Ensimmäiset tunnelmat Yamaha uudesta 2020 YZ450F-pyörästä

Teksti
Jari Mattila on Saksassa testaamassa Yamahan uusia motocrosspyöriä.
Kuva
Yamaha
Erikoismies Mattila on parhaillaan Saksan Teutschenthalissa ottamassa ensi maisteja Yamahan uutuusmalleista. Ensin olivat vuorossa 450-kuutioiset.

- Ensimmäiseksi on todettava, että olo on hiukan kuin Liisalla ihmemaassa. On sen verran isompaa mäkeä ja hyppyriä tällaisella GP-radalla, mutta kyllä ajokin tästä alkaa luonnistua ja pystyn keskittymään ajamiseen paremmin. Se on myös hyvä asia, että ryhmässämme on sen verran vähän kuskeja, että pystymme tarvittaessa tekemään pyöriin myös omia säätöjä, Mattila aloitti.

- Päivässä on ollut positiivista se, että luvattua vesisadetta ei tullutkaan ja rata on ollut oikein hyvässä testikunnossa. Ajoaikaakin tulee aivan riittävästi, kun ajamme tuollaisia 20 minuutin jaksoja. Siinä pääsee tutustumaan pyörään oikein hyvin. Olen nyt ajellut parilla 450-kuutioisella.

- Ensimmäiseksi ajoin aivan vakiolla 450-kuutioisella ja sitten perään toisella joka oli varustettu GYTRin kittisarjalla ja Akrapovicin putkistolla. Pyörissä on melkoisesti muutoksia niin rungossa, jousituksessa kuin moottorissakin. Muutoksia on myös vaihdelaatikossa ja pakoputkistossa. Ulkoisesti muovit ovat samanlaisia kuin ennenkin, mutta grafiikat ovat hieman muuttuneet. Myös ajoasento on hieman muuttunut, sillä tankoa on pudotettu hiukan alaspäin kiinnityspaloilla.

- Pyörät tuntuvat radalla oikein hyviltä ja ne ovat selvästi ottaneet askeleen eteenpäin viimevuotisiin verrattuna. Tehoa on oikein mukavasti, ja se on nyt nimenomaan käytettävää tehoa. Se on mielestäni parempi suunta aiempaan verrattuna. Pyörässä on herkkyyttä ja se tuntuu ajossa kevyemmältä, kuin miltä se paperilla näyttää. Kaiken kaikkiaan pyörät ovat paljon aiempaa parempia ajettavuudeltaan, Mattila totesi ja painui jälleen radalle.

Lisää Yamahan uutuuksista myöhemmin Xracing OFFROADPron nettisivuilla ja kattava testiraportti 06/2019 lehdessä.