MM-kakkonen ilman tiimipaikkaa

Soreca tuli suomalaisillekin tutuksi viime talvena, hänen harjoiteltuaan RedMoto Honda -tiimikaverinsa Giacomo Redondin kanssa pitkään Suomessa Päijänteen ympäriajoa varten. Samalla kaksikko ajoi Karkkilan kilpailunkin tammikuussa. Soreca johti kauden viimeiseen kilpailuun asti Enduro J-luokan MM-sarjaa, mutta lopussa Betan Brad Freeman puristi väkisin pisteissä Honda-kuljettajan ohi ja nousi mestariksi.

Sorecan kahden edellisen kauden tiimi RedMoto julkaisi pari viikkoa sitten ensi vuoden kuljettajansa, joiden joukossa ei ollut kumpikaan nuorista italialaisista. Soreca antoi tämän jälkeen oman tiedotteensa, jossa kertoo omalta osaltaan tilanteesta.

- EnduroGP kokee lisää muutoksia ensi vuodelle. Niiden myötä lajista tulee entistä kalliimpaa ja homma muuttuu paljon vaikeammaksi tiimeille ja kuljettajille. Leikkauksia ja kompromisseja on tehtävä. Valitettavasti tarjolla on ammattilaisille vain muutamia tiimipaikkoja, joista saa palkkaa. Viime vuosina elannon saaminen MM-sarjasta on tullut entistä vaikeammaksi, eikä edes tiimipaikan saaminen ole helppoa, kun tehdastiimit ovat vähentyneet. Sen johdosta monet kunnianhimoiset kuljettajat, kuten minä itse, ovat jääneet rannalle. Tämän takia minun on aloitettava uusi vaihe urallani ja etsittävä uusia mahdollisuuksia.

Sorecan kommentit kertovat karua todellisuutta enduron MM-sarjasta, vaikka ovatkin vain yhden kuljettajan mietteitä. Tiimeiltä palkkaa saavien kuljettajien osuus vähenee vuosi vuodelta ja jos kuljettajalla ei ole omia sponsoreita, jotka maksavat kuljettajalle palkan, on MM-sarjan kiertäminen pitkässä juoksussa todella haastavaa.

Xracing