessä mentiin aivan liian henkilökohtaisiin asioihin. Lauantaina tahti muuttui ja kuljettajat esiteltiin, ilman sen suurempia tarinoita. Näin homma eteni, eikä kestänyt tuhottoman kauan.
Jos jotain parannusta esittelyihin hakisi, voisi pari tapahtuman huippukuljettajaa esitellä hieman eri tavalla, tuoda radalle muiden esittelyiden jälkeen vaikka yleisön seasta, autolla tai he olisivat voineet vaikka nousta endurocrossia varten halliin tuodusta pakettiauton romusta.
Omasta mielestäni kuitenkin isoin virhe tapahtui Maamme-laulussa. En ole sen suuremmin isänmaallinen ihminen, mutta se myötähäpeän määrä oli suuri, kun kitaristi suoraan sanottuna raiskasi kansallislaulun, oli mieletön. Pakko myöntää, että teki mieleni laittaa lakki päähän ja kävellä ulos hallista. Keskustelin asiasta illalla myös muiden kanssa, enkä ollut yksin mielipiteeni kanssa. Lauantaille sovitus kappaleeseen oli muuttunut ja nyt se oli jo tunnistettavissa, suunnilleen myös loppuosan osalta. Lisäksi kappaletta oltiin lyhennetty ja siihen täysin sopimaton kitaran rämpytys oli jätetty pois. Lauantaina esitetty versio oli hyvä ja tilaisuuteen sopiva. Tämän asian osalta järjestäjät kuuntelivat perjantain palautetta ja hyvä niin.
Sen verran muuten vielä tuli mieleen avajaisista, että en olisi halunnut istua pääkatsomon vastaisella puolella niitä katsomassa, sillä näkyvyys ei varmasti ollut sieltä käsin ihan kohdallaan.
Aikataulu
Tämä on vaikea asia. Omasta mielestäni supercrossin aikataulu oli aivan liian pitkä ja tauot liian pitkiä. Juttelin Weston Peickin kanssa lauantaina ensimmäisten alkuerien jälkeen ja hän kertoi, että hänellä oli kolmen tunnin tauko ennen seuraavaa erää. Aika tuskaisan pitkä aika istuskella varikolla, tai pyöriä lähialueen kaupoissa. Perjantaina illalla katsomossa istui nukkuvia lapsia loppuillasta. Jos laskee avajaisten alusta finaalin ruutulipun heilumiseen, kesti tapahtuma n. viisi ja puoli tuntia. Normaalisti kun tapahtumia suunnitellaan, lasketaan ihmisen jaksavan keskittyä tapahtuman seuraamiseen n. 3 tuntia.
Tauot kilpailussa olivat kahdesta eri syystä. Ensimmäisenä samaan aikaan olleeseen Expoon piti saada kävijöitä ja tauoilla ihmiset sinne menivät. Vaikka Expo avattiin kolme tuntia ennen ensimmäisiä harjoituksia, niin valitettavasti valtaosa ihmisistä tuli paikan päälle vasta kilpailun käynnistyttyä. Tässä olisikin järjestäjille haaste, saada houkuteltua ihmiset Expo alueelle ennen kilpailua, jolloin kisan aikataulua voitaisiin tiivistää.
Toinen syy löysään aikatauluun oli rata. Pehmeä rata vaatii enemmän työtä, jotta siitä saa paremman ja sen takia aikataulusta ei voi tällä hetkellä tehdä tiukkaa. Tähän asiaan lääkkeenä on tietysti saada jollain keinolla kuivaa materiaalia halliin, josta radan voi muokata.
Aikatauluasiaan ei varmasti ole helppoa ratkaisua, mutta ensi vuodeksi asiaan voisi hakea pientä muutosta.
Rata
Mennäänpä sitten radan pariin. Rata oli ylivoimaisesti paras rata, mitä Suomessa on ikinä ollut. Pois lukien Helsingin Olympiastadionilla joskus 90-luvun alussa järjestetyt kaksi kilpailua, jotka hakevat vertaistaan Suomesta. Tampereen rata oli kohtuullisen kuiva ja järjestäjät tekivät mielettömän työn sen kanssa. Totta kai se voisi olla kuivempi ja jollain tavalla täytyisi myös saada kuivemmaksi jatkossa. Kuitenkin pehmeähkö spoorinen rata lisää aina loukkaantumisriskejä ja valitettavasti loukkaantumisia nähtiin jälleen liikaa. Ei sillä, että ne olisivat aiheutuneet radan takia, mutta riskikerroin kasvaa aina pehmeän radan myötä. Rataprofiili oli hyvä ja ”rytmisuorat” todellakin hyviä. Pehmeä rata söi niistä vaan välillä parhaan terän pois, jolloin niiden ajaminen muuttui liian vaikeaksi.
Röykkysuora oli tällä kertaa kilpailussa liian helppo. Kävin katsomassa kilpailun harjoituksia torstaina illalla ja silloin röykkysuora oli hyvä, mutta kisassa sen annettiin kulua aivan liikaa. Toki asian kääntöpuolena on se, että nyt siinä ei nähty käsittääkseni yhtään loukkaantumista eikä juuri edes kaatumisia. Mutta eipä puolestaan paljon ohituksiakaan.
Nyt kun tapahtuma oli kaikin puolin onnistunut ja jatkoa varmasti seuraa, kannattaa järjestäjien miettiä ratamateriaalin varastoimista kunnolla ja vaikka siitä hieman maksaakin, jotta se olisi mahdollisimman kuivaa jatkossa.
Yleisö
En tiedä virallisia yleisömääriä ja vaikka niitä kyselin, en oikein saanut selvää vastausta. Sen sain kuitenkin tietää, että pääkatsomoon mahtui 1000 ihmistä. Jos pitäisi arvioida, voisin veikata muihin radan varrella olleisiin istumapaikkoihin mahtuvan toiset 1000 ihmistä ja seisomassa radan reunoilla saattoi olla n. 500 ihmistä. Tämän laskuopin mukaan lauantaina katsomossa olisi ollut n. 2500 – 3000 katsojaa, mikä on loistava määrä. Ja aika harvoin on saanut olla mukana Suomessa loppuunmyydyssä moottoriurheilutapahtumassa. Lauantaina tunnelmaakin riitti kohtuullisesti, ottaen huomioon että ollaan Suomessa.
Expo
Muutama sananen Exposta. On hienoa nähdä, että lajien kauppiaat olivat kokoontuneet sankoin joukoin saman katon alle. Tunnelma messuilla oli erittäin rento ja ehkä juuri sen takia ne erosivat perinteisistä MP -messuista. Kaikilla vaikutti olevan mukavaa ja tunnelma oli hyvä. Perjantaina messuilla mahtui hyvin liikkumaan myös illalla, mutta lauantaina ihmisiä oli paikoin niin paljon, että oli oikein ahdasta. Voin uskoa, että jokainen näytteilleasettaja sai rahoilleen vastinetta ja toivottavasti heidät nähdään kaikki myös ensi vuonna.
Jos jotain parannettavaa pitäisi etsiä, niin pöly ja pieni siivottomuus hallissa pisti silmään lauantaina. En tiedä oliko hallissa siivousta perjantain jälkeen, mutta ainakin sellainen pitäisi olla. Lisäksi kuten edellä jo mainitsin, haaste on saada ihmiset messuille paikalle jo ennen kilpailuja.
Kuulutus
Raittilan Totti ja Mannisen Kusti hoitivat homman hienosti. Kyseiseen tapahtumaan kuuluukin eräänlainen leikkimielinen vitsailu, jota kuulutus piti runsaasti sisällään. Tosin kuulin myös eriäviä mielipiteitä asiasta ja ymmärrän myös sen kannan. Välillä kommenteissa mentiin aivan liian henkilökohtaisiin asioihin, täytyy kuitenkin muistaa ettei valtaosa yleisöstä tunne kuljettajia henkilökohtaisesti. Tietynlainen asiallisuus kuitenkin täytyy säilyttää, koska on muistettava, että yleisössä istuu kovasti erilaisia ihmisiä ja monen korvaan Tampereellakin kuuluneet kommentit eivät istuneet.
Endurocrossi
Jos Tampereen supercross tapahtuma hävisi jossain Helsingin viime talven tapahtumalle, oli se endurocrossissa. Yritin miettiä mikä siinä tökki, mutta yksittäistä asia ei varmasti ole, vaan se on monen asian summa. Ehkä isoin tekijä oli valot. Helsingissä esteet oli valaistu tyylikkäästi ja muuten oli hämärää, kun taas Tampereella tuo ei onnistunut, vaan ajettiin täysin valoisassa hallissa. Esteet olivat näyttävämpiä, mutta jollain tavalla ei niin toimivia. Lisäksi endurocrossi venyi hieman liian pitkäksi ja aikaa meni liikaa kuljettajien välillä. Lisäksi en ole varma, onko formaatti oikea. Kun ajetaan kolme kierrosta, joista paras aika otetaan laskuihin. Nyt moni lopetti kierroksen kunnolla ajamisen siinä vaiheessa, kun teki merkittävän virheen. Ajettaisiin vaikka kaksi kierrosta ja kello kävisi koko ajan.
Ainakin itseni endurocross jätti kylmäksi.
Arvontojen ja äänestysten arvostus
Sitten muutama pienempi yksittäinen asia, mihin omalta osaltani kiinnitin huomiota. Kilpailualueella oli poreallas, johon saattoi voittaa paikan ostamalla etukäteen kahden päivän lipun. Nyt ensimmäisenä iltana altaassa istui sattumalta väliaika ohjelmassa mukana olleet henkilöt. Eli joko kyseiset henkilöt ovat ostaneet arvonnan vuoksi liput, vaikka eivät niitä varmasti muuten tarvinneet ja kävi mieletön tuuri. Tai sitten niitä ei välttämättä arvottu perjantain osalta. Ainakin omasta mielestäni hieman kyseenalaista toimintaa, vaikka arvonnan säännöissä olisikin lukenut jossain pienellä präntillä, että arvonta koskee vain lauantaita.
Toinen vastaavan tyylinen asia oli endurocrossin julkkiksen äänestys. Etukäteen mainostettiin, että yksi henkilö pääsee kisaan mukaan. Vielä pari päivää ennen kilpailua, julkistettiin tiedote jossa kerrottiin Jussi Seljaksen ja Pate Mustajärven olevan aivan tasoissa ja kehotettiin äänestämään suosikkia, jotta hän pääsisi kisaan mukaan. Noh, hommasta putosi pohja pois siinä vaiheessa, kun kerrottiin molempien olevan mukana kilpailussa, ilman sen suurempia selityksiä.
Nooh, tosin varmasti aika harva uskoi Mustajärven ajavan kilpailussa ja itsekin tarjosin vetoja ennen kisaan siitä asiasta, mutta valitettavasti kukaan ei lähtenyt mukaan. Kun lauantai tuli, olikin Mustajärjelle tullut yllättäen keikka Jämsään ja selkäkin oli kipeä. Valtava yllätys! Hartaasti toivon, että kukaan ei paikalle tullut Mustajärven takia!
Show or no show?
Saatan olla erittäin tylsä ihminen, mutta myötähäpeän määrä on suuri kun kuulen sanat Holeshot Hans ja NapalmiNalle. Oikeasti, miksi täytyy yrittää keksiä jotain erikoista ja hauskaa, kun ilman niitäkin pärjää.
Supercross kilpailussa pääosissa on kuljettajat ja he luovat kilpailuun show, ei mikään halvalla tehdyn näköinen pehmonalle tai Stigiä matkiva Hans. Kuten sanoi, ehkä en vaan ymmärrä hyvää huumoria, mutta kun perusasiat ovat hyvin, niin pysyttäisiin niissä. Kun katsoo muita Euroopassa tai Amerikassa järjestettäviä supercrosseja, missä muualla törmää vastaaviin?
Tapaus Heimonen
Kilpailun ikävin tapahtuma nähtiin lauantaina toiseksi viimeisessä lähdössä, jossa Joonas Heimonen kaatui ja jäi radalle. Lähtö jouduttiin keskeyttämään ja hoitohenkilökunta jäi radalle hoitamaan Joonasta. Tilanne oli ilmiselvästi vakava ja järjestysmiehet kasattiin Heimosen ympärille näkösuojaksi. Tässä vaiheessa moni luuli jo paljon pahempaa, ei sillä, etteikö tilanne olisi vakava ollutkin.
Samaan aikaan hallissa pyöri tauko-ohjelma ja yleisö huudatettiin ja pyydettiin antamaan aploodeja Napalminallelle ja ties meille. En tiedä olisiko pitänyt toimia hieman toisin. Tokihan hyvä on se, että kaikki eivät välttämättä tajunneet, että radalla oli tapahtunut jotain vakavaa ja show jatkui, mutta jos olisin ollut itse Heimosen taustajoukoissa, olisi ajatus ollut ehkä toinen.
Kuljettajat
Juttu on jo paisunut melkoiseksi, jotenkin käyn muutaman kuljettajan pikaisesti läpi.
Weston Peick
Ammattimiehen taidolla hoiti homman kotiin. Ajoi juuri niin lujaa kuin piti, eikä yhtään sen lujempaa. Harri Kullas antoi hyvän vastuksen, mutta jotenkin näytti, että Peick hallitsi tilannetta koko ajan ja aina kun Harri tuli lähelle, nosti Peick vauhtia. Lauantain finaalissa Peick vaan odotteli alussa Harri virhettä tai väsymistä, jolloin pääsisi hänet kuittaamaan.
Harri Kullas
Eräs taho kertoi mie noin viikko sitten, että Kullakselle tarjottiin paikkaa ICE1Racing tiimistä, mutta hän ei tuota paikkaa vastaanottanut sen vuoksi, kun ei halunnut ajaa isossa luokassa ensi vuonna. Ja tämän jälkeen ICE1Racing kiinnitti talliin Rui Concalvesin. Joten kun näin Harrin alla 450 -kuutioisen pyörän, olin hieman ihmeissään. Noh, huhut ovat huhuja, mutta harvoin on savua ilman tulta.
Edit 13.11. 20:54 Sain juuri tiedon Kullaksen leiristä, että huhu ICE1Racing tarjoamasta tallipaikasta ei pidä paikkaansa.
Osaltaan ihmeissään olin myös Kullaksen ajosta. Nimittäin näytti, että mitään pitkää ajotaukoa ei olisi edes ollut ja meno oli todella hyvän näköistä. Myöskään Harrin ajosta ei ulospäin pystynyt näkemään, että hän olisi edes väsynyt erien lopussa. Meno oli todella hyvän näköistä ja vauhti oli tallella ainakin Tampereen radalla. Selvästi töitä on tehty runsaasti Vehviläisen Jussin kanssa ja homma näyttää hyvältä.
Lähiaikoina saamme tietää, mikä mahtaa olla Kullaksen tiimi ensi kaudella. Viimeisimpäni huhuna sain itse tietää, että Kullas olisi menossa Jacky Martensin luotsaamaan KTM tiimiin, jossa mm. Jordi Tixier ajoi edellisellä kaudella. Saamieni tietojen mukaan, Kullas on ollut lähellä sopimusta myös viime vuonna tiimin kanssa, mutta silloin aukesi paikka Suzukilta. Mene ja tiedä, mutta käsittääkseni viikon sisään Kullas tiedottaa tiimistään.
Marko Kovalainen
37 -vuotias Suomen mestari! Mielettömän suuri hatunnosto Kovalaiselle. Moni puhuu, että mestaruus ei tullut ajamalla vaan muiden epäonnen myötä. Mestaruus tuli nimenomaa ajamalla, loukkaantumiset ja epäonnistumiset kun valitettavasti kuuluvat lajiin. Tampereella Kovalainen teki juuri sen mitä pitikin, ajoi varmasti molemmat finaalit ja keräsi tarvittavat pisteet mestaruuteen.
Matti Seistola
Vielä pari sanaa Seistolan Masasta. Ilman Seistolaa, koko viikonlopusta olisi puuttunut jotain. Seistola toi vauhtia ja väriä crossiin ja enduroon, muistuttaen kaikkia hänen olevan entinen ammatticrossari. Uskomattoman aggressiivinen ajotyyli radalla oli yleisön mieleen ja Seistola keräsi runsaasti lisää faneja.
Loppuyhteenveto
Paljon tuli kirjoitettua ja paljon jäi kirjoittamatta. Tekstissä otin esille omasta mielestäni muutamia epäkohtia, mihin viikonloppuna törmäsin. Näistä asioista ei kenenkään kannata vetää johtopäätöstä, että en olisi tapahtumasta pitänyt. Päinvastoin, juuri tätä Suomen crossi on kaivannut. Loistavasti järjestetty tapahtuma, jota allekirjoittaneen oli ilo päästä seuraamaan läheltä. Kaikki järjestelyistä vastanneet henkilöt tekivät hienoa työtä ja mielenkiinnolla jäänkin odottamaan, mitä uutta ensi vuonna on luvassa. Nimittäin selväähän on se, että tapahtuma tulee saamaan jatkoa ensi vuonna tulevinakin vuosina.
Ai niin, sen haluan vielä mainita, että lehdistöstä pidettiin erittäin hyvää huolta ja isot kiitokset myös siitä. Vaikkakaan paikalta ei saanut kisamakkaraa.....
Jälleen kerran, kiitos kaikille jotka jaksoivat lukea loppuun. Loistavasta tapahtumasta tuli ylivoimaisesti pisin Huomioita -palsta tähän asti. Pahoittelen mahdollisista ajatus- ja kirjoitusvirheistä, mutta yrittäkää kestää.
Jani