Endurotesti ratkaisi Italiassa

Brad Freeman jatkaa Betan väreissä ensi vuonna.
Kuva
Beta
Brad Freeman voitti Italian MM-enduron ensimmäisen ajopäivän. Ratkaisevaan rooliin kilpailussa nousi endurotesti, jossa erot muodostuivat todella suuriksi. Endurotesti muodostui haastavaksi myös suomalaisille.

Spoletossa kaasuteltiin tänään enduron MM-sarjan kauden kolmas kisapäivä. Hienoissa maisemissa ja hyvässä säässä ajetun kilpailun ratkaisevaan rooliin nousi kierroksen ensimmäisenä maastokokeena ajettu endurotesti. Etenkin kahdella ensimmäisellä kierroksella erot tällä maastokokeella olivat todella suuria, sillä yöllisen sateen jäljiltä metsä oli todella liukas ja sitä kautta ajorytmin löytäminen oli kuljettajille vaikeaa. Päivän aikana ajettiin kolme kierrosta ja jokaisella kierroksella oli kolme maastokoetta.

Aamun ensimmäisen endurotestin pohjat ajoi Brad Freeman ja se siivittikin viime vuoden EnduroGP:n mestarin kovaan vauhtiin. Freeman johti kisaa neljän ajetun maastokokeen jälkeen yli puolen minuutin erolla Steve Holcombeen. Kun Holcombe teki vielä viimeisen kierroksen extremetestillä ison virheen ja lopulta Beta-kuljettaja Freeman vei päivän yleiskilpailun voiton 45 sekunnin erolla tiimikaveriinsa nähden. Kotiyleisön edessä ajanut Thomas Oldrati nousi päivän viimeisellä maastokokeella kisan kolmanneksi, reilun sekunnin turvin ennen Andrea Veronaa. Loic Larrieu oli kisan viides. Samalla Freeman voitti E3-luokan, Holcombe E2-luokan ja Oldrati E1-luokan.

Suomalaisilla haasteita endurotestillä

Eero Remes pääsi tänään selvästi parempaan vauhtiin kuin viime viikonloppuna Ranskassa, mutta se ei riittänyt nostamaan Remes yleiskilpailussa kymmenen joukkoon. Päivän endurotestit koituivat Remeksen kohtaloksi, sillä Yamaha-kuljettaja hävisi kyseisillä kolmella testillä pohja-ajoille yhteensä kaksi minuuttia. Remes oli maalissa EnduroGP-luokan 13. jääden voitosta 3:05. E1-luokassa Remes oli viides.

EJ-luokassa Roni Kytönen oli hyvässä vauhdissa iltapäivään asti. Vaikka Kytönen jäi toisen kierroksen endurotestillä pohjista puoli minuuttia, oli hän ennen viimeistä kierrosta luokassa kolmantena, vain 10 sekuntia toisena ollutta Hamish MacDonaldia perässä ja 37 sekuntia kärjessä ollutta Theo Espinassea jäljessä. Viimeisen kierroksen endurotesti koitui kuitenkin Kytösen kohtaloksi kärkisijoja ajatellen, sillä Honda-kuljettaja jäi luokan pohja-ajasta 47 sekuntia ja putosi luokassa viidenneksi. Päivän kahdella viimeisellä maastokokeella Kytönen ei pystynyt enää parantamaan sijoitustaan, vaan oli EJ-luokan MM-taistossa viides, jääden 1.10 voitosta. Maaliintulon jälkeen kolmantena tuloksissa ollut Wil Ruprech sai 3 AT-minuuttia jätettyään yhden siirtymän ajamatta. Näin ollen Kytönen nousi neljänneksi. Luokan voitti Espinasse, ennen MacDonaldia ja Matteo Pavonia. Kytösen päivää piristi varmasti se, että hän oli J1-luokan nopein kuljettaja.

EY-luokassa Hermanni Haljala oli aamupäivän hyvässä vauhdissa, ajaen parhaimmilleen yksittäisellä maastokokeella toiseksi nopeimman ajan ja ollen tuloksissa neljäs. Päivän viimeinen endurotesti koitui myös Haljalan kohtaloksi, kun hän jäi minuutin pohjista. Lopulta Haljala oli luokan kuudes, jääden kisan voittoon ajaneelle Jed Etchellsille yhteensä 2,45. Hugo Svärd oli seitsemäs ja hän jäi voitosta 3,20.