Crossarit vs. enskapenat

Viime vuoden kilpailussa riitti tapahtumia. Kuva: Timo Salo Viime vuoden kilpailussa riitti tapahtumia. Kuva: Timo Salo

Viime vuonna Raumalla ajettiin SuperEndurokilpailu, joka keräsi hyvää palautetta yleisöltä ja osallistujilta. Kilpailua pidettiin mielenkiintoisempana seurattavana kuin perinteistä enduro tai motocrosskilpailua, koska tapahtumia riitti ja reitti oli alueella, jossa katsoja pysyi hyvin kärryillä kisan kulusta ja kärkikuskeista. Enskakuskit taas pitivät intensiivisestä mies miestä vastaan taistelusta ja puomilähdöistä. Näissä karkeloissa on pakko ”valot päällä” loppuun asti, koska ohituspaikkoja on ja pienetkin ajovirheet saattavat rokottaa aikaa.

Kilpailun järjestämisen ei ollut Rauman Seudun Moottorikerholle itsestäänselvyys: mielekkyyttä pohdittiin, koska viime vuonna osallistujamäärä jäi vähäiseksi ja se toi tietysti taloudellisia haasteita. Hyvä palaute tapahtumasta mielessä ja raumalaisen hiomakivivalmistaja Rahilaikka Oy:n tuki takana, kisa päätettiin kuitenkin järjestää tänäkin vuonna. Lisää tuulta purjeisiin toi moottoriliiton positiivinen suhtautuminen lajin kehittimiseen. Tavoitteena on vakiinnuttaa laji Suomeen ja joskus ajaa mestaruudesta.

SuperEnduron lajisäännöissä on useita eroavaisuuksia perinteisen enduron sääntöihin :

- Kilpailuun voin osallistua myös motocrosspyörällä ja -renkailla, ilman ajokorttia tai rekisterikilpeä, sillä reitti ei kulje yleisillä teillä. Etuvalomaski on kuitenkin suositeltava varustus yhtenäisen ilmeen vuoksi.
- Liikennevakuutus on pakollinen ja vakuutuksen voimassaolotodistus tarkistetaan kilpailupaikalla
- Reitti on lyhyt, yksi kierros kestää 45-120 sek. Erän ensimmäinen kierros ajetaan pidempänä, jotta lähtö saadaan jouheammaksi. Erän kesto on noin 10 min ja jokainen kuski ajaa niitä päivän mittaan useita.
- Reitillä voi harjoitella vapaasti ennen kilpailua. Rata on jo suurimmaksi osaksi ajettavissa!
- rinta-ja selkäsuoja on pakollinen kuten crossissa.
- Kilpailun kulku tulee noudattelemaan osin motocrossin lajisääntöjen kaavaa.

Säännötkin ehdittiin jo julkaista Moottoriliiton sivuilla, mutta lajiryhmä halusi vielä tarkennuksia luokkanousuihin ja –pisteisiin, joten säännöt otettiin väliaikaisesti pois liiton sivuilta.

Kilpailun reitti kulkee kuten viime vuonna crossiradalla ja superenduroradalla. Esteitä on muokattu ja niitä lisätään edelleen kilpailun lähestyessä. Haasteita on tarjolla sopivasti, viimeistään sitten kun ajetaan kilpaa ja koitetaan saada ilmaa pyörän alle. Yleisesti reitti kuitenkin pidetään sellaisena, että C-luokankin kuljettaja pääsee yli turvallisesti. C-luokkahan oli viime vuoden kisassa ylivoimaisesti suurin porukka ja niin näyttää käyvän tänäkin vuonna.

Kilpailun tiedotus