Radikaalisti uudistuneet KTM 2022 Factory Edition -mallit
KTM:n tehdaskuljettajat Amerikassa (Cooper Webb, Aaron Plessinger, Marvin Musquin ja Max Vohland) ovat testanneet jo useamman kuukauden ajan uutta Factory Edition -mallia ja pääsevät starttaamaan sillä 8. tammikuuta käynnistyvään supercross-sarjaan. Nyt pyörät julkaistiin myös virallisesti ja niitä valmistetaan 400 kappaletta. Ne kaikki tulevat myyntiin Amerikan markkinoille.
Käytännössä nämä 400 kappaletta tulevat myyntiin sen vuoksi, että näin KTM:n tehdaskuljettajat saavat ajaa niillä kilpaa Amerikan radoilla. Toisin kuin MM-sarjassa, Amerikan radoilla on voimassa tuotantosääntö, jonka takia kilpailuissa käytettäviä pyöriä täytyy olla myös myynnissä tietty määrä.
2022 Factory Edition 450 SX-F- ja 250 SX-F -mallit ovat uudistuneet merkittävästi 2022 ”normaalimalleihin” verrattuna. Pyörissä on muun muassa uusi runko ja takahaarukka, uusi moottori, uudistunut WP XACT -jousitus ja uusi Quickshift-toiminto. Katumoottoripyöristä tuttu Quickshift-toiminto mahdollistaa vaihteiden vaihtamisen ylöspäin ilman kytkintä. Mielenkiintoinen muutos on myös uusi takarunko (takahäkki), joka on valmistettu alumiinista ja polyamidista.
Lisäksi pyörissä on muun muassa CNC-koneistetut T-kappaleet (säädettävällä offsetilla), D.I.D. DirtStar ”factory” vannekehät oransseilla CNC-koneistetuilla pyörännavoilla, Red Bull KTM -tiimin grafiikat, Selle Dalla Valle -satulanpäällinen, ”holeshot”-laite ja monta muuta erikoisosaa.
Vaikka Factory Edition -malleja ei saada Suomeen, niin voidaan olettaa, että myös Suomessa päästään nauttimaan jossain vaiheessa ainakin joltain osin näiden erikoismallien herkuista. Todennäköistä on, että perusuudistukset (runko, moottori, jousitus) tulevat myös KTM:n 2023-vakiomalleihin.
Alla kuvakooste pyöristä.
(klikkaa kuvia suuremmiksi)