Ketkä Suomen moottoriliiton hallitukseen?

Suomen Moottoriliiton hallitus on kutsunut jäsenkerhot / -seurat vuoden 2013 viralliseen liittokokoukseen 13.04.2013. Liittokokouksessa äänestetään mm. hallituksen uusista jäsenistä.

Vuoden 2013 liittokokouksessa hallitukseen valitaan 1. varapuheenjohtaja ja kuusi hallituksen jäsentä.
Erovuorossa ovat hallituksen 1. varapuheenjohtaja Tapio Nevala sekä hallituksen jäsenet; Ilkka Heinäaho (KonnMK/UA), Outi Kalliomäki (HäMK), Petri Laaksonen (JäMKK), Mika Mäkinen (TMK), Jouni Seppänen (PirMM) ja Katariina Vuorio (VMK).

Seuraavia henkilöitä on ehdotettu hallituksen jäseniksi määräaikaan mennessä:

Määräaikaan mennessä on saapunut Helsinki Racing Club ry:n esitys Tapio Nevalan uudelleen valitsemiseksi 1. varapuheenjohtajaksi sekä hänen suostumuksensa.

Määräaikaan mennessä on saapunut seuraavien jäsenyhdistysten esitykset henkilöiden valitsemiseksi hallituksen jäseniksi sekä heidän suostumuksensa:

MP-Taito ry / Staffan Floessell
Konneveden Moottorikerho/UA ry / Ilkka Heinäaho
Jyväskylän Moottoriurheilijat ry / Kari Huuskonen
Vantaan Moottorikerho ry / Arto Jokinen
Hämeen Moottorikerho ry / Outi Kalliomäki
Kauhajoen Moottorikerho ry / Timo Kujanpää
Jämsänjokilaakson Moottorikelkkakerho ry / Petri Laaksonen
Vantaan Moottorikerho ry / Simo Merilä
Pirkan Moottorimiehet ry / Jouni Seppänen
Helsingin Moottorikerho ry / Markku Tirinen
Vantaan Moottorikerho ry / Katariina Vuorio

Valita tapahtuu äänestämällä kerhojen edustajien kesken.

Ehdokkaiden vaalipuheet

Jokaisella ehdokkaalla oli mahdollisuus toimittaa oma vaalipuheensa etukäteen moottoriliitolle. Tässä ne:

Staffan Floessell:

Hyvät SML ry:n liittokokouksen osanottajat

Olen Staffan Floessell ja MP-Taito Ry:n esittämänä ehdokkaana SML:n hallituksen jäseneksi. Olen 47-vuotias ja kotoisin Kirkkonummelta. Vuodesta 1988 alkaen olen toiminut rakennusalan yrittäjänä. Perheeseeni kuuluu vaimo ja kaksi kouluikäistä lasta.

Moottoriurheilua olen harrastanut 10-vuotiaasta lähtien ja päälajini on aina ollut trial. Trialin lisäksi olen harrastanut enduroa, motocrossia ja kelkkailua, joista endurosta ja crossista tullut hankittua myös jonkin verran kilpailukokemuksia.

Trialin lajiryhmässä olen työskennellyt useita vuosia, joista 3 vuotta olen toiminut lajipäällikkönä. Trialin maajoukkueen joukkuejohtajana olen toiminut vuosina 2007-2011.

Jos minut valitaan SML:n hallitukseen, haluan kehittää ja tuoda esille omat ajatukseni mm. seuraaviin asioihin:
•varainhankinta ja rahan käyttö
•MM-tason joukkuekilpailutoiminta
•juniorivalmennus ja –rekrytointi
•harjoitus- ja kilpailupaikkojen turvaaminen tulevaisuudessa
•kentältä tulevan palautteen käsitteleminen

Tehtävässä pidän tärkeänä ylläpitää aktiivisesti yhteyttä eri lajien harrastajiin ja toimijoihin, joiden puolesta ja hyväksi Suomen Moottoriliitto ja sen hallitus tekee työtä.

Ilkka Heinäaho:

Olen 61 v diplomi-insinööri. Pääaineina opiskelin Otaniemessä polttomoottoritekniikkaa ja konepajatekniikkaa. Olen toiminut teollisuudessa tehdaspäällikkönä, teknillisissä oppilaitoksissa opettajana ja vuodesta 1989 yrittäjänä CAD/CAM -ohjelmistoalalla.

Olen ajanut kilpaa eri lajeissa viidellä vuosikymmenellä, yli 150 eri pyörällä. Olen kiertänyt Päijänteen 20 kertaa, kiertänyt useita vuosia endurokisoja Euroopassa, osallistunut Six-Days:iin neljä kertaa, Imatran MM -ajoon kaksi kertaa. Olin A -luokiteltu ajaja Roadracingissa, maaradalla, motocrossissa ja jääradalla. Mia on viitisenkymmentä SM-mitalia joista mestaruuksia parikymmentä.

Olen ollut Konneveden moottorikerho/UA ry:n jäsen ja edustaja perustamisvuodesta 1966 alkaen. Kerhon hallituksessa olen ollut yli 20 vuotta, ajoittain myös puheenjohtajana. Suomen moottoriliiton hallituksessa olen ollut yhtäjaksoisesti xx vuotta. Tällä hetkellä olen mm. työvaliokunnan jäsen, moottoripyörien tekniikkavastaava ja mia on FIM:n Senior Technical Steward -kelpuutus ja sen myötä olen toiminut eri lajien MM-kilpailujen katsastuspäällikkönä.

Koen parhaiten osaavani sääntötyön sekä haluan kehittää lajiryhmätoimintaa. Uusien lajien kokeileminen ja nykyisten lajien kehittäminen ajan muutoksien mukaan on kiinnostavaa. Haluaisin SML:n hallitukselta tähänastista kiinteämpää yhteyttä lajeihin ja lajipäälliköihin. Haluan olla mukana toiminnassa joka tehostaa SML:n hallituksen toimintaa ja sen laatua jäsenseurojen palvelijana.

Kari Huuskonen:

Olen tänä vuonna 60-v. täyttävä mies Jyväskylästä.

Olen toiminut kerhon johtotehtävissä vuodesta -77 asti. Road Racing, Jäärata, Trial ja Super Moto ovat olleet erityisessä asemassa seurassamme.

Road Racingin lajiryhmän jäsenenä olen joskus ollut ja myös lajipäällikkönä.

Järjestänyt Keski-Suomen alueella toimitsijakoulutuksia.

Lisäksi olen toiminut ek-päällikkönä Suurajoissa sen jälkeen Nesterallissa vuodesta -78 alkaen.

Tavoitteena Moottoriliiton hallituksen jäsenenä olisi edistää haastavasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta, harrastajamäärän kasvua erityisesti nuorten mukaan saamiseksi.

Arto Jokinen:

Syntynyt 13.3.1971 Iisalmessa

Koulutukseltani olen rakennusinsinööri ja työskentelen varatoimitusjohtajana Rakennusosakeyhtiö Hartela nimisessä yrityksessä Helsingissä.

Perheeseeni kuuluu vaimo ja 11-vuotias poika, asumme Vantaalla.

Olen jäsen Vantaan, Ylä-Savon, Hyvinkään, Siilinjärven ja Nurmijärven Moottorikerhoissa.

Suhde moottoriurheiluun:

Olen harrastanut nuoruudessani motocrossia ja pitkän tauon jälkeen aloitin ajamisen uudestaan vuonna 2003. Viimeiset 10 vuotta on mennyt aktiivisesti motocrossin maailmassa ja kilpailenkin edelleen MXB ja MXV40 sarjoissa omaksi ja kavereiden iloksi. Myös enduroa ja Road Racingia olen kokeillut ja jäärataa aikoinaan aktiivisemminkin ajanut.

Vuosina 2006-2008 ohjasin Vantaan Moottorikerhossa perustamaani harraste crossareiden ryhmää , jossa oli enimmillään noin 60 ajajaa. Samoihin aikoihin toimin myös Vantaan Moottorikerhon hallituksessa. Suomen Moottoriliiton Motocross lajiryhmässä olin mukana 2008-2011, joista kaksi viimeistä vuotta toimin lajipäällikkönä.

Vuodesta 2005 lähtien olen auttanut suomalaisia Motocross ajajia sopimusasioissa ja kausibudjettien hankinnassa. ”Managerin” hommia olen hoitanut Hannu Poikelalle, Jussi Vehviläiselle, Eero Remekselle ja viimeiset neljä vuotta ovat kuluneet Harri Kullaksen mukana.

Mitä annettavaa Moottoriliiton hallituksessa?

Toiminnalle oleellisten asioiden havainnointi, linjaukset ja priorisointi ovat tärkeitä niin liiketoiminnassa kuin hallitustyöskentelyssäkin. Hallituksen tehtävä on linjata tavoitteita tulevaisuuteen ja luoda toimivalle johdolle edellytykset niitä toteuttaa. Tavoitteisiin pääsemiseksi toimivan johdon tulee tehdä realistiset suunnitelmat, joiden toteutumista hallitus ohjaa. Vahvuuksiani ovat varmasti kokonaisuuksien hallinta ja johtaminen. Olen sosiaalinen/neuvottelutaitoinen ja pystyn hyvin toimimaan ryhmässä.

Moottoriliiton lajien nykytila:

Lajejamme pitäisi saada houkuttelevammaksi ja lajien ulkopuolinen yleisö kiinnostumaan hienoista lajeista. Nykypäivänä tapahtumia ja vaihtoehtoja on ihmisille niin paljon tarjolla, että pelkillä kilpailutapahtumilla tunnettavuutta ei saada lisättyä. Hienoilla tapahtumilla on oma merkityksensä ja niiden järjestämistä pitää tukea ja kehittää (vrt. Supercross tai MM osakilpailut), mutta ne eivät ole avain onneen. Ne ovat yksittäisiä ohimeneviä tapahtumia, joiden sijasta mukavuudenhaluiset nykyihmiset menevät kuitenkin liian usein katsomaan muita tarjolla olevia tapahtumia.

Huippu-urheilun ja kansainvälisen menestyksen myötä syntyy näkyvyyttä ja sitä kautta pysyvää kiinnostusta. Vetovoimaisten urheilijoiden tuoman hurmoksen mukana on mahdollisuus saada lisää harrastajia, jolloin kerhot saavat lisää jäseniä ja tekijöitä toimintaan.

Liiton pitäisi ehdottomasti konkreettisemmin tavoitella kilpaurheilussa menestystä ja sen avulla sitten hakea mediahuomiota. Se tuo lisää resursseja ja rahaa jatkossa. Jostain pitää vain aloittaa rohkeasti, kääriä hihat ja tehdä pitkäjänteisiä suunnitelmia. Valmennukseen ja urheilijoiden löytämiseen pitää panostaa ja löytää järkevät polut esim. EM sarjoihin siirtymiseksi.

Samaan aikaan kerhotoimintoja tulee kehittää. Monien kilpailevien lajien toimintoihin ja tapahtumiin on lasten ja nuorten helpompi mennä. Muut lajit tarjoavat aktiivisesti ohjattua toimintaa ja niillä on selkeät ohjelmat kausille. Kynnys mennä kokeilemaan meidän lajeja, voisi myös olla matalampi. Pitäisi ehkä enemmän miettiä, miten tuettaisiin kerhoja järjestämään ”avoimen ovien” päiviä ja esittelemään lajeja uusille harrastajille. Uusista jäsenistä ja harrastajista saadaan sitä lisä potentiaalia kilpaurheiluun, mutta myös harrastetoimintaan ja ihan kerhojen kehittymiseen. Vain lisää harrastajia saamalla toiminnot kehittyvät ja talous voi kasvaa.

Tällaisia ajatuksia alkuun. Tehtävää on paljon, mutta oleellinen tulee oivaltaa ja asia kerrallaan edetä. Tärkeisiin asioihin tulee laittaa paukkuja ja virheistä oppia.

Outi Kalliomäki:

Olen 45-vuotias nainen ja työskentelen Kotimaisessa öljy-yhtiössä, saman yhtiön palveluksessa jo 23 vuotta erilaisissa tehtävissä.

Moottoriurheilun pariin jouduin jo vauvaikäisenä isäni mukana. Varsinaisen MP-uran aloitin Ratalajien tuomarin tehtävissä. Nyt jo yli 10-vuotta olen ollut Road Racing lajiryhmässä, ensin sihteerinä ja nyt jo neljättä vuotta lajipäällikkönä.

Olen ollut Hämeen Moottorikerho ry:n jäsen koko aikuisikäni ja toiminut myös sen hallituksessa sekä rahastonhoitajana.

Suomen Moottoriliiton hallituksessa olen ollut yhtäjaksoisesti 10 vuotta. Tällä hetkellä olen hallituksen Ympäristöryhmän puheenjohtaja ja mia on FIM:n kansainvälinen ympäristöpäällikön (Environmental Steward) lisenssi ja olenkin toiminut eri lajien EM- ja MM-kilpailujen ympäristöpäällikkönä. Toimin myös nykyisin Trial-lajiryhmän ja SML:n hallituksen välisenä yhteyshenkilönä.

Moottoriliiton hallituksessa ensisijaisena tavoitteenani on ollut ja tulee olemaan jatkossakin kaikkien lajien ja jäsenten tasapuolinen kohtelu. Me kaikki olemme yhtä tärkeitä tässä MP- ja MK-urheiluperheessä.

Petri Laaksonen:

Olen tänä vuonna 50-vuotta täyttävä Jämsänjokilaakson Moottorikelkkakerhon puheenjohtaja Petri Laaksonen. Olen toiminut Suomen Moottoriliitto ry:n hallituksessa vuodesta 2003. Lisäksi olen SML:n työvaliokunnan jäsen sekä MK-Enduro lajiryhmän jäsen vuosina 2000-2005.

Ammatiltani olen vapaa-ajankoneiden huoltoyrittäjä. Toimialueeseeni kuuluvat veneet, venemoottorit ja moottorikelkat.

Vuosien tuoma kokemus hallitustyöskentelystä on antanut mie selvän näkemyksen siitä, mihin SML:n tulisi tulevaisuudessa painottaa. Erityisen tärkeitä asioita ovat KITI-jäsenrekisterijärjestelmän käyttöönotto ja lisenssijärjestelmän kehitys suuntaan, joka madaltaa harrastajien kynnystä osallistua kilpailuihin.

Kansainvälisten kilpailujen ja tapahtumien järjestäminen yhteistyössä kerhojen kanssa sekä markkinoinnin ja tuotteistamisen parantaminen ovat keskeisiä painopistealueita. Kustannustehokas valmennustoiminta, jossa tulokset ja panostus ovat hyvässä suhteessa, on mielestäni avain siihen, että Suomi kuuluu moottoripyöräurheilun huippumaihin myös tulevaisuudessa.

SML:n tulee toimia suunnannäyttäjänä muuttuvassa moottoriurheilussa, jonka oma toiminta on toteutettava parhaalla mahdollisella tavalla noudattaen urheilun kansainvälisiä ja kansallisia sääntöjä.

Koen, että mia on sopiva suhde kokemusta sekä uusia ideoita ja energiaa jatkaa Suomen Moottoriliiton hallituksessa myös seuraavan kaksivuotiskauden ajan.

Simo Merilä:

Simo pähkinäkuoressa: Olen 47-vuotias sanavalmis, tarmokas ja utelias perheenisä Vantaalta. Siviiliammatiltani olen ollut viimeiset 14-vuotta kiinteistöyhtiön toimitusjohtaja ja koulutukseltani olen vuosimalliin 1995 rakennusinsinööri. Perheeseeni kuuluvat aviovaimo ja neljä poikaa. Yksi pojistani, Allu, on harrastanut motocrossia vuodesta 2003, joten olen tuttu monelle monen radan ääreltä. Vuosi 2013 onkin tavallaan harrastuksessa murroksen aika, kun 10-vuotisen aktiivisen harjoittelun jälkeen on vuorossa motocrossin SM-sarja. Pojat harrastavat myös salibandyä, josta saan jatkuvasti hyviä ideoita sovellettavaksi tähän hienoon lajiimme.

Lajeja lähellä: Olen toiminut kolmisen vuotta aktiivisesti motocrossin lajiryhmässä, josta vuoden lajipäällikkönä (2011-2012). Lajiryhmätyössä pyrin kehittämään lajia yhteistyössä eteenpäin ja mielestäni onnistuin siinä melko hyvin. Lajiryhmässä opin myös muusta Suomen Moottoriliiton toiminnasta paljon, hallituksen jäsenenä oppisin varmasti paljon lisää, jota voisin käyttää hyvien päätösten tekemiseen yhteistyössä muiden hallitusten jäsenten kanssa.

Arvomaailmaani: Tehtäväni olen tottunut hoitamaan tosissani, jopa vakavasti aiheeseen pureutuen. Koskaan ei voi kuitenkaan olla täysin valmis ja täydellinen, joten jatkuva oppinen on perusarvojani. Myös avoimuus, tasapuolisuus ja ihmisten kanssa toimeen tuleminen kaikessa toiminnassa ovat lähellä sydäntäni.

Halu vaikuttaa: Tehtäväni Suomen Moottoriliiton hallituksen jäsenenä olisi avoimuuden lisäämisessä, toiminnan edelleen kehittämisessä, sovittujen asioiden seuraamisessa kentällä ja huomioiden kirjaamisessa ylös seuraavia päätöksiä varten. Haluan kuunnella ihmisiä, viedä ajatuksia eteenpäin ja huomioida ne toiminnassani hallituksen jäsenenä.

Laaja yrityselämän kokemus myös järjestötoiminnan käyttöön: Jos tavoitteeni kuulostavat järkeviltä, toivon tukeanne liittokokouksessa Aulangolla 13.4.2013.

Jouni Seppänen:

Olen 53-vuotias tammelalainen rakennusmestari. Toimin rautatierakentamisen alalla valvonnan ja rakennuttamisen projektipäällikkönä.

Harrastuksena moottoripyörät ovat vahvasti mukana. Tallista löytyy useampi pyörä, niin katu- kuin kilpakäyttöön.

Olen ajanut moottoripyörillä 39 vuotta ja kilpaillut 28 vuotta. Aktiivinen kilpaura jatkuu edelleen jääspeedwayn parissa. Edustan Pirkan Moottorimiehet ry:tä, jonka hallituksen jäsen myös olen.

Olen toiminut ratalajiryhmässä vuodesta 2006. Toimin lajiryhmän jääspeedwayn ja maaradan lajivastaavana, sekä maajoukkueiden joukkueenjohtajana MM finaaleissa.

SML:n hallituksessa olen ollut vuodesta 2011. Hallituksessa toimintani pääpaino on ollut ratalajien eteenpäin viemisessä ja kehittämisessä. Samalla olen tuonut hallituksen toimintaan aktiivisen kilpakuljettajan näkökannan asioihin. Vahvuutenani ovat erittäin hyvät pohjoismaiset ja kansainväliset kontaktit. Tästä on oivana esimerkkinä maaradan MM osakilpailun ja Flat Track osakilpailun saamisen Suomeen.

Kahden hallitusvuoden jälkeen olen valmis jatkamaan työtä suomalaisen moottoriurheilun kehittämiseksi ja eteenpäin viemiseksi.

Markku Tirinen:

Olen Mara 66-v. ja kirjoitan nyt teille ensimmäistä kertaa.....

Lajiryhmien asema, taloudellinen tuki ja ohjaus

Merkittävä osa käytännön työstä tapahtuu lajiryhmissä. Lajiryhmien tehtäviä ja vastuita ei ole määritelty riittävällä tavalla Moottoriliiton säännöissä, niiden ohjaus ei ole riittävää eivätkä ne saa Moottoriliitolta riittävää taloudellista tukea. Tähän asiaan on saatava muutos aikaan.

Avoimuus ja läpinäkyvyys

Suurin osa moottoripyöräurheilussa tehtävästä työstä on vapaaaehtoistyötä. Lajien piirissä usein on erilaisia näkemyksiä siitä, miten asioita tulisi hoitaa ja siitä seuraa helposti eripuraa. Nämä erilaiset näkemykset usein kehittyvät jopa riidoiksi koska Moottoriliiton tiedotus ei ole avointa ja läpinäkyvää. Tärkeistäkään asioista ei ole osattu tai haluttu tiedottaa. Avoimuuden ja läpinäkyvyyden puute on korjattava mahdollisimman pian.

Kilpailujen järjestäjien tuki

Ilman kilpailuja moottoripyöräurheilulla ei ole tulevaisuutta. Kilpailun järjestäjät eivät juurikaan saa käytännön tukea Moottoriliitolta. Käytännön tuki viranomaismääräysten täyttämisessä ja ajanoton järjestämisessä on niin haastavaa, että näihin tulisi ohjata käytännön tukea.

Hyvä hallinnointitapa

Moottoriliiton hallinnon on noudatettava hyvää hallinnointitapaa. Eri lajien saama tuki ja ohjaus on pohjauduttava lajien harrastajamääriin ja kilpailujen määriin.

Katariina Vuorio:

Olen 34-vuotias ja työskentelen IT-alalla. Olen ollut nyt 2 kautta hallituksessa ja intoni kehittää Suomen Moottoriliiton toimintaa on enemmänkin kasvanut kuin pienentynyt.

Kilpailijana olen osallistunut Drag Racingin SM-sarjaan 2003-2009, kun taas toimitsijana olen ollut sekä Motocrossissa, Supermotossa kuin Cross Countryssakin.

Moottoriliiton hallituksessa ensisijaisena tavoitteenani on ollut - ja on jatkossakin - nostaa Moottoriliiton lajien brandia ja markkinointia, sekä kehittää valmennus- ja maajoukkuetoimintaa. SML:n tulee olla taloudellisesti vahva, mutta ei jäsenistön kustannuksella. Toivoisin näkeväni tulevaisuudessakin suomalaisia lajiemme maailman huipulla, ja saada heille näkyvyyttä myös kotimaassa.

Tämä on kaikkien yhteinen urakka, mutta panostukset ja ohjauksen siihen tulee lähteä moottoriliiton johdosta.

Kuka hallitukseen?

Varmasti monelle oman mielipiteensä julkituominen kerhotoiminnassa tämän asian suhteen ei ole helppoa. Xracing tarjoaa nyt mahdollisuutta kertoa oman mielipiteen asiasta palstalla, josta sen voivat kaikki vaikuttajat lukea.

Kenet sinä haluaisit nähdä hallituksessa ja miksi? Kommentit ja valinnat voi kirjoittaa alla olevaan keskusteluketjuun.