
Keskiviikon kahvitauko, Jussi Nikkilä
Olet tunnettu motocrossin harrastamisen lisäksi myös innokkaana moottorikelkkailijana. Joka kausi on aloitettu?
En ole vielä käynyt ajamassa, vaikka se mielessä poltteleekin. Lähden joulun jälkeen viikoksi Lappiin mökille, jossa pääsen ajamaan.
Vastasit Tampereen supercrossissa radan rakentamisesta ja urakka oli suuri. Oletko mukana myös ensi vuoden kisassa?
Jos vaan mukaan pyydetään, niin ehdottomasti. Ensi vuonna homma on varmasti sikäli helpompaa, kun tietää mitä on tulossa ja asioihin osaa valmistautua paremmin.
Koska palaa motocrossradoille?
Ensi kesänä, mutta en varmastikaan ajamisen muodossa. Kilpaileminen kyllä kiinnostaa, mutta minulta puuttuu polte siihen työhön, mitä SM-sarjassa pärjäämisen eteen on tehtävä. Kilpailuvietti on kyllä yhä kova, mutta oikeastaan ei ole sellaista luokkaa, missä haluaisin ajaa.
Miksi lähdit mukaan motocrossin lajiryhmään?
Kai se jotain hulluutta on... (naurua)
Mitä haluaisit muuttaa motocrossissa?
Olemme nyt puhuneet junioritoiminnasta useamman vuoden ajan ja mitä se on saanut aikaan? Ainakin paljon lopettaneita junioreita. Laitetaan peililasit päähän ja löysät housut jalkaan, sen jälkeen ollaan niin motocrossaria. Menestyminen on pitkälle omasta halusta sekä uskosta kiinni ja niitä puuttuu monilta.
Kerro yksi harjoitusvinkki talvelle?
Moni tekee harjoitusmatkoja ulkomaille ja hakee sieltä tuntumaa. Miettikää tarkkaan, koska reissuun lähdette. Takaisin ei kannata tulla, ennen kuin lumet ovat Suomesta lähteneet. Monet lähtevät muutamaksi viikoksi reissuun keskellä talvea. Reissussa ajetaan paljon ja kädet tottuvat ajoon. Sitten tullaan takaisiin Suomeen ja ollaan ajamatta niin kauan, kunnes lumet lähtee. Sinä aikana kädet palautuvat jälleen normaaliin tilaan ja homma alkaa alusta keväällä Suomessa. Alku kaudesta on mielestäni tärkeintä saada kädet pelaamaan ja tuollain se ei onnistu.
Tietysti jos noudattaa tiettyä ohjelmaa ja käy talven aikana useaan kertaa ulkomailla ajamassa, niin asia on eri. Silloin kädet tottuvat helpommin ajamiseen ja ajamattomuuteen.
Mutta jos suunnitelmissa on yksi harjoitusleiri ulkomailla, kannattaa se ajoittaa siten, että palatessaan Suomeen täällä voi ajaa.