Helsingin supercrossin ratakartta ja tietoa radasta
Radanrakentamisesta avauskisaan vastaa Manninen Bros. eli veljekset Kusti ja Seppo Manninen. Veljeksillä on jo yli 20 vuoden kokemus motocrossista sekä ajajina, että myös radanrakentajina.
- Vuonna 1989 sain ensimmäisen motocross-pyöräni ja koska lapsuudenkodistani löytyy myös jonkun verran omaa peltoa oli luonnollista, että melkein välittömästi aloimme rakentelemaan pientä rataa pellon kulmaan, Kusti muistelee.
Vuosien mittaan radan rakennuskokemusta on kertynyt oman radan lisäksi useista motocross ja supercross rataprojekteista ympäri Suomea. Ideoita ja oppeja radan rakentamiseen on haettu erityisesti motocrossin valtamaasta Yhdysvalloista, jossa veljekset ovat käyneet useita kertoja ajamassa sekä seuraamassa eri kilpailuja. Hauska muisto liittyy myös motocrossiin legenda Roger DeCosteriin, joka tällä hetkellä toimii amerikan KTM:n motocross-tiimin vetäjänä.
- Vuonna 2009 Kalifornian reissullamme halusimme käydä tarkemmin tutustumassa tehdastiimien yksityisiin supercross-testiratoihin. Tiesimme, että Roger DeCoster on naimisissa suomalaisen motocrossin maailmanmestarin Pekka Vehkosen siskon kanssa ja lähdimme tätä kautta kysymään lupaa päästä radalle. Muutaman puhelun jälkeen Rogerilta tulikin tekstiviestillä porttikoodi radalle ja pääsimme mitan ja kulmamittareiden kanssa tutkimaan rataa varsin perusteellisesti, Kusti naureskelee.
Ensimmäinen kokemus hallicross-radan rakentamisen haasteista syntyi jo vuonna 2010 kun veljekset vastasivat ensimmäistä kertaa Lahden Supercrossin rataprojektista. Heillä oli jo kokemusta supercross ratojen rakentamisesta ulos, mutta sisätiloissa suurimmat haasteet liittyvät erityisesti aikatauluun ja materiaalin pehmeyteen. Yleensä radan rakentamiseen on aikaa vain muutama päivä, mutta suurempi ongelma on että myöhäissyksyllä ja talvella materiaali on varsin kosteata ja rataa on erittäin vaikea saada kovaksi. Helsingin supercrossin radan rakentaminen alkoi jo syyskuussa kun radan materiaali peitettiin pressuilla.
- Halusimme tehdä kaiken mahdollisen, jotta saisimme hyvän ja turvallisen radan aikaiseksi SM-avaukseen ja siksi ratamateriaalin peittäminen ennen syyssateita oli välttämätöntä. Lisäksi tulemme sekoittamaan materiaaliin kalkkia, joka auttaa materiaalin kovettumisessa, Seppo kertoo.
Muutenkin suunnittelussa on pyritty ottamaan turvallisuus mahdollisimman hyvin huomioon, jolloin kuljettajat voivat keskittyä ajamaan toisiaan vastaan sen sijaan, että ongelmana olisi päästä rataa sujuvasti ympäri.
- Vuoden ajasta johtuen peittämisestä huolimatta ratamateriaali on luultavasti melko pehmeää, mutta tulemme sovittamaan radan profiilia olosuhteiden mukaisesti siten, että saamme mahdollisimman hyvät olosuhteet vauhdikkaalle ja hyvälle kilpailulle. Lisäksi kilpailuun osallistuville kuljettajille järjestetään vapaa harjoitus torstaina 31.1.2013 klo 18, Kusti selvittää.
Radasta on nyt julkaistu myös esittelyvideo, jonka animoinnista vastaa niin ikään motocrossa radoilta tuttu Jokke Järveläinen. HUOM: ratavideon mittakaava on suuntaa-antava.
Liput ovat myynnissä osoitteessa lippupalvelu.fi
Lisätiedot: www.smlsupercross.fi ja www.mpmessut.fi