Huomioita Salosta

MX1 –luokan kauden toiseksi viimeinen osakilpailu kaasuteltiin Salossa, varsin vaihtelevassa säässä. Päivän aikana nähtiin mielenkiintoisia yllätyksiä ja pettymyksiä, joista tässä muutama sananen.

Osallistujamäärä

MX1 –luokassa mukana oli 24 kuljettajaa, joka on surkea määrä. Toisen erän puolessa välissä rataa kiersi 19 kuljettajaa ja meno näytti valitettavasti todella aneemiselta. Voisikin oikeastaan sanoa, että kilpailun pelasti kärkikuljettajien odottamaton järjestys ja siellä tapahtuneet virheet ja sijoituksien vaihtelut, jotka loivat mielenkiintoa kisaan. Muilta osin tapahtumia ei juurikaan ollut ja erot kuljettajien välillä olivat suuret.

Kärkitaistelu

Kuten tuossa edellä jo kirjoitinkin, pelasti kärkitaistelu tämän kilpailun. Kärkikolmikon välillä nähtiin molemmissa erässä tilanteita ja sijoitukset vaihtelivat. Enemmän kuljettajien virheiden vuoksi, kuin muuten, mutta joka tapauksessa vaihtelua oli. Toni Eriksson oli päivän voittaja, jonka joku ennustikin ennen kilpailua. Olosuhteet olivat täydelliset Erikssonille, jonka ajotyylille liukas alusta sopi hienosti. Tosin kaikkea ei voida pistää olosuhteiden piikkiin, sillä Eriksson on parantanut menoaan kauden edetessä ja nyt se näkyi. Toisessa erässä meillä olisi saattanut olla edessä hieno taistelu, mikäli Ludde Söderberg ei olisi kaatunut. Kaksikko olisi varmasti muuten ajanut tasaisesti kisaa erän loppuun asti, mutta nyt Eriksson ajoi helpon näköisesti voittoon. Myös Söderbergillä oli loistava vauhti päällä koko päivän ajan ja hän myös ehdottomasti ansaitsi ensimmäisen erävoittonsa tällä kaudella.

Santtu Tiainen oli kaukana omasta tasostaan. Kun tähän asti hän on ollut Söderbergiä ja Erikssonia puoli minuuttia nopeampi erän aikana, niin Salossa tilanne kääntyi toisin päin. Näin karkealla tasolla verrattuna. Mitä tästä asiasta voidaan sitten päätellä? Sen, että Tiaisella oli huono päivä, mutta ei mitään muuta. Punaista paniikkinappia on turha painella, huonoja kilpailuja sattuu kaikille välillä.

MXJ

MXJ -luokassa nähtiin jälleen hienoa kisaa ja ennen kaikkea hienoa vauhtia Karl-Robert Reinikeltä. Reinike järjesti yleisölle katsottavaa, ottamalla molemmissa erissä huonot lähdöt ja nousemalla sieltä voittoihin. Reinike oli aika-ajoja lukuun ottamatta selkeästi luokan nopein kuljettaja koko päivän ajan. Siitä kovimpana esimerkkinä on ensimmäisessä erässä 4 sekuntia nopeampi kierrosaika, kuin kenelläkään muulla. Reinikkeen ajoa katsellessa voi vaan miettiä, että nuorukaisella olisi mahdollisuuksia pärjätä myös EMX125 –luokassa, mikäli sinne olisi mahdollisuuksia lähteä.

Luokan kärkikuljettajan Ville Meisolan päivä oli lähes tulkoon katastrofaalinen. Ensimmäisessä erässä Meisola kaatui lähtökurvissa ja onnistui nousemaan lopulta seitsemänneksi. Toisessa erässä Meisolan moottori sanoi sopimuksensa irti ja tilille tuli keskeytys. Meisola on hävinnyt Reinikkeelle kuudessa viimeisessä erässä yhteensä 64 pistettä. Kun jäljellä on Heinolan kilpailu, eroa on kärkikaksikolla ainoastaan 5 pistettä. Kun Heinolassa jaetaan tuplapisteet, siirtyy Reinike sarjakärkeen jo voittamalla ensimmäisen erän, riippumatta Meisolan sijoituksesta. Reinike on voittanut kuusi viimeistä erää, joten 'momemtum' on vahvasti hänen puolellaan.

MX C/A

Pikkuluokka jatkui tasaisena, vaikkakin Emil Weckmanin ensimmäisen erän kaatuminen teki siitä tulosten varjolla tasaisen. Vauhdillisesti Weckman on tällä hetkellä luokan nopein kuljettaja. Positiivisia otteita esitti myös Matias Murto, voittamalla ensimmäisen erän. Murto ajoi ensimmäisen kerran tällä kaudella Suomessa niin, kuin EMX150 -luokan kuljettajalta voi odottaa. Ja kenellekään ei varmasti jäänyt epäselväksi, että Murto on kasvanut jo selvästi pikkupyörästä ulos, eikä ajaminen voi sen johdosta olla hänelle aivan helppoa. Murto onkin siirtynyt nyt jo 250 -kuutioisen pyörän ohjaimiin, millä hän tulee ajamaan ensi kaudella.

Roni Kytönen teki sen, mitä sarjajohtajan pitikin tehdä. Kaksi tasaista suoritusta pitää Kytösen sarjan kärjessä selvästi. Eroa ennen kauden päätöstä on sarjassa toisena olevaan Robin Ulviseen on 49 pistettä. Kun huonoin eräsijoitus jätetään pois laskuista, on Kytönen 38 pistettä edellä Ulvista. Kun kauden päätöksessä on jaossa 100 pistettä, voi tilanne tosin kääntyä jo yhden erän aikana. Joten jännitettävää riittää tässäkin luokassa.

Järjestelyt

Täytyy antaa Salon moottorikerholle täysi tunnustus kilpailun järjestelyistä. Kaikki toimi niin kuin se kuuluisa junan vessa, eikä kritisoitavaa löytynyt. Olosuhteista huolimatta rata oli koko päivän ajan kohtuullisen hyvässä kunnossa, aikataulut toimivat, kuulutus oli onnistunut, tulospalvelu toimi ja yleinen fiilis oli todella hyvä! Ja kaiken lisäksi makkarat olivat maukkaita, joten loistavaa työtä!

Jani / Xracing