Ahola siirtyi vakuuttavassa MM-johdossa kesätauolle

Mika Ahola Kuva: Xracing Mika Ahola Kuva: Xracing

- Teoriassa tilanne on se, että mie riittää kauden kuudesta viimeisestä
kisapäivästä kakkossijatkin mestaruuteen. Tosin parempi nekin kisat on kuitenkin
vetää täysillä ja ajaa vain voitoista,
vahvistaa Ahola.
Ajamalla Aholan neljäs peräkkäinen mestaruus ei ole enää uhattuna. Ahola on
voittanut kauden kymmenestä ensimmäisestä osakilpailusta seitsemän oltuaan lisäksi
kolme kertaa kakkonen.
- Jaossa on kuitenkin yhä iso tukku pisteitä. Jos lähden varmistelemaan, niin
ajamisesta ei tule yhtään mitään. Olen tottunut ajamaan aina vain täysillä. En ole
koskaan harjoitellut varmistelemista,
murjaisi kuralla kuorrutettu Ahola.

Ahola kesti kiirastulen
kurjalla endurotestillä

Aholan viiden voiton mittaiseksi venynyt putki katkesi jälkimmäisenä päivänä
Puchovissa, mutta se ei suuremmin hämeenlinnalaista Honda-kuljettajaa harmittanut.
Tärkeintä oli pitää enduro 2-luokan lähin uhkaaja, eli espanjalainen Ivan Cervantes
takana.
Puchovissa voittotilinsä avasi italialainen Thomas Oldrati, joka kukisti Aholan
17,80 sekunnilla. Ahola puolestaan piti Cervantesin 14,59 sekunnin turvin takanaan.
Oldrati on sarjassa kolmantena, joskin jo 54 pistettä Aholasta jääneenä.
- Oldrati oli ihan liekeissä tehden virheettömän suorituksen. Johdin luokkaa vielä
ensimmäisen kierroksen jälkeen, mutta yritin ottaa sen jälkeen varman päälle ja se
oli kostautua,
kertoi Ahola.
Aholan kantilta tilanne näytti vaikeimmalta kolmannella extreme-testillä, jolla hän
kaatui. Oldrati siirtyi siinä vaiheessa 21 sekunnin johtoon ja Cervanteskin piipahti
hetken suomalaisen edellä 0,23 sekunnin erolla. Tosin vain hetken, sillä Ahola iski
takaisin välittömästi seuraavalla, eli viimeisen kierroksen endurotestillä.
- Ajattelin, että kuinkas tässä kävi ja latasin enskatestille pohja-ajan lyöden
Cervantesin 18 sekunnilla. Olin sen jälkeen edelleen luokkani nopein crossitestillä.
Päivän päättäneellä extremellä mia ei ollut enää kiirettä mihinkään.

Puchovia ajoittain piiskanneet sateet tekivät reitistä varsin vaativan.
- Erityisesti endurotesti oli paikoitellen todella liukas ja mutainen. Lisäksi
röykkyiset savispoorit ja puun juuret tekivät siitä yhtä helvettiä, latasi Ahola.
Kakkosluokan muista suomalaiskuljettajista Marko Tarkkala ja Valtteri Salonen
kävivät huiman taistelun kuudennesta sijasta. Se vääntö päättyi niukasti 0,99
sekunnilla Tarkkalan hyväksi.
Ahola oli sunnuntain yleiskilpailun toiseksi nopein suomalaiskuljettaja. Enduro
1-luokassa toiseksi sivaltanut Eero Remes oli 9,84 sekuntia Aholaa kiireisempi.
MM-sarjan seuraava ja samalla kolmanneksi viimeinen kisaviikonvaihde odottaa
vuoroaan 28.-29. elokuuta Kreikan Serresissa. Aholan ohjemaan sisältyy sitä ennen
heinäkuussa ajettavat Italian mestaruussarjan kolme viimeistä kisapäivää.

Tarkkalalla terävä
startti kesälomille

Marko Tarkkala jatkoi hyviä esityksiään enduromoottoripyöräilyn MM-sarjan Slovakian
osakilpailun jälkimmäisenä kisapäivänä Puchovissa. Tarkkala ajoi 2-luokassa
lauantain tapaan kuudenneksi sivuten kauden tähän mennessä parasta sijoitustaan.
- Molemmat päivät kulkivat ajollisesti puhtaasti ja ilman ylimääräistä ohjelmaa.
Sain rytmistä kiinni ja ero kärkeen kaveni käytännössä puolella. Fiilikset ovat
hyvät,
myhäili Tarkkala.
Tarkkalan tummanpuhuva työkalu, koko ajan kehitystyön alla oleva BMW-Husqvarna
-pyörä istuu loppilaisen käteen päivä päivältä paremmin.
- Pyörään tehtiin Slovakiassa pieniä muutoksia, mutta uskoisin, että kyllä se suurin
parannus tuli sittenkin kuljettajan puolelta,
tuumi itseluottamuksensa löytänyt
Tarkkala.

Tiukka sekuntitaistelu
Salosen kanssa

Tarkkala kävi kuudennesta sijasta tuiman sekuntitaistelun Valtteri Salosen kanssa.
Taistelu päättyi Tarkkalan eduksi loppujen lopuksi vain 0,99 sekunnin turvin.
Italialainen luokkavoittaja Thomas Oldrati selvitti sunnuntain urakan 2.30 minuuttia
Tarkkalaa topakammin.
- Molemmat puristivat extremellä tosiaankin täysillä. Valtteri ajoi huiman ajan ja
minä menetin ehkä noin sekunnin verran osuttuani ratamerkkiin. Onneksi pystyin
pitämään silti sijoitukseni.

Puchovissa taivas aukeni ajoittain, mutta viime vuoden kaatosateilta sentään tällä
kertaa vältyttiin.
- Toinenkin kisapäivä käynnistyi lauantain tapaan sateessa, mutta ainakin minun
mielestäni maastokokeet pysyivät näihin keleihin nähden yllättävänkin hyvinä.
Siirtymät tosin olivat aivan hirveää mutaliejua,
kertoi Tarkkala.

Rallipolut kiehtovat

Slovakiassa kauden toisen puoliskon käynnistänyt MM-sarja siirtyy kymmenen viikon
mittaiselle kesätauolle. Seuraava ja samalla kauden kolmanneksi viimeinen
osakilpailuviikonvaihde ajetaan elokuun lopulla Kreikan Serresissa.
Tarkkalan suunnitelmat edessä olevien kymmenen viikon osalta ovat vielä varmistumatta.
- Ohjelmaa riittää varmasti pyörän kanssa ja mieli tekisi ajaa myös joku ralli,
mutta niitä kisoja ei ikävä kyllä tahdo löytyä tälle aikavälille.

Tarkkalalla ja hänen nilkkaleikkauksesta toipuvalla endurotiimikaverillaan Juha
Salmisella on molemmilla F-ryhmän rivakka BMW-ralliauto, joilla kaverukset
kurvailevat lähinnä harrastusmielessä.
Tarkkala on jo avannut uransa myös rallipuolella, mutta Salmisen virallinen debyytti
nelipyöräisellä kilvanajokalustolla odottaa vielä vuoroaan.

Kari Aho