Huomioita Karkkilasta

Endurokausi käynnistyi jälleen! Vaikka tuntuu, että Kärme Kustaan Kiemuroista ei ole kuin hetki aikaan, niin silti paljon on ehtinyt tapahtua tässä välissä ja kauden alkaminen on jälleen hieno asia. Karkkilan endurolenkki on vähitellen vakiinnuttanut asemansa kauden ensimmäisenä kilpailuna ja homma toimii kaikin puolin perinteisesti. Varikkotilat ovat luonnollisesti enduroa varten erittäin hyvät. Myös reitti oli jälkeen onnistunut. Katsojienkin kannalta paikka on hyvä, sillä monesta kohtaa näkee pitkän matkan kuljettajia ja kaiken lisäksi myös makkarakioski on lähellä. Makkarakioskista tulikin mieleen, että iso kiitos Karkkilan porukoille maittavasta hernekeitosta ja juurikin makkaroista, ne kun ovat lähellä sydäntäni. Suusta nyt puhumattakaan.

Numerot

Mutta sitten muutamiin oikeisiin huomioihin kilpailusta. Itse ainakin hieraisin silmiäni päivän mittaan useaan kertaan, kun katselin kuljettajien numeroita. Aika moni vaikuttaa unohtaneen, että säännöt määrittelevät millainen numeron tulee olla. Eivätkä tässä tapauksessa järjestäjätkään asiaa valvoneet katsastuksessa. Tiedän, että numerosääntö on kyseenalainen ja herättää paljon
keskustelua, mutta virallinen sääntö on kuitenkin olemassa. Ja kun sääntö on olemassa, niin silloin sitä tulee noudattaa ja sen noudattamista valvoa. Jos taas näin ei ole, niin säännöt ovat turhia. Eikö niin?

Sen verran tässä viikolla kuulin lajiryhmän tasolta, että numeroihin tullaan viikonloppuna Mäntsälässä puuttumaan. Joten pieni varoituksen sana kaikille, kannattaa ottaa oikean fontin mukaiset numerot mukaan…

Tälle kaudelle uutena sääntönä tuli myös avaruuslakanan ja sideharsopakkauksen mukana kuljettaminen kilpailussa. Valtaosa kuljettajista oli tämän asian muistanut, mutta joiltakin nämä puuttuivat. Mäntsälässä tarkistamiset tulevat jatkumaan ja tiettävästi pakkauksia on myynnissä myös kisapaikalla.

Hellsten vauhdissa

Karkkilaan oli lähtenyt mukaan ilahduttava määrä huippukuljettajiamme ja kilpailun taso oli kärjen osalta hyvä. Talven aikana katselin erinäisten sarjaenduroiden tuloksia ja sieltä silmiin pisti Antti Hellstenin vauhti, tai oikeastaan sen puute. Karkkilassa kuitenkin kaikki oli toisin ja Hellsten oli omalla tasollaan, ottaen selvän voiton. Meno näytti todella vaivattomalta ja usean nuoren kuljettajan olisi hyvä ottaa mallia Hellstenin ajosta. Mies ei tee yhtään turhaa liikettä pyörän päällä ja tasapaino on huippuluokkaa, varsinkin kun pääsee ajamaan tapeilta. Sama Hellstenin mahtava meno jatkui myös sunnuntaina, kun iso joukko kärkikuljettajia kokoontui Jämsään sarjaenduroihin. Siellä Hellsten voitti jälleen kaikki ja nyt mukana oli myös Karkkilasta puuttunut Eemil Pohjola.

Isot ajotyylierot

Mielenkiintoista Karkkilassa oli seurata Marko Tarkkalan ja Mika Tammisen ajoa. Kaksikko ajoi reitillä peräkkäin ja vieläpä samanlaisilla pyörillä. Mutta siihen yhtäläisyydet jäivätkin, sillä ajotyylit olivat täysin erilaiset. Tarkkala ajoi tapansa mukaan todella aggressiivisesti ja käytti kaasua rajusti, kun Tamminen puolestaan ajoi todella tasaisella kaasulla ja rauhallisen näköisesti. Tiedän, että molemmat ovat tehneet pyöriensä moottoreihin paljon muutoksia ja niistä onkin tehty luultavasti melkoisen erilaiset toisiinsa nähden. Mutta isosta ajotyylierosta huolimatta kaksikko sai toisiinsa puolentoista tunnin aikana eroa vain 20 sekuntia.

Nopeampi Kytönen?

Myös tässä kirjoituksessa on pakko nostaa esiin Roni Kytönen. Ensimmäistä endurokilpailuaan ajanut Kytönen oli todella vakuuttava ja otti aamulla ensin C-luokan voiton selvällä erolla. Tämän jälkeen järjestäjät antoivat hänelle mahdollisuuden ajaa iltapäivällä B-luokassa ja toisen polven kuljettaja käyttikin tämän tilaisuuden hyväksi. Jos Kytönen ei olisi kaatunut viimeisellä pätkällä, olisi hän ollut yleiskilpailussa seitsemännen sijan tuntumassa, mikä olisi ollut mahtava suoritus. Eipä silti, kyllä yleiskilpailun 11. sija ensimmäisessä endurokilpailussa oli upea saavutus. Voidaan varmasti rehellisesti sanoa, että Roni on maailmanmestariksi itsensä ajanutta isäänsä Vesa Kytöstä nopeampi ja lahjakkaampi, mikäli molemmat olisivat 16-vuotiaita. Saattaa tietysti olla, että Roni on tälläkin hetkellä Vesaa nopeampi pyörän päällä…

Kytönen ajaa tulevana viikonloppuna Mäntsälässä vielä enduroa, mutta keskittyy sen jälkeen motocrossiin ainakin tämän kauden osalta. Onneksi hän kuitenkin pitää enduron ajamisesta, joten ehkäpä ensi vuonna näemme hänet jo enduron nuorten MM-sarjassa….

Sellaista tajunnan virtaa tällä kertaa. Parin päivän päästä kaasutellaan enduron SM-pisteistä Mäntsälässä!

Jani / Xracing