Weckmanille neljän vuoden sopimus
Me tavoitimme tällä viikolla Weckmanin asioita hoitavan Racingbike Finlandin omistajan, Juha Punkin. Hän valotti tarkemmin meille sopimuksen taustoja ja sitä, miten siihen päädyttiin.
- Meillä oli lopulta kaksi vaihtoehtoa tulevaisuuden suhteen. Meillä oli Hondalta tarjous, jonka mukaan Emilin olisi pitänyt ajaa EMX250-luokassa ensi kaudella. Toinen tarjous oli Suzukille siirtyneeltä Jtech-tiimiltä. Tässä meillä oli tilaisuus ajaa EMX125-luokassa ja se oli todella merkittävä seikka päätöksen teossa, Punkki kertoi.
Tällä kaudella Weckman ajoi EMX150-luokan lisäksi Suomessa myös 250-kuutioisella nelitahtisella, mutta Punkin mukaan ajaminen sillä ei ollut parasta mahdollista. - Emil painaa 42 kiloa ja on aivan liian kevyt pikkunelariin, jotta pystyisi ajamaan sillä kunnolla. Pyörässä on kuitenkin sen verran enemmän painoa, että siinä ei mies vienyt pyörää, vaan toisin päin. Emilillä oli myös vaikeuksia saada tarpeeksi painoa etupäähän, jotta kurvien ajaminen olisi ollut mahdollisimman nopeaa. Periaatteessa kuskilla pitäisi olla painoa 20 kiloa enemmän, niin tilanne olisi optimi.
Weckmanin sopimus Jtech-tiimin kanssa on neljän vuoden mittainen. 15-vuotiaan sipoolaisen on tarkoitus ajaa ainakin ensi kausi EMX125-luokassa ja arvioida jatko sen jälkeen.
- Sopimuksemme Jtechin kanssa on nelivuotinen. Jokaiselle vuodelle on laadittu tavoitteet ja mikäli Emil ei pääse niihin tavoitteisiin, käydään sopimus uudelleen läpi. Tavoitteet ovat kuitenkin erittäin realistiset, joten siinä mielessä ei pitäisi olla mitään ongelmia. Kausi 2017 menee 125-kuutioisten luokassa ja sitten katsotaan tilannetta uudelleen. Jos Emil itse kokee, että haluaa ajaa vielä 125-kuutioisella, niin silloin hän voi ajaa sillä. Neljän vuoden pituinen sopimus on rakennettu siten, että Emilillä on tie avoinna MX2-luokkaan asti.
Useimmiten sopimuksen taloudelliset seikat ovat salaisia, mutta Punkki kertoo asiasta avoimesti. - Sopimuksemme takaa sen, ettemme joudu maksamaan mitään ajamisesta. Lisäksi Emilillä on myös bonusmalli käytössä, jossa sijoituksista maksetaan puhdasta rahaa. Luonnollisesti kuljettajan omia kuluja tiimi ei maksa, eli kustannuksia tulee toki muun muassa matkustamisesta.
Weckman on viettänyt jo lähes puolitoista kuukautta Italiassa. Siellä hän asuu tiimin omassa talossa, joka on tarkoitettu kuljettajille ja mekaanikoille. Käynnissä on ollut kova testaaminen tulevaan kauteen, joka alkaa Weckmanin osalta jo tammikuussa, jolloin Italian mestaruussarja käynnistyy. Weckman lähtee kauteen Suzukin 250-kuutioisen runkoon rakennetulla pyörällä, jossa on 125-kuutioinen kone.
- Testaaminen Italiassa on sujunut todella hyvin ja lähes kaikki on sen osalta jo valmiina ensi kauteen. Emil on ollut itse todella tyytyväinen pyörään ja odottaa muutenkin innolla tulevaa.
Lopuksi Punkki haluaa esittää kiitoksen Hondalle kuluneista vuosista.
- Kaikki meni Hondan kanssa todella hyvin. Heillä ei vain ollut tarjota 125-kuutioista pyörää, jolla Emil voisi ajaa. Meidän mielestämme hänen on vielä pakko kasvaa, ennen kuin hän hyppää pikkunelarien EM-sarjaan. Tunnen Emilin niin hyvin ja tiedän hänen päättäväisyytensä, jonka takia oikeasti pelkäsin, että hänelle sattuisi jotain pyörän kanssa, joka on hänelle liian painava, Punkki päätti.
Xracing