Hermunen: ”Kunnon korvaus ajamisesta”
Supermoton maailmanmestaruuden vuonna 2013 voittanut Mauno Hermunen on yhä lajin yksi valovoimaisempia tähtiä, vaikka mies lopetti MM-sarjan ajamisen vuonna 2015 loukkaantumisen vuoksi. Hermunen on uransa aikana juonut MM-osakilpailun palkintokorokkeella kossua, edustanut joukkue MM-kisassa Bulgariaa ja sanonut aina suorat sanat. Ehkä juuri näiden asioiden johdosta mies on kerryttänyt suuren fanijoukon ympärilleen.
Rahaa tiskiin
Jo viime syksynä ilmoilla oli vahvoja huhuja, joiden mukaan Hermunen olisi palaamassa supermoton pariin italialaisessa SWM-tiimissä. Asiat sovittiin jo hyvissä ajoin, mutta sopimus saatiin allekirjoitettua lopulta vasta muutama päivä sitten. Pitkään supermotoa ajaneen Hermusen paluu lajin pariin syntyi varsin luonnollisesta syystä.
- Jos joku on valmis maksamaan kunnon korvauksen siitä, että minä ajan tiimissä, niin kyllähän minä ajan, Hermunen nauraa.
- Olen tuntenut SWM:n toiseksi korkeimman pomon kymmenen vuoden ajan ja hän lähestyi minua viime syksynä asian tiimoilta. Sanoin heti hänellä, että tiedät varmasti etten lähde hommaan ilmaiseksi. Olisin voinut tämän pari vuottakin ajaa Euroopassa supermotoa, mutta kun siitä ei ole saanut kunnolla palkkaa, ei mia ole enää mitään järkeä tehdä sellaista hommaa. He ymmärsivät asian ja saimme hommat sovittua, Hermunen jatkaa.
Testit käyntiin
Hermusen SWM-tiimi pitää päämajaa Varesessa, reilut 50 kilometriä Milanosta pohjoiseen. Merkki perustettiin ”Italian” Husqvarnan vanhaan tehtaaseen, Husqvarnan valmistuksen siirtyessä Itävaltaan. Tehtaalla on yhä töissä ihmisiä, jotka siellä olivat myös Husqvarnan aikana. Mutta kilpailutoiminnan puolella on täysin uudet ihmiset, jotka ovat yhtä lukuun ottamatta myös Hermuselle uusia ihmisiä.
SWM:n pyörällä Hermunen on ajanut kaksi kertaa. Hän kävi testaamassa pyörää lokakuussa ja ajoi tänään sitten ensimmäisen testin pyörällä Italiassa.
- Olihan se todella vaikeaa, kun en ole muutamaan vuoteen ajanut asfaltilla ollenkaan. Aikaisemmin mia meni neljä ajopäivää siihen, kun totuin talvitauon jälkeen ajamiseen taas. Nyt taukoa on pidempään, joten katsotaan miten kauan tässä nyt menee. Olen nyt Italiassa maaliskuun loppuun asti ja yritän ajaa mahdollisimman paljon, jotta tuntuma palautuu.
Tiukka kesä
Lajin MM-sarja on elänyt vuosien vartella hieno nousuaikaa, mutta parin viime vuoden aikana suunta on ollut täysin toinen. Tänä vuonna tilanne on se, että MM-sarjaa tai MM-kilpailuakaan ei tämän tiedon mukaan ole olemassa. Mutta lajissa ajetaan kuuden osakilpailun mittainen EM-sarja, jota myös Hermunen ajaa. Tämän lisäksi Hermusen ohjelmassa on Italian ja Ranskan mestaruussarja, joten entisen maailmanmestarin kesästä on tulossa kiireinen.
- Kisoja tulee mie vähän alle 20, eli todella paljon. Mutta kun ajotaukoa on, niin on hyvä ajaa kisoja paljon, Hermunen pohtii.
Tavoitteet
Hermusen oltua pois kuvioista, on Ranskan Thomas Chareyne hallinnut lajia. Hermunen on varovainen tavoitteissaan kaudelle, mutta hermusmainen itseluottamus on tallella.
- Vaikea sanoa millainen muiden vauhti on. Voi olla, että ne menee todella lujaa tai sitten ne on yhtä p*****a kuin aina ennenkin.
Hermusen sopimus SWM:n kanssa on mallia 1 + 1. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ensimmäisen vuoden jälkeen on optio jatkaa samaan malliin myös seuraava vuosi.
- Katsotaan nyt miltä homma vaikuttaa ja tästä tulee, Hermunen päätti.
Xracing