Rattray 350 –kuutioisella MM-sarjaan
25 kuljettajaa asettuu puomin taakse, kun motocrossin MM-sarjan käynnistyessä 1. päivä maaliskuuta Qatarissa. Ehkä suurimpina kysymysmerkkeinä kauteen starttaa Kimi Räikkösen omistaman Red Bull IceOne Husqvarna –tiimin kuljettajat Tyla Rattray ja Todd Waters. Waters on entinen Australian mestari ja 23 –vuotias kuljettaja on ajanut vain kaksi kertaa Euroopassa aiemmin, edustaen maataan motocrossin joukkue MM-kilpailuissa.
Rattrayn tarina on puolestaan täysin erilainen. Etelä-Afrikkaa edustava Rattray kiersi kahdeksan vuotta MM-sarjaa, ennen kuin voitti MX2 –luokan maailmanmestaruuden 2008, ennen kuin lähti Amerikan radoille. Amerikassa Rattray ajoi viisi vuotta Pro Circuit Kawasaki –tiimissä, voittaen ulkosarjan kilpailuja ja ollen palkintokorokkeella supercross kilpailuissa.
Entinen maailmanmestari starttaa Qatarissa uransa ensimmäiseen ”pääluokan” MM-kauteen. 28 –vuotias Rattray lähtee kauteen 350 –kuutioisella Husqvarnalla, jolla hän haastaa 350 –kuutioisella KTM:llä ajavan Tony Cairolin ja 23 muuta 450 –kuutioisella pyörällä kauteen starttaavaa kuljettajaa.
- 350 –kuutioinen on mahtava pyörä ajaa. Jos vaan pääsen puomilta tarpeeksi nopeasti irti, on tarkoitukseni ajaa kilpaa Cairolin kanssa niin kuin vuonna 2008. Nähtäväksi jää, miten tulemme pärjäämään. Olen oppinut paljon ajaessani Amerikassa ja olen luultavasti parhaassa kunnossa kuin ikinä urani aikana, Rattray kertoi.
Menestykseen valmentajan Aldon Bakerin kanssa työskennellyt ja yhä yhteistyötä Bakerin kanssa jatkava Rattray on innoissaan puhuessaan uudesta tehdaspyörästään, jossa on paljon samoja komponentteja kuin KTM:ssä.
- 350 –kuutioisella pystyy ajamaan samalla lailla, kuin 250 –kuutioisella pyörällä. Uskon, että siitä on hyötyä useilla GP radoilla, kun radat menevät haastavaan kuntoon toisten erien aikana. Cairoli on mahtava kuljettaja, mutta vasta Qatarissa näen mikä on minun vauhtini hänen vauhtiinsa verrattuna. Desalle ja Strijbos ajoivat Amerikassa viime kesänä pari kilpailua. Desalle oli parhaimmillaan viides ja sitten hän palaa MM-sarjaan ja voittaa täällä. Jos sarjoja yrittää verrata keskenään, on kilpailu sarjoissa erilaista, radat ovat erilaisia ja olosuhteet ovat erilaisia. Pärjätäkseen kummassa tahansa sarjoista, on kisapäivänä oltava hyvä.
- Olen testannut nyt talven aikana todella paljon. Minusta 350 –kuutioinen on mahtava radoilla, jotka ovat teknisiä, eikä niin nopeita. Tiimi on ollut todella hyvä ja toiminut erittäin ammattitaitoisesti. Antti Pyrhönen tekee hienoa työtä ja meillä on täysi tehtaan tuki takanamme. Jos sarjassa haluaa pärjätä, on alla oltava tehdaskalusto ja tämä oli mie paras mahdollisuus palata sarjaan, koska sain käyttööni teknologian, jolla on pärjätty erittäin hyvin viimeisen viiden vuoden ajan.
Myös Pyrhönen on innoissaan FC350 –pyörästä, sen keveydestä, käsiteltävyydestä ja tehon ulostulosta.
- Pyörä on todella mahtava ja on hienoa, että voimme tarjota tehdaskaluston nopeille MX2-luokasta tuleville kuljettajille, Pyrhönen kertoi.
Ennen MM-sarjan käynnistymistä, Red Bull IceOne Husqvarna –tiimi kilpailee kansallisissa kilpailuissa, joista ensimmäinen ajetaan 2. helmikuuta Sardiniassa.
Teksti: Adam Wheeler
Kuva: Red Bull IceOne Husqvarna