Betalta kaksi täysin uutta MX-mallia
Beta esittelee RX 2026 mallistossa kaksi täysin uutta mallia, jotka mullistavat 2-tahtimarkkinat. RX 2T 250 ja RX 2T 350, jotka ensiesiteltiin MotoGP- ja kisalegendojen hyväntekeväisyysajotapahtuman yhteydessä EICMA:ssa.
Mitä hauskanpito Betalla tarkoittaa?
Ajettavuus. Jokainen Betamotorin pyörä on tehty niin, että se on yhtä aikaa helppo hallita ja silti täynnä suorituskykyä. Moottori ja runko toimivat täydellisessä yhteistyössä, jolloin ajaminen on nautintoa.
RX 450 4-tahti, muistuttaa läheisesti tehdastiimin kilpapyörää, jolla on ajettu MXGP-sarjaa jo viiden vuoden ajan ja vuodesta 2024 myös AMA Supercrossia USA:ssa. Vuoden 2026 RX 450 on saanut reilusti lisää tehoa ja lähestyy tehdaskilpapyörän suorituskykyä, mutta säilyttää silti Betalle tyypillisen hallittavuuden.
RX 350 2-tahti yhdistää 2-tahtimoottorin yksinkertaisuuden ja keveyden 4-tahtisen tasaisempaan ja vääntävämpään tehontuottoon. Se on voimakas mutta silti aina hallittavissa. Miksi 2-tahti? Koska se on helppo käyttää, yksinkertainen ja edullinen ylläpitää – erinomainen valinta sekä kisakäyttöön että harrasteajoon. 350-kuutioinen kone tuo lisää tehoa poistuvan RX 2T 300:n tilalle ja luo täysin uudenlaisen 2-tahtisen motocrosspyörän – iskevän, valmiin ja vääntävän joka kierroksella. Pyörä on tehty aktiivisille harrastajille, jotka hakevat voimaa ja hauskuutta – kevyt, tehokas ja helppo ajaa.
Täysin uusi RX 2T 250 antaa MX2-luokan kuskeille uuden suorituskykyisen alustan. Moottori on tehokas ja räjähtävä. RX 2T 250 avaa Betan motocrossmalleille uusia mahdollisuuksia useampiin kilpailuluokkiin – kevyttä, nopeaa ja ennen kaikkea hauskaa ajoa.
Mallikohtaisesti:
RX 4T 450 – Tekniikka ja parannukset
Moottori:
450-kuutioinen moottori on saanut reilun tehopäivityksen. Nyt vääntöä on enemmän kaikilla kierroksilla, ja pyörä kulkee vahvasti missä tahansa tilanteessa. Tämä on saatu aikaan muun uudella sylinterinkannella, uudella männällä, uudella imusarjalla ja parannetulla pakoputkistolla. Ilmankierto on optimoitu virtausanalyyseillä, ja moottori vetää nyt puhtaammin ja tehokkaammin.
Pakoputkisto:
Pakosarja on suunniteltu uusiksi suuremman tehon takaamiseksi. Vaimennin on tehty yhteistyössä HGS:n kanssa.
Moottorikartat:
Moottorin uudistukset vaativat uudet sytytys ja polttoainekartat – entistä parempi käynnistyvyys ja rajoittimen toimintaa on hienosäädetty.
RX 2T 250 & RX 2T 350 – Kevyt mutta tehokas vaihtoehto
Moottori:
Molemmat moottorit on rakennettu puhtaalta pöydältä. RX 2T 350 tarjoaa pehmeää, tasaista voimaa, joka sopii monen tasoiselle kuskille. RX 2T 250 täynnä suorituskykyä – tehokas ja terävä, valmiina kilpailuihin.
Sylinterinkannet:
RX 2T 350:ssä on kaksitulppainen kansi, mikä tekee voimantuotosta tasaisempaa ja vääntävämpää. RX 2T 250:ssä pysytään yksittäisessä tulpassa ja moottori kiertää korkeammalle kuten todellisen MX2 kilpakoneen pitääkin.
Mäntä, sylinteri ja pakoaukonsäädin:
Molemmille moottoreille on oma rakenteensa, pakoaukonsäätimen jouset ja sisäosat ovat optimoitu tuottamaan juuri oikeanlaista tehon kullekin mallille.
Kampiakselit ja kampikammiot:
RX 2T 250:ssa on 72 mm iskunpituus ja RX 350:ssa 73,6 mm
Kestävyys, keveys ja tasapaino ovat kaikki kohdallaan.
Vaihteistot:
Molemmissa malleissa on sama vaihteisto, mutta toisiovälityksissä on pieni ero: RX 2T 250 käyttää 13/50-välitystä ja RX 350:ssä on 13/47.
Pakoputkisto:
Myös pakoputket ovat mallikohtaisia – 350:ssa on isomman moottorin vaatima tilavampi vaimennin.
Uutta kaikissa RX-malleissa:
- Uudet grafiikat: Moderni, yksinkertainen ja rohkea – täysi italialainen kisailme.
- Vahvistetut jäähdyttimet: kilpakäyttöön suunniteltu– eivät väänny ja vuoda herkästi.
- Runko: Geometria pysyy ennallaan, mutta emäputken alueelle on lisätty valettu vahvike paremman jäykkyyden ja kestävyyden vuoksi.
- Alumiinitakarunko ja ilmansuodatinkotelo: Kevyt, mutta riittävän jäykkä motocrossin vaatimuksiin. Suodattimen vaihto onnistuu vasemmalta puolelta ilman työkaluja, ja istuin irtoaa nappia painamalla.
Alusta, jousitus ja varusteet
Jousitus – Kayaba (KYB):
48 mm (AOS) etuhaarukka ja 50 mm takaiskunvaimennin (C50 RCU Mono) on suunniteltu erityisesti RX-mallistoon.
Jarrut – Nissin:
Nissinin jarrut ovat tunnetusti todella tehokkaat ja jarrukäytös on lineaarista. edessä 260 mm Galferin levy kelluvalla satulalla ja takana 240 mm.
Ketju:
Kevyt ketju ilman O-renkaita – pienempi kitka ja vähemmän painoa.
Akku:
Litiumakku pitää painon minimissä.
Ohjaustangon kiinnitys – Xtrig Flexfit:
Xtrig Flexfit kiinnikkeet vaimentavat tärinä. Lisää mukavuutta ja vähemmän rasitusta käsille.
Elektroniikka ja lisävarusteet
Moottorikartat:
Kaikissa RX-malleissa on kaksi moottorikarttaa – kuivan ja märänkelin. 4-tahtimallissa on lisäksi nelitasoinen luistonesto (pois/päällä/kuiva keli + TC/märkä keli + TC). Valinnat tehdään helposti ohjaustangossa olevasta painikkeesta.
Lisäksi:
Jokainen RX toimitetaan omalla seisontatuella. 4-tahtimalli mukana lisäksi neljä erilaista kaasukahvan rullaa, joilla voi säätää kaasuvasteen juuri itselle sopivaksi
Saatavuus: Kesä-heinäkuu 2025.