
5 asiaa mitä odotamme uusiin KTM:n enduroihin
1. Moottori
Uudet 4t-mallit tulee luultavasti pohjautumaan vuoden 2016 MX-pyöriin ja sitä myötä niihin tulee myös uusi moottori. Moottori on huomattavasti pienempi ulkomitoiltaan ja myös painoltaan. Lisäksi pyörivät massat ovat lähempänä moottorin keskipistettä.
2. Runko
Pyöriin odotamme myös täysin uutta runkoa. 2016 MX-mallit olivat kääntyvyydeltään parempia kuin edelliset mallit ja samaa odotamme myös tuleviin enduromalleihin.
3. Ei ilmakeulaa
Toivomme, että KTM jatkaa enduromalleissa perinteisillä jousikeuloilla. MX-malleissa siirryttiin ilmakeuloihin, mutta on erittäin kyseenalaista onko se harrastajan kannalta hyvä asia. Painoa tuolla asialla säästetään lähes 1,5 kiloa, mutta monelle kuljettajalle ilmakeulan säätäminen kohdalleen on haaste.
4. ”No dirt” -jalkatapit ja vaihdepolkimen pää
MX-pyörissä viime vuonna esitellyt ”no dirt” -jalkatapit ovat varsinkin endurossa hyvä asia. Eli jos jalkatappi taittuu ylös, ei väliin pääse kuraa. Sama idea toimii myös vaihdepolkimen päässä.
5. Paino
Esimerkiksi 350SX-F MX-malli pudotti painoa vuodesta 2015 vuoteen 2016 4,6 kiloa. Mikäli enduromalleissa jatketaan jousikeuloilla, odotamme vähintään kolmen kilon painonpudotusta 350EXC-F -malliin. Mikäli KTM laittaa myös enduropyöriin ilmakeulat, pitäisi 350-kuutioinen olla ainakin 4 kiloa kevyempi kuin 2016 mallit. 250EXC-F -mallissa pudotus pitäisi olla 2,5 kilon luokkaa.
Ensi viikolla julki
Vuoden 2017 KTM:n enduromallit julkaistaan ensi viikolla. Xracing on mukana pyörien ensitesteissä Espanjassa ja sen jälkeen tiedämme, osuivatko odotuksemme kohdalleen.