Betan 2023 enduromallisto on julkaistu

Teksti
Kuva
Beta
Beta julkaisi juuri uuden uuden enduromalliston, jossa on jälleen runsaasti muutoksia.

Simply the best! Betamotor jatkaa vaikuttavien moottoriurheiluvoittojen aaltoa ja aloittikin vuoden 2022 Enduron MM-sarjan vakiintuneena mestarina. Betamotor esittelee uuden MY23 RR malliston ,joka sisältää monia niistä ominaisuuksista , jotka tekivät sen edeltäjästä niin lyömättömän kilpailuissa, mutta on päivitetty useilla merkittävillä uudistuksilla, jotta voidaan säilyttää RR malliston kiistaton ylivalta.

Beta on työskennellyt tiiviisti yhteistyössä Enduro-mestarien Steve Holcomben ja Brad Freemanin kanssa kehittäkseen mallistoon uusia ratkaisuja mm. voimansiirtoon , runkoihin ja jousitukseen vahvistakseen jo ennestään kiitettyjä ominaisuuksia. Betamotor insinöörien ohjaava filosofia ei ole ollut pelkästään pyörien suorituskyvyn lisääminen vaan tehdä suorituskyvystä entistä helpommin hallittavan.

Uusi mallivuosi on saanut sarjan päivityksiä jonka tarkoituksena on ollut vahvistaa jokaisen yksittäisin mallin erinomaisia ominaisuuksia. Muutoksia täydentää täysin uusi punainen värimaailma ja uudet muovit joiden muotoilu on lineaarisempi ja tyylikkäämpi antaen RR mallistolle entistä minimalistisemman ilmeen. Toiset sanovatkin, että “vähemmän on enemmän” , mutta Beta uskoo , että “vain paras kelpaa” heidän pyörien käyttäjille oli kyseessä harrastaja tai kilpakuljettaja.

2023 mallisto tarjoaa laajan valikoiman sisältäen 8 eri mallia:
neljä 2-tahtista (125/200/250/300) ja neljä4-tahtista(350/390/430/480) enduropyörää.

 

RR MALLIEN AVAINKOHDAT:

2-TAHTISET

125cc Malliston pienin, kevein ja helpoin käsiteltävä pyörä joka soveltuu nuorille , mutta myös kokeneille kuljettajille jotka haluavat pitää hauskaa.

f

200cc Runko ja moottori perustuu 125cc malliin, mutta moottori tuottaa laajemman väännön ja tehon. Erittäin kevyt ja helppo käsiteltävä. Tuoreöljyvoitelu ja sähköstartti takaavat täydellisen ajonautinnon niin harrastajalle kuin kilpakuljettajalle

250cc Ideaalinen niille jotka haluavat lempeän ja helposti käsiteltävän 2-tahtisen, jossa hieman vähemmän tehoa ja voimaa kuin 300cc, mutta moottori kiertää korkeammalle

300cc Pyörä heille, jotka vaativat laitteelta vääntöä laajalalta kierrosalueelta. Pyörä on loistava valinta niin harrastajalle kuin kilpakuljettajalle.

d

 

4-TAHTISET

 

350cc Helpon käsiteltävä nelitahtiversio jonka moottori loistaa korkeammilla kierrosalueilla, mutta kuitenkin tuottaa hyvin tasaisen tehon.

390cc Erinomainen käsiteltävyys ja tehoalue. Todella vääntävä ja sitkeä moottori jonka teho välittyy myös erinomaisesti pidoksi.

430cc Korkeasuorituskykyinen moottori loistavalla vääntökäyrällä joka tulee parhaiten esille pitkillä välityksillä

480cc Tämä pyörä omiaan laajoille saloille. Kuten 430cc pyörä, mutta vielää terästettynä lisäväännöllä ja -teholla.

h

 

TÄRKEIMMÄT UUDET OMINAISUUDET:

 

Koko mallisto

  • Iskunvaimennus: Beta ei koskaan lopetan pyöriensä runkojen ja iskunvaimentimien kehitystä. Pyrkiessään terävämpään ja puhtaampaan ajokokemukseen on Beta uudistanut ZF etuiskunvaimentimien sisäosat. Tärkeimpänä uudistuksena öljyvirtauksia männän ympärillä on muutettu eliminoidakseen kuristusvaikutukset ja varmistetaan tasainen vaimennus koko vaimennusmatkalta. Vapaammin virtaavat öljykanavat mahdollistavat myös entistä laajemmat säätö ja asetusmahdollisuudet sekä tehdyillä muutoksilla on suurempi vaikutus. Tämä parantaa ajomukavuutta ja haarukan tukea koko iskunvaimentimen liikkeen ajan. Siksi pyörä pysyy hallittavana myös ankarissa maasto olosuhteissa.
  • Ilmanohjaimet: RR MY23 malleihin ilmanohjaimet on päivitetty. Muutokset vaikuttavat sekä tyyliin, että toimintaan. Uudet ilmanohjaimet ovat kapeammat ja antavat kuljettajalle enemmän liikkumisvapautta erityisesti kaarrettaessa mutkiin jalka ojennettuna eteenpäin. Aiempaa ergonomisen muotoilun ansiosta kuljettaja voi ottaa mukavamman asennon pyörän ollessa tiukasti jalkojen välissä. Tyylikkäät uudet ilmanohjaimet ovat myös ulkonäöllisesti hieno lisä uudistettun mallistoon.
  • Grafiikat: Kaikissa malleissa on nyt täysin uusi punainen värimaailma Grafiikat on tyyliltään minimalistisempia kuin ennen. Selkeästi määritetyt muodot korostavat pyörien upeaa muotoilua ja yhdistävät uudet ilmanohjaimet saumattomasti muihin komponentteihin.

Näiden muutoksien lisäksi jokaista pyörämallia on kehitetty useilla teknisillä yksityiskohdilla.

 

TÄRKEIMMÄT MALLIKOHTAISET MUUTOKSET:

RR 2T 125

  • Vauhtipyörä ja kampiakseli: Uudistuneessa RR 2T 125  moottorissa on edeltäjäänsä  kevyempi vauhtipyörä ja halkaisijaltaan pienempi kampiakseli. Muutokset on tehty vähentämään moottorin sisäistä inertiaa. Kun moottorin osat pyörivät vapaammin tarkoittaa se suorituskyvyn kannalta nopeampaa kaasunvastetta.
  • Kampikammio: halkaisijaltaan pienempi kampiakseli vie vähemmän tilaa kampikammiossa. Beta insinöörit ovat suunnitelleet kampikammion uudelleen ja uuden tyyppiset Ilma/polttoaineseoksen virtaukset vapauttavat maksimaalisen suorituskyvyn.
  • Läppäventiili: Läppäventiilit on kalibroitu uudestaan hallitsemaan uuden moottorin huimaa suorituskykyä.

Mallivuodelle 2023 RR 2T 125 on kokenut merkittävimmät ja kauaskantoisimmat muutokset koko 2-tahti mallistosta. 125 kuutioiseen voimayksikköön tehdyt muutokset tekevät jo aikaisemmin ketterästä, tehokkaasta ja reaktiivisesta moottorista nopeamman ja reagoivamman kuin koskaan.

RR 4T 350/390/430/480

  • Luistonesto : merkittävin uusin ominaisuus 4-tahti mallistossa on MY22 Racing malleista tuttu luistonestojärjestelmän käyttöönotto. Luistonesto on kytkettävissä katkaisimesta joka sijaitsee samassa paikassa tehokartan valintakatkaisimen kanssa , ohjausputken ja polttoainetankin välissä.  Molemmille tehokartoille on omat luistonestoasetukset mikä tarjoaa kuljettajalle 4 erilaista ECU kartta-asetusta.
  • Pakosarja: kaikissa RR 4T malleissa on uusi pakosarja jonka kanavageometria on pidempi kuin edellisessä sukupolvessa. Muutos parantaa moottorin vastetta alhaisilla kierrosalueilla sekä lisää vääntömomenttia moottorin keskikierrosalueella.
  • ECU moottorikartta: vaikka enduropyörät näyttävät yksinkertaisilta on niissä paljon edistynyttä elektroniikkaa. Lisääntyneen vääntömomentin johdosta on 4-tahtimallistossa kokonaan uudet moottorinhallintakartat jotka jakavat tehokäyrän tasaisemmin koko moottorin käyttöalueelle..

Saatavuus

Kesä-heinäkuun vaihde.