Päijänneajojen äänikatsastuksesta

On aika tehdä jokakeväinen varoitus.

Päijänne-ajojen äänet mitataan oikeasti ja sääntöjä noudatetaan tiukasti. Katsastukseen ei vaikuta se, miten jossain muissa kilpailuissa on mitattu. Ymmärrämme hyvin, että katsastusten pitäisi olla samanlaiset kaikkialla. Tämä on ikuisuusongelma ja tilanne on parantunut muttei ole vieläkään kunnossa.

Parina vuonna on ollut ongelmia 300-kuutioisten Kotareiden kanssa, vaikka ne olisivat olleet suoraan tehtaan paketista ja hyvin pidettyjä. Tähän tuli hyvin arvovaltainen vahvistus Sixissä, kun FIM:n teknisen johdon pyynnöstä yksi päivä omistettiin juuri näiden pyörien tutkimiseen ja mittaamiseen. Tässä oli ilmeisesti tarkoitus saada lisää tietoa pitkin Eurooppaa havaittuun ongelmaan. Kyse ei ollut ajojahdista, vaan ongelman kartoittamisesta. Seosten laihuudella oli suuri merkitys. Toivottavasti tehdas on ryhdistäytynyt. Korostan nyt vielä sitä, että tämä on yksityishenkilön tekstiä, ei Päijänne-ajojen tai FIM:n virallista.

EMK:n radalla Kolmperässä on tiistaina 13.3. pimeäajoharjoitus, jonka yhteydessä on mahdollisuus mittauttaa ääniä. Ei tarvitse olla kerhon jäsen, (ellei halua osallistua harjoitukseen). Treeni alkaa klo 18, mutta pyrimme paikalle jo klo 17 kieppeillä. Tällä ei pyritä suosimaan ketään, ei espoolaisia, ei eteläsuomalaisia. Onpahan vain ylimääräinen mahdollisuus niille, joilla on epävarma olo äänistä.

Sitten toinen varoitus: Päijänteellä kiinnitetään erityistä huomiota siirtymien nopeuksiin ja sanktiot ovat ankarat. Nopeuksia valvotaan oikeasti tutkakalustolla.

Toivottavasti mitään paskanheittokampanjaa ei aloiteta tämän takia. Tarkoitus on hyvin ystävällinen.

Harri ja VIcke

Foorumit

Minulla on KTM 300 exc vm.-09 jolla olen kisannut tänä talvena Hyvinkäällä ja Karkkilassa: Mittaustulokset äänistä Hyvinkää 106dB ja Karkkilassa 111dB vaimennin on huollettu alkuvuodesta joten tuntuu kyllä siltä että mittaustavalla tai laitteilla on suuri merkitys siihen millaisia lukemia saadaan. Kun olette asiaa tutkinut niin millainen vaikutus seosten suhteella on äänimittauksessa ??? onko niin että mitä paksummalla moottori käy pääsuutin alueeella niin sitä pienemmät on äänilukemat???

T: Pauli

Tuo 106 ei ole kovin uskottava lukema. 111 on sitä, mitä hiljaiset 300:set antavat, kun kaikki on kunnossa.

Jos kamat ovat muuten kunnossa, niin ilman muuta suurin syy ylisuuriin ääniin on ylilaihat seokset ainakin noissa pyörissä. Ei me asiaa olla varsinaisesti tutkittu, mutta väittäisin, että yliäänisissä Kotareissa (jos paisari ei ole kolhuilla) on jotenkin hirveän kevyen tuntuinen käynti ja se viittaa laihaan liemeen.

Mittauksista on vielä todettava, ettei mittausta välttämättä tehdä kovin tarkasti, jos pyörä selvästi on hiljainen. Luotettavan tuloksen saamiseksi pyörä pitäisi mitata muutamaan kertaan. Ajan säästämiseksi itse kukin lintsaa selvissä tapauksissa. 111 dB:n pyörä kuulostaa hiljaiselta ja siksi voi jäädä kovin tarkat mittaukset tekemättä.

106 on sellainen lukema, jonka saa, kun pyörää ei ole ensin käytetty kuivaksi eikä se siksi kierrä ylös asti (tällä EI viitata Karkkilan tuloksiin, en ollut paikalla). Katsastuksissa 2-t -pyörät ovat yleensä tukkoisia, kun ovat ehtineet kerätä kampikammioon tavaraa. Yritämme aina saada ne kuiviksi hitaalla kaasunkäännöllä, ettei tulppa menisi.

Harri

Tämä enduron ääntenmittaus on naurettavaa vöyhötystä,tuolla X-racing sivustolla on kuva karkkilasta(tekstin mukaan), siellä on ainakin nappulat väärässä asennossa(vrt.autopuolen ohjeeseen,kokemusta sieltä aktiiviuralta 25 vuotta). Ja muutenkin kaveria lainatakseni, sellaista karvarintaa ei tästä maasta löydy kuka täyskaasulla ajaa tuolla puitten seassa. Viime kesänä Mäntän asfalttirallisprintissä mitattiin kilpailun aikana reitillä ääniä, ilman ongelmia ja tressiä. Ja mitä tulee siirtymillä kaahamiseen, sen saa järjestäjä aikaan ei kuljettajat, tiesiirtymät tulee olla väljiä mutta pelkästään maastossa ajettavat tuleekin olla tiukkoja.Rallissa törmättiin useasti järjestäjän n.s.miinoihin, jos ajoit rajotusten mukaan siirtymät niin et varmasti kerinny ennen pätkää puottaa rengaspaineita ja käymään kusella, monasti ei kumpaakaan.Mutta näin ja olis varmaan asiaa jos ääniä mittaisi läpikauden yksi ryhmä, tuskin päitsillekään kukaan lähtee villoja vaihtamatta ja varsinkaan lähde ehontahoin keskeyttään leimalle...
Terv.Jone Lampinen p.044-0320656

Hyvä kommentti. Haluan kuitenkin tarkentaa.

Xracinging kuvassa on hanska edessä, joten ihan tarkkaan ei voi sanoa. http://www.xracing.fi/enduro/uutiset/huomioita-karkkilasta-20120228/

Minusta napit ovat oikein. Epäilyttävä on vasteaikanappi. Vasteen pitää olla nopea ja vasteajan nappi ei ole F-asennossa, mutta tuossa mittarissa on maksiminmittaus ilmeisesti saman kytkimen alla ja pitäisin valintaa oikeana.

Mittauksen tarkoitus on luoda käsitys pyörän äänekkyydestä ylipäätään. Ei siinä oletetakaan, että puiden seassa vedettäisiin täysillä. Pyörän äänekkyys on mitattava nopeasti ja luotettavasti ja niin, että se antaisi järkevän kuvan pyörän äänekkyydestä. Nyt käyttöön tullut 2m-max-menetelmä on tähänastisista paras, joskaan ei täydellinen. Maksimiääni ei tule maksimikierroksilla, vaan silloin kun konetta kuormitetaan rajusti kovalla kaasulla, vaikkapa pehmeällä suolla ylemmillä keskikierroksilla ja melkein täyskaasulla ajaen.

Vanhassa vakiokierrossysteemissä olivat crossin kierrokset aivan järjettömän alhaiset ja siksi mittaus antoi valheellisen kuvan pyöristä. Endurossa oli asia paremmin, mutta menetelmä oli hirveän hidas. Nyt on endurossa FIM ihan oikeasti alkanut piitata äänistä. Motocrossissa pidän tilannetta toivottomana, ellei FIM ole sitten alkanut ryhdistäytyä. Puheet ovat olleet komeita jo vuosia.

Mittausten luotettavuus ja tarkemmin, toistuvuus kisoista toiseen on ongelma kuten toteat. Kyse on myös kuskien oikeusturvasta. Pitäisi saada samasta kalustosta samat lukemat eri kisoissa juuri kuvaamallasi tavalla. Tämä ei nyt toteudu riittävän hyvin. Päijänteellä on myös katsastajalle ihan hirveä tilanne hylätä pyöriä, jotka on tehty endurokäyttöön ja jotka on hyvin pidetty. Tämä on yksi syy, miksi vuodesta toiseen yritämme pitää asiasta meteliä etukäteen.

Harri ja Vicke

Terve! Sen verran laitan "lusikkaani soppaan" tähän aiheeseen että mielestäni tämä nykyinen äänimittaus on ainakin kaksitahtimoottorille parempi. Tuommoinen kaksitahtikilpamoottori, ainakaan omani enduroksi rakennettu CR250R6 ei juurikaan suostu käymään tasaisesti kovin pitkään noilla aiemmilla äänimittauksen kierrosluvuilla, alkoi hetken päästä yskimään, paukkumaan ja ryntäilemään eli mokoma tarvitsisi kuormaa käydäkseen hyvin. Nykyisellä tavalla kun kone vaan on lämmin niin homma toimii ja saadaan oikeat lukemat (oli ne sitten liikaa tai tarpeeksi hiljaiset). Olin Karkkilassa ajamassa 500-kuutioisella 2-t-Hondallani ja äänimittauksessa alkuperäinen Pro-Circuitin endurovaimennin sillä ameriikan "spark-arrestorilla" antoi lukemat 114.6 joten vaihtamaan äänenvaimenninta. Autosta löytyi CRD:n QP (nelariäänenvaimennin jota jatkettu 10cm ja vaihdettu sisälle 2-t-"huilu" joka taivutettu loiville mutkille vaimennuksen parantamiseksi / ikäänkuin pituuden lisäämiseksi) ja lukemat 114 eli juuri ja juuri ajamaan. Tuumasin että on liian "hilkulla" jatkoa ajatellen ja Honkasen Jarkon kanssa miettimään mitä tehdä. Tänään Kuhmoisissa samalla Pro-Circuitin vaimentimella tulos 114.6 eli Karkkilan ja Kuhmoisten mittaukset varsin vertailukelpoisia ja mielestäni asianmukaisia molemmat, siis mittaustapahtumat. Ei kun paikalleen se Karkkilan jälkeen parannettu CRD:n QP ja mittaustulos 111.3! Eli kyllä se siitä kun vähän näkee vaivaa. Se muutos mikä äänenvaimentimeen tehtiin on kiinteä osa vaimenninta eikä siis mikään katsastajan otsalohkoon lentävä irto-osa, nyt se on ruuveilla kiinni vaan seuraavassa villojen vaihdossa tarjotaan hitsiliitosta kun se kerran toimii. Enkä huomannut minkäänlaista tehohävikkiä (tosin tuosta viissatkusta sitä ei ehkä helposti huomaakkaan vaikka viisikin pollea karkaisi).