Päitsin tulevaisuus

Ensiksi onnittelut yleiskisan mitalikolmikolle Kantonen, Nikander Roni, Laaksonen, hienosti vedetty, vaan mitä jäi käteen - Ainakin tyhjempi lompakko.

Tämän kirjoituksen tarkoitus on herättää asiallista keskustelua Päitsin tulevaisuudesta, joka toivottavasti tavoittaa myös järjestävän tahon ja päättäjät.

Nämä eivät ole pelkästään omia ajatuksiani, vaan suurehkon joukon harrastajia / kilpailijoita, sekä myös maanomistajia, joiden mailla tämänhetkinen kilpailureitti laajasti kulkee ja heidän ehdoillaanhan kilpailu oikeasti toteutetaan.

Tänä vuonna oli kaikissa luokissa erittäin vähäinen osanotto. MIKSI?

Tässä muutamia ehdotuksia asioiden korjaamiseksi:

- Aikaistetaan kisaa 2-3 viikolla. Tällöin reitti on erittäin suurella todennäköisyydellä jäässä eikä petä, ja harvemmin on kuitenkaan liian kylmää, parempi vähän kylmä kuin märkä. Loppuu se ainainen arpominen että lässähtääkö reitti vai ei, viitsiikö lähteä vai ei. Nykymaailmassa ihmisiltä vaaditaan muutenkin hektisessä työ / opiskeluelämässä paljon, niin että jos jollain on sen lisäksi vielä halua / aikaa harrastaa jotain, niin kyllä se pitää olla edes jossain määrin hauskaa. Nyt ei huvita laittaa paria tuhatta euroa kisaan mikä päättyy ehkä ensimmäiselle pikikselle kun pyörä uppoaa suohon tai vetää vedet sisään ja se on sitten siinä. kyse on myös kilpailijoiden turvallisuudesta, kahteen kertaan ajettavat etelän reikäiset reitit ei paljoa kilpailijoilta sympatiaa saa. Jo pelkästään tällä aikaistamisella saataisiin varmasti lisää osallistujia kisaan.

- Maanomistajille aikaistaminen olisi mieluisaa, vauriot metsälle ja tiestölle jäisivät minimiin maan ollessa jäässä ja myös yleisöparkkien tekeminen helpottuisi huomattavasti, kun ei tarvitsisi pelätä pohjan pettävän. Huoli on myöskin siitä, että huonoimmassa tapauksessa koko pätkä perutaan sen lässähtäessä ja jonkun hyvää hyvyyttään koko talven tekemä työ menee hukkaan, unohtamatta paikallisia katsojia joille kilpailu saattaa merkitä hyvinkin paljon. Lisäksi jos esim. tiestö menee pilalle sitä ei päästä korjaamaan ennen maan kuivumista mihin asti se on käyttökelvoton. Sen lisäksi vielä järjestäjä säästää rahaa kun teiden ja maaston vaurioitumisesta aiheutuvat mahdolliset korvaukset vähenevät.

- Myös MK ratamestarit ja veikkaan myös, että kisan pääratamestari saisivat nukkua paremmin yönsä, kun ei koko ajan tarvitsisi tuijottaa ennustuksia että miten tässä oikein käy.

- Kisan kolmipäiväisyys kasvattaa oleellisesti kuluja sekä kilpailijoilla että järjestäjällä, ja se karsii myös osaltaan varmasti kilpailijoita.

- Kärkimiesten osallistumiseen Päitsille ja sitäkautta kilpailun arvon nostamiseen sille kuuluvaan asemaan on olemassa lääke ja se on kunnon rahapalkinnot, jotka on saatava EHDOTTOMASTI ainakin yleiskisan kärkikolmikolle esim. 1. 10 000e 2. 5000e 3. 2500e, johan alkaa kiinnostaa kärkimiehiä ehkä myös MM-miehiä kun aikaistettu ajankohta mahdollistaa osallistumisen MM-sarjan kärsimättä ja myös muita ulkomaalaisia. Fakta on, että siellä missä pyörii raha siellä pyörii myös media ja katsojat. Päitsin tuntee Suomessa kaikki, osaavalle mainosalan ammattilaiselle edellämainittujen summien kerääminen sponsoreiden ja yhteistyökumppaneiden muodossa on suhteellisen helppoa. Jonkun täytyy vaan tehdä sen eteen töitä. Ja lisääntyneen osallistumisen kautta olisi mahdollisuus myös palkita luokkakohtaisesti pienemmin rahapalkinnoin. Varsinkin jos huhut pitää paikkaansa, että Päitsiltä otetaan SM-arvo pois niin 100% varmuudella kärkimiehiä ei enää näy ja jos ei ole nimimiehiä, se vähäinenkin median ja yleisön kiinostus hiipuu. Päitsin täytyy näkyä, ajatelkaa kilpailun historiaa.

- Olen itse kilpaillut enduron lisäksi eräässä toisessa lajissa missä jaettiin aiemmin rahapalkintoja. Voin vakuuttaa, ei ollut kilpailijoista pulaa, niitä riitti aina Ruotsia ja Norjaa myöten, lehterit oli täynnä. Sitten ei ollut enää rahapalkintoja, ensin hävisi kilpailijat, sitten tyhjeni katsomo, kohta ei näkynyt enää mediaakaan.

Terveisin,

Marko Ojala

Foorumit

Kiitos Marko, ajatukset olivat kuin omia. Päitsin pitää olla haastava, mutta tuskin kovin iso osa aikuisharrastajista haluaa reikäistä ja upottavaa reittiä. Ehkä nykyihmiset ovat kermaperseitä, mutta 2000€:n panostuksella haluaisi ajamisesta hieman myös nauttia.

Joo Onnittelut kaikille hyvän kisan tehneille urhoollisille kuskeille, toivottavasti vielä ensi vuonna kiinnostaa...

Marko puhuu asiaa niin ajankohdan kuin kisapäivienkin suhteen. Kyllähän kisan voisi ajaa kahden päivän aikana, jolloin sais olla tienaamassa perjantaina kisarahoja eikä tarvisi huoltomiehiäkään kuin kahdelle päivälle. Kisan lähtöpaikkaakin voisi saman tien muuttaa vaikka Lahteen kun siellä tuo moottoriurheilu tunnutaan otettavan hiukan suopeammin vastaan esim. rallit on tainneet lähteä Satamasta. Yleisöäkin varmaan saisi saman verran kun vuosaareen, jos ei muuten niin vaikka kaikki halukkaat yhdellä bussilla...

Jari

Hyvä pelinavaus sukunimikaimalta. Toivottavasti keskustelu pysyy tällä tasolla ja ideoita tulee lisää.

Mietitääs asiaa siltä kantilta, että mikä sais perus C ja B harrastajan ajamaan Päitsin useammin? Ajajapohjaa on kuitenkin riittämiin, jotta lenkille saataisiin vuosittain 250-400 kuskia. Senhän ovat Kansalliset, SM ja CC näyttäneet.

- Voisiko kisa olla la-su? Lähtö Lahden seudulta. Yö Jyväskylän seudulla ja maali Lahden seudulla. Yksi yö vähemmän, eikä tarvis kuskin + huoltoporukan olla perjantaita töistä pois. Kyllä kisasta rankka saadaan kahteenkin päivään.

-Voisiko reitin suunnitella niin, että pärjäisi ”hyvin” yhdellä huoltoautolla? Esim. Kuhmoisissa, Jämsässä, Joutsassa ja ehkä muuallakin voisi olla keskitetyt huollot, joista ajettaisiin useampi erikoiskoe. Median olisi helpompi seurata hommaa, kun se pysyisi aina hetken paikallaan. C ja K-luokkaan pystyisi järjestämään lisää aikaa, jättämällä jotain pois per keskitetty huolto.

- Voisiko olla rengas sääntö? La iltana saisi vaihtaa renkaat. Tai joku muu määrä? Ei kai noita renkaita vääntele kun A-kuskit, mutta ehkä sielläkin voisi miettiä kustannuksia. Ainakin moni A-kuski ilmoittaa poisjäännin syyksi kustannukset.

Monesti kuulee kommentin, että kyllähän sen ajais, mutta se muu säätö ja valmistelu. Eli voisiko hommasta tehdä hitusen simppelimpää. Kyllähän päitsin voi nykyiselläänkin reppu selässä kiertää, mutta ei siinä enää kilpaa ajeta. Perinteet ovat perinteitä, mutta onko nykysapluunalla vaarana koko kilpailun tulevaisuus? Kaikkihan ois nykyiselläänkin oukei jos lähtijöitä vuosittain se 400.

Jouni Ojala
Parikertaa Päitsin kiertänyt B luokan harrastelija.

Myös täältä lämpimät onnittelut kaikille vuoden 2012 Päijänteen kiertäjille!

Varsin hyviä herätteitä nostettu esiin ja toivoisinkin jonkun enemmän asiaan perehtyneen/Päijänneajoa suunnittelevan ottavan huomioon näitä seikkoja tulevia vuosia varten.

Avauksesta sen verran että lähtisin keskittämään tuon osallistujajoukon kuitenkin Suomen mantereelle täysin. Suurin osanottopula tapahtuu kuskeissa, jotka muuten kiertävät paljonkin niin kansallisia kuin SM-kilpailuja. Ulkomailla ajavat kuskit keskittyvät lähinnä ulkomailla ajamiseen.

Päijänteen ympäriajosta todella moni on maininnut pahitteeksi rahan, pimeäajon, sään, riskit. Kaikki kehittäminenhän tapahtuu juuri näiltä osin, joten mikä on syy ettei Päijänteestä voisi tehdä kaksipäiväistä?

Mikäli startti vietäisiin Lahteen ja kilpailu ajettaisiin lauantai-sunnuntai välillä:
- Vain yksi yö suurimmalle osalle kuskeja/huoltomiehiä
- Keskeytysten määrä vähenisi (myös niin kutsutut märät pätkät jäisi suurimmalta osin ajamatta)
- Pimeäosuus saataisiin jätettyä pois (valoihin kuluva menoerä on myös suuri)
- Perjantaipäivä jää vapaaksi (monella työpäivä)

Aikaistamisen tuomat edut/haitat
- Kelit ovat mitä todennäköisemmin vielä yöpakkasilla ja näin myös spoorit paremmin ajettavissa/turvallisemmat)
- Pimeä tulee hieman aikaisemmin

Ongelma uudistuksissa on usein se, että niistä pyritään tekemään liian radikaaleja. Sen vuoksi kannattaisikin lähteä liikkeelle yksistä asioista kerrallaan ja esimerkiksi rahapalkintojen lisääminen toisi jälleen lisää töitä. Tämän vuoksi uskonkin jo pelkästään kaksipäiväistämisen/pimeäajon poistamisen tuovan asioita Ympäriajoon isolta osin, mitä moni haluaa. Uskon että rahapotti olisi toki usealle A-kuskille hyvä kannustin mutta suurinosa kärkikuskeista on jo mukana ihan SM-pisteiden tavoittelemisenkin vuoksi.

Loppuun vielä kommentti heille, jotka vanhoihin pinttyneisiin tapoihiin jämähtäneenä pistävät perään kommentin "Päitsistä tulisi liian helppo" ja "Ketjut pitää lähteä matkalla vähintään kuusi kertaa, tulppia saman verran ja muutama suon ylityskään ei olisi pahitteeksi".
- SM-kilpailut ratkaistaan nykyään ajamalla, eikä nostelemalla pyörää ojasta vähiten. Kilpailuista pystytään tekemään muillakin tavoilla rankkoja sekä haasteellisia.

Niklas Lahti
Tälläkin kertaa Päitsin väliin jättänyt B-luokan harrastelija

Toi huoltopaikkojen vähentäminen/selkiyttäminen/keskittäminen varmasti hyvä juttu. Mä luulen että toi "oheis" porukan kasaaminen ja kustantaminen on se isoin juttu. Sitä kun ei välttämättä tosta heti löydy, tai siis kuntoilijathan usein tykkää kuntoilla omissa oloissaan..

Hyviä ja simppeleitä ideoita kilpailun kehittämiseksi. Selkeästi kansa haluaa tukea ja kehittää tätä klassikkoa.

Aikaisempi ajankohta olisi kyllä yksinkertaisin keino eliminoida suurinta kuskikatoa aiheuttava tekijä, eli hankalan kelin mahdollisuus pois. Periaatteessa formaatin voisi pitää kohtuusamana kuin nyt ilman lisätyötä. Kisan siirto maaliskuun puoliväliinkiin parantaisi tilannetta kelien puolesta selvästi. Reitti ei ole viimevuosina juurikaan kulunut mutta tänä vuonna tilanne saattaa olla toinen. Totuus maastossa on kuitenkin se, että parhaissa paikoissa on nähtävissä edelleenkin 80-luvulla huhtikuun puolessa välissä ajettujen "rytämansta" päitsien jäljet. Suunta on siis ollutkin jo pitkällä aikaväliläkin aikaisempaan ajankohtaan siirtymisessä.

Okei, moni ajattelee, että päitsin syvin olemus menee kurakelien myötä mutta kilpailijamäärät ja niiden tuoma raha on kuitenkin se mikä hommaa pyörittää. Ei liene järkevää laittaa koko formaattia romukoppaan vaan kokeilla pikkupala kerrallaan muutoksia ja tulkita seurauksia. Ajankohdan hienosäätö olisi se kaikkein yksinkertaisin toimenpide.

Kaksipäiväisyys toisi eittämättä kustannussäästöjä ja on myös kokeilemisen arvoinen. Mutta se toisi myös tiettyjä ongelmia, käsittääkseni Vierumäellä on taukopaikkana vanha asema ja etelän pätkien jäädessä ainakin osittain pois ei sieltä suunnalta olisi hurraa-huutoja tiedossa. Ei ainakaan jos omat pätkäni eivät ole ensivuoden ohjelmassa :-)

Onnittelut Päitsin tänä vuonna maaliin ajaneille. Edelliset kuusi vuotta olen ollut Päitsillä mutta tänä vuonna jäi väliin, suurin syy oli myöhäinen ajankohta. Kylmän kanssa pärjää mutta vesi yhdessä reikäisen ja pehmeän reitin kanssa ei houkuttele. Mulle paras ajankohta olisi maaliskuun puoliväli. Olen tykännyt kolmen päivän Päitsistä mutta kaksi päiväinen voisi olla kokeilemisen arvoinen. Kiitokset kaikille jotka olette järjestämässä kisaa!

Onnittelut kaikille läpiajaneille ja tietenkin voittajille!

Eiköhän aloiteta Päijänteen kiertäminen jatkossa eteläisimmästä pisteestä Päijänteen rannalta eli Asikkalasta! Salpausselän pohjoispuolella on aina talvi 2 viikkoa myöhempään kuin esim. Lahdessa. Korpihotelli Tallukka tarjoaa paikoitus- ja majoitustilat koko kisakaravaanille ja samalla voi katsoa järveä, mikä pitää 2 päivän aikana kiertää...Samalla majoitusbudjetti on aivan toista kuin esim. Vierumäellä, jossa ei muuten Päijännettä ole missään! Legendaarisen päijänteen ympäriajon juuret säilyisivät silti Helsingissa päijännetunnelin kautta, jota pitkin pääkaupunkiseudun juomavesi kulkee Asikkalasta Hkiin. Tosiasia on kuitenkin päitsin osalta, että jotain pitää tehdä tosi nopeasti tai koko kilpailu voidaan haudata. Viisautta kisaorganisaatiolle!
t. C-luokassa järven kumminkin päin kiertänyt

Vanha spoorifylli Kärkölästä fundeeraa hieman rahapalkintoja ja ajankohdan aikaistamista nopeiden kuskien
näkökulmasta , siis mielikuvitusta joutuu nyt käyttämään.
Maaliskuun aikana voi keli olla aivan mitätahansa.Niinkuin huhtikuunkin .Ajatelkaapa nyt tilannetta, yöllä 20cm lunta , spoorit tukossa ,mäet tukossa ja sit aletaan puhumaan isonrahanpalkinnoista , jotka arvotaan ajopaikan perusteella.Esim Mattilan tilanne oli nytkin nähtävissä pitkillä pätkillä, joilla ohitettavia tuli kovin usein siihen yhdenspoorin uraan.Hei ! ei se ole mitään kilvanajoa , se on tsäkää kenelle jumi tulee parempaan ja kenelle huonompaan paikkaan.Sellainen on extreemiä voi sanoa .Okei , mutta sitten kun siinä menettää tuhansia niin....?
Oikea Aito kilvanajo vaatii aidot olosuhteet, joka ei todellakaan ole yksi syvä ura.
Siinä on se syy miksi MM-kuskit vierastaa hommaa, mutta eivät joviaaleina ja tietäen kuinka hemmetin kovan duunin järjestäjät talkoilla tekevät, halua paljoa ääneen huudella ajankohdan hulluutta.
Siirtäkää suosiolla toukokuulle tai syksyyn, niin johan on 500 osallistujaa ja tilaa ohitella ja valita linjoja.
Ja silloinkin pois parkit pelloilta soralle tai assulle.
Joskus tuntuu olevan sadomasokismi ja päijänneajo sama-asia.Jos niin haluatte , onnea ja menestystä mutta älkää viitsikö valittaa sitten ettei löydy osanottajia.

Päitsin ajaminen muulloin kuin jäisen maan aikaan on käytännössä poissuljettua. Rasitus maastoon olisi kohtuuttoman suuri. Samoin reitin merkkkaaminen ja raivaus. Ainoa vaihtoehto olisi ajaa läpi kaikki reitin varren crossiradat, tähän ei varmaankaan moni innostu.

Aiheeseen liittyen xracingistä lainattua:

http://enduro21.com/index.php/component/k2/item/186-kantonen-wins-in-fi…

kyllä päitsi noteraataan maailmallakin, mikä mahtaisi olla euronipun paksuus, jolla tough-one miehet saataisiin järven kiertoon ?