Huomioita Miehikkälästä

Huomiot ovat jälleen täällä, vaikkakin päivän myöhässä. Pahoittelut siitä ja kiitokset kaikille, jotka niitä jo kyselivät.

Tällä kertaa käsitellään viime viikonloppuna Miehikkälässä ajettua MX-liigan osakilpailu. Ensimmäisenä täytyy sanoa, että olin ensimmäistä kertaa Miehikkälän radalla ja yllätyin radan suhteen positiivisesti. Rata näytti todella hienolta, kaikkine korkeuseroineen ja vaihtelevuuksineen. Näkee selvästi, että Miehikkälän kerhossa on tehty ja hoidettu rataa todella intohimolla, sekä hyvällä talkoohengellä. Kastelujärjestelmät toimii hienosti ja sadettimia on radalla noin 10 metrin välein, joten kuivia kohtia ei radalle jää. Isot pisteet järjestäjille myös siitä, että he olivat äestäneet radan lauantain kilpailun jälkeen, jolloin sunnuntain kuljettajat pääsivät myös hyväkuntoiselle radalle.

Lahtisen loukkaantuminen

Kilpailun valitettavin tilanne tapahtui MX125 –luokan ensimmäisessä erässä, jossa Teemu Lahtinen kaatui ensimmäisellä täydellä kierroksella. Lahtinen kaatui radan takaosassa, alamäkiportaaseen hypätessään. Tämän jälkeen tiedot tapahtumista vaihtelevatkin sen mukaan, keneltä asiasta kysyy. Joka tapauksessa Lahtista hoidettiin muutaman kierroksen ajan radan reunassa. Joidenkin tietojen mukaan lippumies ei ollut hoitanut liputusta tilanteessa täysin vaadittavalla tavalla, kun taas toisten mielestä lippu oli heilunut kuten kuuluukin. Itse on tilannetta nähnyt, joten tässä mennään täysin kuulopuheiden perusteella. Joka tapauksessa muutaman kierroksen kuluttua myös toiselta kuljettajalta lähti pyörä käsistä tuossa samassa paikassa sillä seurauksella, että pyörä sinkosi päin Lahtista ja hoitohenkilökuntaa. Lahtinen ei tilanteessa loukkaantunut lisää, mutta hoitohenkilökunnan edustaja kyllä, joka loukkasi tilanteessa jalkansa. Tämän jälkeen kuljettaja tai joukko kuljettajia päätti pysäyttää muun porukan tilanteeseen ja lopettaa erän siihen paikkaan. Toiset kertoivat, että joku liiton edustaja oli pysäyttänyt kuljettajat, mutta ensimmäinen vaihtoehto on tällä kertaa todennäköisempi. Huomioitavaa on kuitenkin se, että erää ei koskaan lopetettu. Punainen lippu ei missään vaiheessa heilunut, joten erää ei virallisesti keskeytetty. Tämän asian mie vahvisti kilpailun johtaja itse. Niin tai näin, kuljettajat tulivat radalta pois ja erä loppui siihen. Lahtinen, sekä hoitohenkilökunnan edustaja kuljetettiin tämän jälkeen ambulansseilla sairaalaan.

En lähde ottamaan kantaa sen suuremmin tilanteeseen ja sitä seuranneeseen tapahtuma ketjuun, kun en itse sitä nähnyt, eikä mia ole faktatietoa asiasta. Mutta joka tapauksessa, homma ei mennyt aivan kaikkien sääntöjen mukaan.

Rataa ylittävät ihmiset

Tuon tapahtuman lisäksi itse todistin yhden todella läheltä piti –tilanteen ja monta vaaratilannetta. Miehikkälän rata-alueen keskellä on pohjavesi lampi, jossa perheiden nuoremmat tykkäävät käydä uimassa. Päästäkseen tuonne lammelle, on heidän pakko ylittää rata. Valitettavasti näitä radan ylityksiä tapahtui jatkuvasti ja monet niistä todella vaarallisessa paikoissa. Kerran yhteen törmäys noin viisivuotiaan pojan ja moottoripyörän kanssa ei ollut kuin sekunnista kiinni. Muutamilla muilla radoilla tämä on myös iso ongelma ja siihen tulisi puuttua, ennen kuin jotain sattuu. Rata-alueen sisälle ei tulisi päästää kuin sinne kuuluvat ihmiset, eikä katsojia. 150 kiloisen moottoripyörä-kuljettaja yhdistelmän törmääminen 30 kiloiseen pieneen ihmiseen saattaisi olla kohtalokasta.

Kuulutus

Itse pääsin vasta Miehikkälässä todistamaan Rene Rannikon hoitamaan kuulutusta sunnuntaina. Ja täytyypä sanoa, ettei hommaa olisi voinut paremmin hoitaa. Ero lauantain ja sunnuntain kuulutuksilla oli kuin yöllä ja päivällä. Rannikolla on todellakin sana hallussa ja kun siihen yhdistetään vielä lajin vankka tieto, on yhdistelmä loistava. Eli kun oma motocrossura jossain vaiheessa päättyy, niin Renellä on kuuluttajan ura edessä.

Jani / Xracing