Huomioita Hyvinkäältä

Eeppinen motocrossin SM-osakilpailu Hyvinkäällä kaasuteltiin viime sunnuntaina ja on aika niputtaa muutamia huomioita kilpailusta. Selvää on tietty se, että päivän suurin uutinen urheilullisessa mielessä oli Henric Stigellin mestaruuden varmistuminen.

Stigellin kannalta asia oli erittäin hyvä, sillä nyt hänen ei tarvitse kiirehtiä Six Days Endurosta lauantaina loppucrossin jälkeen Suomeen ja ajamaan seuraavana päivänä Heinolaan SM-päätöstä. Mestaruus ei tietenkään tullut kenellekään yllätyksenä, sillä niin tasaisen ylivoimainen Stigell on ollut koko kauden aikana. Muuten päivän aikana MX1 -luokassa ei nähty suuria tunteita herättäviä asioita, eikä kilpailun tasokaan päätä huimannut. Ensimmäisen 7-8 kuljettajan takana moni näytti lähinnä selviytyvän maaliin radalla ja ne kenen kunto kesti, erottuivat edukseen erien lopussa.

Manninen vs. Haavisto

Mutta mennään sitten päivän puhutuimpaan asiaan, eli Aki Mannisen ja Jere Haaviston kolarointiin. Ensinnäkin todetaan heti alkajaisiksi, että en nähnyt kumpaakaan yhteentörmäystä, joten en pysty kommentoimaan sitä kuka oli syyllinen ja kuka ei. Toisen törmäyksen videolta syyllisen löytäminen on vaikeaa, sillä siitä ei tule selvästi esille kumpi on edellä ja mitä tilanteessa oikeasti tapahtui.

Erän jälkeen Haavisto ryntäsi nyrkit pystyssä suljetulle varikolle etsimään Mannista, mutta ei onneksi häntä enää sieltä löytänyt. Kesti lopulta kauan varikolla, ennen kuin tilanteet kunnolla rauhoittuivat ja asiat saatiin käsiteltyä. Odottelimme tuomariston päätöstä Haaviston tekemään protestiin Mannista vastaan varikolla kilpailun jälkeen ja jo tuossa vaiheessa keskustelimme muutaman ihmisen kanssa, että mitään rangaistuksia ei varmastikaan ole tulossa, sillä harvoin Suomen crossissa niitä jaetaan vastaavan kaltaisista tilanteista (vaikka joskus olisikin syytä). Eikä niitä tullutkaan.

Missä varoitukset

En siis ota kantaa siihen, oliko Manninen syyllinen vai ei, vai oliko ulkoa ajanut Haavisto vastuussa itsestään tuossa tilanteessa. Jotta tästä asiasta voisi antaa kunnon mielipiteen, olisi se ollut pakko nähdä. Mutta se mihin otan kantaa, on tuomariston päätös. Kaikki tuomaristossakin varmasti huomasivat, kuinka lämpimänä tilanteet kävivät ja kuinka selkeänä syyllisenä Haaviston leiri Mannista piti. Nyt kun heidän mielestään selvästä asiasta ei tullut mitään rangaistuksia, on viesti selvä. Kylkeen saa ajaa. Koska niin Haavisto koki Mannisen tehneen, eikä tuomaristo siitä antanut rangaista.

Tässä vaiheessa tuomariston olisi pitänyt ajatella asiaa pidemmälle ja antaa Manniselle varoitus, sekä ”koeaika” Heinolan kilpailuun. Koeajalla tarkoitan sitä, että siellä ei saisi ”törttöillä” vaan seurauksena siitä olisi esim. yhden kilpailun kilpailukielto seuraavan kauden avaukseen tai vaikkapa 10 pisteen menetys. Tämän saman varoituksen tuomaristo olisi voinut antaa myös Haavistolle, erän jälkeisten tapahtumien johdosta. On nimittäin epäurheilijamaista rynnätä nyrkit pystyssä etsimään toista kuljettajaa välittömästi erän jälkeen, vaikka ei häntä löydäkään.

Kun molemmille oltaisiin annettu kyseiset varoitukset, olisi se rauhoittanut tilanteen Heinolaa varten. Ja pelkästään tästä syystä ne olisi pitänyt antaa. Nyt Heinolassa saattaa tapahtua mitä tahansa! Vaikka uskon ja toivon, että ylilyöntejä ei tule, mutta nyt niiden mahdollisuudet ovat ainakin todella korkealla.

Lipuista välttämättömyys

MX2 -luokan aika-ajoissa nähtiin jälleen kerran tilanne, jossa useampi kuljettaja hyppäsi pöytähyppyristä, vaikka nokalla liehui keltainen lippu ja punaristilippu. Selviä virheitä ja tuomaristo ottikin puhutteluun asian tiimoilta kaksi kuljettajaa, mutta jostain ihme syystä kumpikin selvisi pelkällä huomautuksella. Varsin erikoinen asia, sillä aiemmissa kilpailuissa ja ymmärtääkseni Hyvinkäälläkin lauantaina vastaavasta tilanteesta jaettiin rangaistuksia. Keskustelin toisen puhutteluun joutuneen kuljettajan kanssa asiasta ja hän myönsi toki virheensä. Kertoi samaan hengenvetoon punaristilipun olleen hieman aikaisessa vaiheessa radalla verrattuna maassa olleeseen kuljettajaan, mutta siitä huolimatta sääntörike tehtiin. Mutta ilman rangaistusta.

MX1 -luokan aika-ajoissa tapahtui vastaava asia, mutta varikon läheisellä röykkysuoralla. Ensihoitajat hoitivat kuljettajaa suoran päässä radan reunalla ja punaristiliput liehuivat. Siitä huolimatta muutamat kuljettajat eivät hiljentäneet tilanteessa lainkaan, kun olivat nopealla kierroksella. Tämän asian näki toimitsija ja hän välitti yhden kyseiseen virheeseen syyllistyneen kuljettajan tiedot tuomaristolla, mutta rangaistuksia ei jaettu.

Kyseiset asiat ovat varsin hämmentäviä sen vuoksi, että alkukaudesta näistä asioista puhuttiin ja kerrottiin, että virheistä rangaistaan. Näin ryhdyttiinkin tekemään, mutta jostain syystä SM-luokat selvisivät Hyvinkäällä ilman rangaistuksia....

Jani Hovi/ Xracing