Kuntoilu

Kirjoittaja: HENRI RUSANENElikkä mikä olisi paras tapa nostaa kuntoa motocrossia varten?

Kirjoittaja: NIKO TYNNILÄUskaltaisin väittää että crossia varten punttisalin tärkein laite on soutulaite. Sillä pitkiä vähintään 15 min vetoja ja välillä intervalleja suuremmilla vastuksilla. Pysyy sen jälkeen kädet kahvoissa ja selkäkin kestää paremmin. paras soutulaite on sellainen jossa on myös vastuksen säätö eteenpa

Kirjoittaja: Marko HeijaSoutuergoa käyttävät kuulemma MM-kuskit ennen erää lämmittelyyn.
On ok laite, kuntosalilla tee monipuolisesti koko kropan lihasryhmät läpi ja muista venyttely.

Tee mielikuvitusharjoitus > mihin lihaksiin ajaminen käy?

Kirjoittaja: Maunu Laitinenjes . sittenhän olenkin tehnyt niitä ihan oikeita harjoituksii punttinksella no hyvä se.

Kirjoittaja: HENRI RUSANENei onnistu

Kirjoittaja: Marko HeijaMoi Henri!

marko.heija@pp.inet.fi

Kirjoittaja: Maunu Laitinentietääkö kukaan muuten mitä harjoituksia olisi hvyä tehdä kun käyn punttiksella että auttais noihin rossi ja enduro kestä vyyteen ja välttäis isompia vammoja jos luokkaantuu

Kirjoittaja: HENRI RUSANENNiin, mikä se osoite on kun en saanut sitä edes sieltä sivuilta???

Kirjoittaja: Ville HarviaPaina tosta nimestä...

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENSorry lyönti virhe...siis jätkä joka kritisoi huonosti tehtyjä töitä on vaikka kritisoija......Kähmy

Kirjoittaja: Marko HeijaKeskustelun avaajalle > Henri Rusaselle:

Jos haluat kuntoiluohjeita tai kunto-ohjelman, meilaa.

Toimin IMK:ssa kerho- / junnuvalmentajana, sekä kuulun siihen liiton valmentajarinkiin.

PS.

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENNo mikäs se "meilaus osote on". Kysyy, kritisoija Kähmy ? ?

Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASKiitoksia Pekka hyvästä palautteesta. Keskustelin tuossa taannoin Toimin kanssa juuri tästä crossi - ja enskamiesten fyysisestä kunnosta kun hän piti opiskeluunsa liittyvää kuntotestiä meidän uusille lupauksille täällä Jyväskylän pohjoispuolella. Tarkan yhteenvedot puuttuvat ja varmasti saamme niistä palautetta liiton sivuilla(toivottavasti). Sen verran totesimme vain että suomen crossimiesten kuntopohjassa on parantamisen varaa ja toteamus tukee tuota edellä kirjoittamia havaintoja. Mutta korostan että mitään päätelmiä on vielä turha tehdä kun tulokset ovat kesken.

On eri asia puhua harrastelija tason ajamisesta ja sitten sellaisten henkilöiden ajamisesta jotka haluavat menestyä ja kehittyä lajissa. Harrastelija taso kyllä pääsee tarvittaviin tuloksiin näilläkin menetelmillä, mutta mikäli haluaa kilpailla ja myös menestyä on jo tilanne aivan toinen. Siitä kerroin juuri edellisessä kirjoituksessa. Meidän enska ja crossimiesten kansainvälisen tason kilpailijoilla ei tätä kuntopohja ongelmaa ole olemassa heillä on valmennus hoidettu ammattitaitoisesti kunhan sille tasolle ensin päästään ja tälle tasolle pääsemiseen niitä keinoja tarvitaan.

Ainahan kirjoitukseen pitäisi liittää myös parannusehdotus joten tässä yksi harkittavaksi. Liitto teettäisi jollain alaa harrastavalla opiskelijalla gradu-työn jossa perehdyttäisiin fyysisen kunnon parantamiseen kehon eri osalajeissa kuitenkin siten että se tukisi crossi ja enduro lajeja. Tässä olisi hyvänä pohjana varmaan Tomin kuntotestin tulokset. Tästä julkaistaisiin liiton sivuilla vuodenaikaan liittyvä yleisen tason kunto-ohjelma joka olisi jäsenten vapaasti käytettävissä. Lajien huipuille voitaisiin tehdä yksilökohtaiset kunto-ohjelmat kuten varmaan tapahtuukin. Näitähän kunto-ohjelmia julkaisee eri lajiliittojen julkaisut ja eri lehdet (esim Juoksija-lehti) joita jäsenet voivat lukea. Miksei myöskin meidän liittomme voisi tämä tehdä. Varmaan julkaisuintoa löytyy myös Offroad-sanomissa mikäli julkaisu on hyvä ja asianmukainen. Kannattaako harkita ?

Kirjoittaja: PEKKA PÖHÖPakko oikasta vähän.
Liitto on herännyt tähän valmenus hommaan hienosti. Liitto (eppu ja tomi) etunenässä ovat vetäneet kerhojen halukkaille valmennuskoulutusta kiitetävästi. tässä ns. kerhokouluttajien ringissä on mukana kerhojen aktiiveja useammasta kerhosta. kaiken kaikkiaan koulutetavia on noin 40 kpl. Joten kyllä kerhoillle on jaettu valmennustietoa liitonpuolesta.

Keskustelu kuskien kunnosta on ollut asiallista, mutta kyllä ihminen on sellanen epeli, joka menee siitä mistä aita on matalin. Eli jos suomen kansallinen taso on huono niin ei se liiton vika ole kyllä jokainen saa kattoa omaan napaansa.

Kyllä suomen huiput ja sinne aidosti haluavat varmaankin reenaa ihan kunnolla.

Ns harrastelijat tekee sitä mikä on kivaa, kyllä se sosiaalinen hommakin kuuluu crossiin. Ei kaikkien tarvii vetää otsarypyssä ja tarviihan ne huiput myös ohitusharjotusta.

terveisin edelleen hidas mutta hommasta nauttiva harrastelija.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTämä juttu nyt meni ihan metsään. Ajatelkaa jutun avaajan tunteita. Hän ilmeisesti halusi saada ihan oikeaa tietoa valmennuksesta. Ollaanko me kaikki näin tyhmiä?

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENAsiallisena ja aiheellisenakin keskusteluna pidän tätä pitkää listaa minäkin. Sulle Juhani, tuossa edellä arvostelin Liittoamme niistä mahdollisuuksista , joita se ei pysty tarjoamaan urheilijoilleen, suhteessa muihin liittoihin. Nämä leirit, valmennusrahat ja kisoihin osallistumisten tekniset asiain hoitamiset ,ovat toimia joiden suuntaan tulisi päästä. Valmennuksessa olen tasan tarkkaan kanssasi samaa mieltä, että kuskit reenaa liian löysästi. Ajetaa crossia 10 minuuttia ja kurvataan varikolle . Isä mekaanikko/valmentaja/sponsori kattoo sekkariaan ja ihmettelee, kun kierrosajat jäi noin pitkiksi. Oiskohan renkaat sopimattomat, vai oisko säädöt jossain pielessä.....Vili muuten veti viime kesänä yhden startin tyhjällä takaiskarilla. Lähdössä huomasivat, että iskari vuotaa kaikki ulos. Vilihän ei kisaa jätä ajamatta. Tuli röykyttävän takajousen kaa neljäntenä lipulle. Totes vaan , ettei parempaan nyt pystynyt.....Siis toi kuskin asennepuolikin pitäis toimia valmennuksella, siinäkin ois tehtävää....Kähmy

Kirjoittaja: Nikkanen EeroNoh noh poijaat.Kun olen näitä kasikymppi-ikäisten juttuja kuunnellut,niin asiaan toki vaikuttaa muutkin seikat.Kuten nyt esimerkiksi ajokamojen ja tarrasarjojen merkit.Oleellista vauhdin parantumiselle ovat FOXin housut,ja B-B;n tarrasarjat.Näitä ei voi ohittaa vauhdin,kunnon ja ajotaidon kehittäjinä...Muuan vihreä ystäväni (?)sitten taas sanoi,että moottoriurheilussa yleensäkin parhaiten pärjää se,joka pitää kaasua eniten auki,ja kellä on eniten viritetty moottori....Vaikuttaakos siihen todellakin muutkin asiat kuin moottorin koko??..Että semmosia tapauksia tälläkertaa...

Kirjoittaja: Pentti RaittilaEdellä olevissa keskusteluissa on paljon hyvää. Sitä tässä juuri nyt kaivataan, että asiantuntijat "liitosta" ja kerhoista osallistuvat tähänkin keskusteluun. Jos Herrat on Herroja yläpuolella kaiken maallisen niin tähän aikaan vuodesta voisi kai jotenkin alentua tulemaan tänne tavallisen kansan keskelle?

Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASKähmylle sen verran että tässä keskustelussa oli tarkoitus puhua kuntoilusta ja kunnon parantamisesta eikä liiton toiminnan arvostelusta tai ajajien toiminnan avustamisesta.

Se on kyllä totta että kun itsekkin vanhana (veteraanina) aloitin tämä moottoripyöräilyn ja aloin tutustumaan lajiin oli minullekkin yllätys ja on vieläkin sen kuntopohjan heikkous jolla kansallisen tason kuskit ajavat niin crossissa kuin enduroakin. En syytä tästä mitenkään liittoa sillä se ei ole missään nimessä liiton asia. Etenkin katsoisin noihin yhdistysten suuntaan jossa tätä junnu toimintaa sekä lajia viedään eteenpäin ja harrastetaan. Siellä se pohjatyö ja kasvatustyö tehdään ja luodaan edellytyksen lajin harrastamiselle. Minusta liian paljon korostetaan sitä ajamiseen liittyvä lajiharjoitusta ympäri vuoden. Se tuo kyllä tulosta tietyyn rajaan saakka mutta siihen ne eväät sitten loppuvat. Verrataan vaikka hiihtoa. Ei hiihtäjätkään hiihdä koko vuotta vaan siihen sisältyy eri lajien harrastamista ja koko kehon lihasten kehittämistä eri aikoina ympäri vuoden. Laji harjoittelu tulee tietenkin jossain vaiheessa mutta ei ympärivuotuisena siinä määrin kuin moottorilajeissa. Tekniikkalajilla tätä ei voida perustella sillä nykyään esim. hiihto on erittäin tekninen laji kun sitä huipulla harrastetaan. Olen huomannut että aina enemmän kehitetään kalustoa ja uhrataan siihen varoja kun sitä vauhtia voisi nostaa kansallisella tasolla muutenkin etenkin ajokestävyyttä lisäämällä. Olen kiinittänyt erääseen asiaan huomiota on se että moottorilajeissa ei korosteta sitä raan kovan monipuolisen harjoittelun tekemistä joka vie tuloksissa eteen päin. Hyssytellään, säädetään ja vaihdetaan pyöriä - vietetään aikaa , on mukavaa-.

No mitenkä tästä eteenpäin. Yhdistyksistä muutama aktiivinen ihminen valmentaja koulutukseen nimenomaan fyysisen voiman ja kunnon kehittämiseen. Se nivoutetaan yhteen lajiharjoittelun kanssa ja jopas rupes tuloksissa näkymään. Otetaan kova fyysinen harjoittelu yhdeksi lajiin kuuluvaksi harjoitteluksi ja jaetaan vuosi eri toimintaa tukeville lajeille huomioiden vuodenajan erityispiirteet. Tästä on turha liittoa parjata sen voivat yhdistyksetkin tehdä.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTerve Make ja kaikki muutkin, ja Hyvää Joulua kaikille! Kuten Ville aikaisemmin totesi, että Konttisen Tomi on "liiton miehiä", niin varmaan sieltä liitosta saa tietoa valmennusohjelmista, ainakin Tomin puhelinnumeron. Tosiasia on kai kuitenkin sellainen, että Tomi on omien töiden ja opiskelujen ohella tehnyt hienoa työtä vapaaehtoisesti lajin hyväksi. Toivottavasti joskus vielä koittaa sellainen aika jolloin tämä " liitto" on tehtäviensä tasalla. Crossin lajiryhmän puh.joht. Jukka Kokkonen tekee myös hyvää työtä valmennusasioissakin. Hyvällä syyllä voi nyt kuitenkin kysyä: Onko mikään laji Suomessa koskaan saavuttanut niin monia maailmanmestaruuksia, ja muita kv-arvokisamitaleja ilman liittotason valmennusta, kuin moottoripyöräily? ... ehkä näistä saavutuksista voimme hiljaa onnitella toisiamme.... kerhotasojen työmyyriä.... ihan pikkuisen parempaa uutta vuotta kaikille. t. Pappa

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINEN"Kutittaa" aihe niin pirusti, että on pakko jatkaa kekustelua. Jos kärjistetään aihetta lisään, niin Pentti Sä tieät miten nämä kansainväliset menetymiset/suhteessa Liittoome apuihin on hoidettu. Jos hiihdosta ottaisi esimerkin. Kaisa Varikselle hoidettiin pankkitilille sen verran fyffee, että tyttö vuoden just pärjää. On omat valmentajat ja -leirit. Syksystä lennetään alpeille lumileirille..yms.. Sitten ne Liitosta soitta, nyt olis maailmancupin kisat tuolla Itävallassa, pistähän Kaisu kassi kuntoon ja ilmesty Halsinki Vantaalle. Liput, taluttajat, ilmoittajat ja kaikki muu on valmiina. Liiton henkilöt taluttaa kisakeskukseen ja ladun alkuun. Hoitelee rasvat suksen pohjiin ja pitää huolen kuljetuksista hotelliin ja takas...ja edelleen yms.ruokakin on sovittu keittiön kaa oikeanlaiseksi..Mitäs tekee moottoripyöräurheilija ? ? ? En rupee sitä tähän naputteleen . Toteen vaan, että se taitaa olla tasan toisinpäin. Joka asiassa. Itte hoidat kaikki ja omista taskuistasi maksat joka laskun ja laivalipun. Osanottomaksujakaan ei taida Liittomme hoitaa kuin joukkuekisoihin. ?...Silti vaan pojat menestyy...ja ilman "nappeja"...lauantai doupattu Kähmy.

Kirjoittaja: Ville HarviaKäsien ja rinnan seutua ei kannata liikaa reenata, se rupee puduttaan käsiä jos on liikaa lihasta ku veri jää sinne eikä mee sormiin.

Kirjoittaja: MARKKU RONKAINENVoisko tosta Tomi Konttisen ohjelmasta saada lisätietoa??

Kirjoittaja: Maunu Laitinenjoo toi suvakävely on hyvää harjotusta mutta siinä kin on se että sekannattaa tehdä pitkäkestoisena ja tasaisena harjoituksena . miel. väh tunti kerrallaan ja välillä kunnon pienispurtti ei tee pahaa.ei kukaan muuten tietäs mitä osa alueita kuuluu ns. tuki elimiin että mitäkannattas hharjotella että ottais niihin .se etttä tekee mitätahansa pitkä kestoista liikuntaa on hyvä nopeat äkkinäiset esim juoksu pienenmatkan tosi nopee ei auta periaatteessa juuri mitään .
terv. maukka

Kirjoittaja: Ville HarviaNiin,täällää Keski-Suomessa on Konttisen Tomi joka on tehnyt meille kunto-ohjelmat, se on liiton miehiä. Ja on myös kerran viikossa harkkoja monnarilla.

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIMummoilua voi tosiaan mielestäni hyödyntää tehokkaasti myös meidän lajissamme. Sauva (Mummo)-kävely on uskomattoman tehokas peruskuntoilulaji. Jos vaan reitillä on jyrkkiä mäkiä, saa yläkroppa hyvää harjoitusta ja kun joka työnnöllä puristaa "kahvaa" lujasti, saa silläkin simuloitua itselleen jonkinmoisen ajotilanteen. Se auttaa myös kramppiongelmissa.
Asiantuntijoidenkin mielestä se on tehokas matalan sykkeen harjoitusmuoto, eikä maksa paljon. Kokeilkaahan.
Kovin macholta se ei näytä, mutta eihän tuolla pimeässä kukaaan ketään tunne ; )

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENPentti on pitkälti oikeassa. Totta tommoset pelit ja kuntosalit on hyviä juttuja. Vaan pitkäkestoiset, matalalla sykkeellä tehdyt harjoitteet on nyt tämän vuodenajana juttuja..... Muistuu mieleen takavuosina, kun ekat lumet sato Jyväskylän Laajavuoreen. Töissä joku jätkä elvisteli, kun oli heittämällä ohittanut tän Harri Kirvesniemen ladulla. Oli jätkä vetäny niin mummoo..ei taatusti jätkää nähdä tänä talvena huipulla....Oli kuiteskin sinäkin talvena ilman "nappejakin" maan kovimpia perinteisen laduilla....Eli mitä tämä nyt tarkoittaa, se tarkoittaa, että Liitoltamme/seuroiltamme puuttuu asian osaava valmennut. Kirvesniemikin veti sitä "mummoo" peruskuntokaudella. Silloin tehtiin perusjalkaa tulevalle kaudelle. Ei kilpailtu ihmettelevien kuntoilijoiden kaa....valmenuksesta kaiken tietävä Kähmy...etteste usko vai ? ?

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTästä asiasta on ollut ihan liian vähän juttua näillä sivuilla. Motocross ja myös enduro ovat kestävyyslajeja. Tietenkin taitoa tarvitaan myös. Taito saadaan ajoharjottelulla, kuitenkin siinä tarvitaan kokeneempien harrastajien ohjausta. Kunto on hankittava pitkällä peruskunto harjoittelulla, johon löytyy tietoa kaikilta kestävyysurheilijoiden valmentajilta. (hiihto, juoksu, soutu, pyöräily yms.) Pitkät juoksu- tai pyöräilylenkit tähän aikaan vuodesta ovat varmasti parempaa (ja halvempaa) harjoittelua, kuin ajoharjoittelu moottoripyörällä "epätoivoisissa" olosuhteissa.

Kirjoittaja: MARKO LAINENo miten olis motocrossin ajaminen. ;)
Itse sanoisin että ajamisen lisäksi on hyvä harrastaa liikuntaa monipuolisesti, pelkkä punttien nostaminen ei riitä. Salibandy, sulkapallo, juoksu, pyöräily... kaikille varmaan löytyy sopivat ja mielenkiintoiset lajit.