Valittajat 1 – kisajärjestäjät 0

Vantaan Moottorikerho ilmoitti maanantaina vaihtavansa enduron SM-kisan ajosuunnan sen vuoksi, kun se oli saanut runsaasti valituksia oman kerhon kuljettajien julkisesta ”salaharjoittelusta. Tämä on ensimmäinen kerta miesmuistiin, kun kilpailun järjestäjät tekevät tämän kaltaisia muutoksia perustuen heille tulleisiin valituksiin.

Kerrataanpa vielä nopeasti mitä on tapahtunut. VMK järjesti kolmisen viikkoa sitten alustavalla SM-reitillä ajopäivän, johon oli kutsuttuna median edustajia ja kilpailun yhteistyökumppaneita. Paikalla oppaina toimi pari kilpailuun osallistuvaa kuljettajaa, joista esimerkiksi Antti Hellsten oli paikalla sen vuoksi, kun YLEn TV-toimittajien piti tulla paikalle tekemään juttua hänestä ja kilpailusta. Erittäin hyvä ja uutta ajattelutapaa edustava ajatus, jolla kilpailulle saatiin hyvää näkyvyyttä. Tapahtuma järjestettiin reilusti ennen sääntöjen mukaista määräaikaa, ennen kuin kilpailun reitille astui voimaan ajokielto kilpailua varten. Kaikki tehtiin siis sääntöjen sallimalla tavalla, vieläpä täysin julkisesti. Tämän ajopäivän jälkeen koko reitti laitettiin ajokieltoon, mukaan lukien kerhon harjoituslenkkinä toimiva Hanskallio. Tämäkin siis reilusti ennen sääntöjen määräämää aikaa. Kokonaisuudessa hienoa toimintaa VMK:lta.

Tämä koko asia sai kuitenkin muutamat henkilöt nousemaan takajaloilleen ja aloittamaan valituksen järjestävälle seuralle. Heidän mukaan oli väärin, että kyseiset kuljettajat pääsivät harjoittelemaan reittiä kolmisen viikkoa ennen kisaa. Tässä vaiheessa kerrataan vielä, että kyseissä asiassa ei ole mitään sääntöjenvastaista.

Kenellekään enduron parissa olleille henkilöille ei varmasti tule yllätyksenä se, että paikalliset ja muutkin kuljettajat käyvät ennen kilpailuja ajamassa pätkiä läpi. Tätä tapahtuu lähestulkoon jokaisella paikkakunnalla ja monesti vielä muutamia päiviä ennen kilpailua, joka on kiellettyä. Pääosin tämä harjoittelu tapahtuu aina SM-sarjan ”kärkikuljettajien” toimesta, joilla on luonnollisesti eniten panosta kilpailussa. Joskus seurat ovat järjestäneet kerhokisoja pari viikkoa ennen SM-kilpailua samalla reitillä, jolla taistellaan SM-pisteistä hetken kuluttua. Normaalisti ”salaharjoittelu” tapahtuu nimensä mukaisesti salassa, ainakin suurelta yleisöltä. Vaikka kaikki vähänkin lajin parissa enemmän olevat ihmiset tietävät sen.

Lopputuloksena kaikesta tästä kritiikistä VMK ”antoi periksi” valittajille ja kilpailun ajosuunta muutettiin alkuperäisestä suunnitelmasta. Esillä olleiden kuljettajien kannalta asia on hyvä, sillä nyt jos esimerkiksi Hellsten tai Kimmo Hurri sattuisi voittamaan, ei kukaan voi laittaa voittoa harjoittelun piikkiin. Rehellisesti käsi pystyyn, kuka uskoo edellä mainittujen sijoituksen muuttuvan ajosuunnan muuttamisella? Itse en ainakaan usko tällä asialla olevan mitään vaikutusta. Molemmat menevät menee kovaa joka tapauksessa ja yhä edelleen yksi maastokokeista menee VMK:n harjoituslenkillä, jota kuljettajat on kiertänyt monia kierroksia, kuten myös aika moni muukin huippukuljettaja, jopa Vantaan ulkopuolelta. Ajosuunnan muuttamisella VMK rauhoitti tilanteen, mutta tuolla päätöksellä saattaa olla myös muita seuraamuksia.

Mitä tapahtuu Jämsässä tai Riihimäellä, mikäli käy ilmi, että paikalliset kuljettajat ovat käyneet ajamassa pätkiä kolme viikkoa ennen kilpailua ja siitä valitetaan? Jos ollaan johdonmukaisia, myös silloin pitäisi ajosuunta kääntää tai reitti muuttaa. Eikö niin? Näin voi ainakin voi vaatia, sillä esimerkkitapaus on nyt olemassa. Ja vaikka säännöissä lukee harjoittelukiellon ilmoitetaan alkavan paljon myöhemmin.

Omasta mielestäni tässä tapauksessa ylireagoitiin valittajiin ja annettiin ulkoisten tahojen tätä kautta vaikuttaa kilpailuun. Reitin kiertosuunnan muuttaminen oli VMK:lle tässä vaiheessa kohtuullisen helppo homma. Valittajille annettiin periksi, vaikka mitään väärää ei ole tehty. Vähentääkö tämä ratkaisu valituksen määrää jatkossa? Ei, päinvastoin. Varmaan on se, että valitus tulee lisääntymään kun siihen reagoidaan näin rajusti. Varmasti VMK:n ajatus oli näpäyttää valittajia ja lopettaa turha rutina. Ymmärrän pointin, mutta onko päätöksen seuraamuksia mietitty?

Valitettavaa on se, että turha kohu on vienyt huomion väärille urille. Asia mihin varsinkin kilpailijoiden kannattaa keskittyä on kilpailun reitti ja itse kisa. Viime hetken muutosten myötä reitiltä on poistettu välihuolto ja tiellä ajaminen on todella vähäistä. Tämän hetken tiedon mukaan kisapäivän pituus tulee olemaan noin kuusi tuntia, eikä huollossa ole liiemmin aikaa. Kun siirtymät ajetaan metsässä ja vieläpä haastavassa maastossa, on luvassa monille varsin raskas kilpailu. Juuri sellainen, kuin SM-kilpailun kuuluukin olla.

Jani / Xracing