Vilkko itki, Hännisellä sumeni silmissä

Antti Hänninen toimitti päivän päätteeksi kisajärjestäjille pussin, jonka järjestäjät vievät huomiselle yöpymispaikalle.
Kuva
Hännisen tiedotus
Antti Hänninen ja Aleksi Vilkko olivat vaikeuksissa Romaniacsin avauspäivänä. Muuten suomalaisten päivä kilpailussa oli kaksijakoinen.

Suomen kultaluokan kaksikko joutui tänään koville Red Bull Romaniacsin ensimmäisenä kisapäivänä. Antti Hänninen tiesi jo ennen päivän alkua, että kilpailusta tulee rankka, sillä koronaviruksesta parisen viikkoa sitten parantunut lahtelainen tunsi jo eilen aika-ajossa voimiensa olevan kaukana siitä, missä niiden pitäisi olla. Hänninen ajoi tasaisesti aina viimeiselle tarkistuspisteelle asti, mutta sitten haastavalla loppuosuudella hän sai huomata Romaniacsin haastavuuden. Valitettavasti Hänninen joutui keskeyttämään päivän viimeisessä mäessä.

- Heti ensimmäisen tunnin jälkeen tuntui jo todella pahalta, vaikka mitään vaikeita paikkoja ei vielä edes ollut. Ajattelin siinä vaiheessa, että ihme jos pystyn ajamaan päivän maaliin. Ennen huoltoa oli vähän helpompaa osuutta ja se sujui ihan hyvin. Kultaluokan vaikeat paikat menivät senkin jälkeen ihan kohtuullisen hyvin, enkä ollut missään pahoissa ongelmissa, mutta voimat olivat koko päivän loppu. Sitten viimeisessä vaikeassa mäessä putosin kaksi kertaa ajolinjalta alas ja sen jälkeen olin niin väsynyt, että silmissä sumeni, enkä enää pysynyt jaloillani. Oli pakko keskeyttää siihen. Yritän huomenna startata kisaan mukaan uudelleen. Harmittaa todella paljon, kun kisa meni koronan takia osin pilalle. Tämän päivän reitti ei ainakaan ollut viimeistä mäkeä lukuun ottamatta hirvittävän vaikea, mutta kun ei ole yhtään voimia ajaa, niin hommasta tulee vaikeaa, Hänninen kertoi.

Hänninen pääsi keskeyttäneistä kuljettajista pisimmälle ja on tuloksissa sijalla 38.

Aleksi Vilkko ajoi Hännisen kanssa kisapäivän suunnilleen tasatahtia, Vilkon ollessa reilut kaksi minuuttia nopeampi, kun kaksikko leimasi itsensä viimeisellä reittitarkastuspisteellä. Tuon tarkastuspisteen jälkeen myös Vilkko joutui todella koville. Lopussa Vilkko yritti viimeiseen asti päivän viimeistä mäkeä ylös ja pääsikin sen lopulta ylös. Vilkko käytti aikaa päivän viimeisellä osuudella kolme tuntia ja 39 minuuttia, taistellessaan maaliin. Samalla osuudelle päivänä nopein kuljettaja Graham Jarvis käytti vertailuna aikaa 46 minuuttia. Yhteensä Vilkko käytti päivään aikaa yhdeksän tuntia ja 15 minuuttia, jääden kärjelle lähes neljä ja puoli tuntia. Mutta Vilkko onnistui pääsemään päivän maaliin aikarajan puitteissa ja jatkaa kisaa sijalta 37.

- Elämäni raskain fyysinen suoritus. Viimeisen kolmen tunnin aikana makasin välillä sikiöasennossa maassa, kun olin niin väsynyt. Maalia ennen en meinannut päästä viimeistä mäkeä ylös ja itkin, kun halusin niin paljon päästä sen ylös ja päivän maaliin. Lopulta pääsin sen ylös. Kultaluokka on fyysisesti jotain sellaista, mitä ei voi selittää sanoin. En pysty kävelemään ja makaan maassa tällä hetkellä. Onneksi mikään paikka ei sentään kramppaa, Vilkko kertoi kisan jälkeen videolla.

Hopealuokassa kisaan startanneen Henrik Heikkisen päivä päättyi keskeytykseen seitsemännen tarkastuspisteen jälkeen. Heikkisen pyörän ketjut meni lähti päältä pois ja menivät takahaarukan ja eturattaan väliin kasaan.

Pronssiluokassa mukana on kaksi suomalaista. Anton Pendikainen ajoi tasaisen päivän ja oli luokassa 149. Pendikainen käytti aikaa reitillä tänään hieman vajaat seitsemän tuntia. Jari Mutikainen jäi Pendikaiselle muutaman sijan ja oli päivän maalissa 159. Mutikainen vietti reitillä seitsemän tuntia ja 15 minuuttia.

- Aika-ajoissa ajoin huonon ajan ja jouduin starttaamaan reitille aivan loppupäässä. Iltapäivällä kun suurin osa oli jo maalissa ja minä vielä reitillä, niin alkoi vuoristossa sade. Ukkosti ja taivaalta tuli myös rakeita. Reitti muuttui todella liukkaaksi ja siinä putosi kyllä vauhti todella paljon, Mutikainen kertoi.

Huomenna kilpailussa käynnistyy historian ensimmäinen marathon osuus. Kuljettajat jäävät päivän päätteeksi metsään, jossa he yöpyvät teltoissa. He joutuvat myös huoltamaan pyöränsä itse, eikä taukopaikalla ole tiettävästi matkapuhelinyhteyksiä.