
MM-sarjan jatkosta neuvottelut viikonloppuna – vaakalaudalla työpaikkoja
FIM ja enduron MM-sarjan promoottori ABC Communications kertoivat heinäkuussa ensi kaudelle sarjaan tulevasta uudesta EnduroGP –luokasta. Luokan ideana on kasata sinne kaikkien luokkien parhaat kuljettajat, joita tulisi olemaan yhteensä 20. Tämän luokan rinnalla ajettaisiin yhä nykyisten luokkien MM-sarjoja, mutta ilman näitä 20 huippukuljettajaa. Tämän takia nykyisistä luokista tulisi vähäpätöisempiä ja kaikki huomio kohdistuisi EnduroGP –luokkaan.
Tämä asia ei ole saanut kannatusta tiimien ja kuljettajien keskuudessa. Saamiemme tietojen mukaan tiimien edustajat ja sarjan promoottori kokoontuvat viikonloppuna Ranskassa, viimeisen MM-osakilpailun yhteydessä. Tietojen mukaan tiimeillä on promoottorille ehdotus, jonka mukaan sarjaa jatkettaisiin entisissä luokissa, mutta niiden lisäksi muutamien vuosien takainen yleismestaruus palautettaisiin sarjaan. Näin ollen kuljettajat ajaisivat omien luokkiensa mestaruuksista ja samalla kaikki osallistuvat myös yleiskilpailun MM-sarjaan.
Miten käy työpaikkojen?
Tällä hetkellä vain harvalla kuljettajalla on sopimuksia ensi kaudelle. Tietojemme mukaan KTM:llä on sopimukset Christophe Nambotinin ja Ivan Cervantesin kanssa. Puolestaan Husqvarnalla on sopimus ensi kaudesta Matthias Bellinon ja Daniel McCanneyn kanssa. Sarjan molemmat suomalaiset ovat tällä hetkellä ilman sopimusta, kuten myös esimerkiksi Alex Salvini ja Matthew Phillips.
Tiimit eivät ole halunneet tehdä kuljettajien kanssa vielä sopimuksia, koska luokkajaoista ei ole varmuutta. Mikäli EnduroGP –luokka toteutuu alkuperäisessä mallissa, useampi tiimi palkkaa riveihinsä vain kaksi kuljettajaa (jotka ajavat EnduroGP –luokassa), eivätkä panosta enää nykyisiin luokkiin. Mikäli taas tiimien ehdotus menee läpi, on useampi tiimi palkkaamassa riveihinsä kolme kuljettajaa, jotka ajaisivat eri luokissa. Näin ollen luokkajakopäätöksellä on vaikutus myös kuljettajien työpaikkoihin ja samalla myös tiimien henkilökunnan työpaikkoihin.
Xracing