Uusi Ténéré 700 Rally Edition

Teksti
Kuva
Yamaha
Yamaha julkaisi uuden Ténéré 700 Rally Edition -mallin, jonka klassinen sinikeltainen väritys juhlistaa Yamahan Dakar-sankareita.

Julkistuksensa jälkeen Ténéré 700 on nopeasti varmistanut paikkansa Euroopan myydyimpänä keskikokoisena adventure-pyöränä - tähän mennessä sitä on myyty jo yli 8 000 kappaletta. Ténéré 700:sen ominaisuuksia ovat erinomaisen hyvä vääntö, ketterä käsiteltävyys, monipuolinen käytettävyys ja ensiluokkainen ajomukavuus pitkilläkin matkoilla. Siksi se on menestynyt yli kaikkien odotusten. 

Ténéré-legenda on kasvanut siitä lähtien, kun ensimmäinen Yamahan adventure-pyörä esiteltiin vuonna 1983. Uuden Ténéré 700 Rally Editionin klassinen sinikeltainen väritys ja musta Yamaha Speedblock -kuviointi juhlistavat Yamahan Dakar-sankareiden ja heidän pyöriensä saavutuksia. Tämä erikoisväritys on vain uudessa Rally Edition -versiossa, joten se puhuttelee kuljettajia, jotka arvostavat alkuperäisen Yamaha Ténérén legendaarista menestystä Dakarissa ja vastaavissa erämaaralleissa. Erikoisvärityksen lisäksi Ténéré 700 Rally Editionin varustelutaso on vakiomallia korkeampi ja siinä on useita erikoisosia, jotka parantavat suojausta ja tekevät ajosta dynaamisempaa. 

Ténéré-legendan synty

Etelä-Saharan autiomaassa, Nigerin itäosasta Tšadin länsiosaan ulottuvan valtavan hiekkatasangon mukaan nimetty ensimmäisen Yamaha Ténérén historia alkoi tavallaan jo vuonna 1976, kun Yamaha julkisti ensimmäisen suuritehoisen, nelitahtisen, yksisylinterisen XT500-mallin. Kestävä, tyylikäs, enduro-tyylinen XT500 "Super-enduro" - kuten näitä pyöriä tuolloin nimitettiin - oli välitön myyntimenestys Euroopassa. Siitä tuli yksi Yamahan parhaiten myyneistä malleista moniksi vuosiksi.  

XT ja Dakar 

Yksi tärkein XT500:n menetystarinan osa oli sen merkittävä rooli tuolloin nopeasti suosioon nousseissa aavikkoralleissa. Niiden taustalla oli ranskalaisen Thierry Sabinen unelma. Hän halusi tehdä todellisen seikkailun mahdolliseksi kaikille kuljettajille. Hän oivalsi, että käytettävyydeltään monipuoliset, enduro-tyyliset Yamaha XT 500:n kaltaiset moottoripyörät voisivat käynnistää aivan uuden maastoajon aikakauden. Sabine ryhtyi kehittämään uudenlaista, omalla tavalla hyvin vaativaa maastoajokilpailukonseptia. Tämä unelma toteutui joulukuussa 1978, kun 182 ajoneuvoa kokoontui Pariisin Trocadéron aukiolle ensimmäisen Paris-Dakar -rallin starttiin. Moottoripyöräluokassa oli monia Yamaha-pyöriä. Näistä etenkin XT500 osoittautui kestävän rakenteensa, maastoajo-ominaisuuksiensa ja vääntövahvan, yksisylinterisen moottorinsa ansiosta täydelliseksi ajoneuvoksi 10 000 kilometrin kisaan. Moottoripyöräilyn maailmassa avattiin uusi historian sivu. Yamaha-kuljettajat Cyril Neveu ja Gilles Comte tekivät historiaa nappaamalla ensimmäisen ja toisen sijan ensimmäisessä Dakar-rallissa. Cyril Neveu voitti Yamahalla myös 1980 Paris-Dakar -rallin, jossa Yamaha XT -kuljettajat sijoittuivat kokonaispisteissä 2-, 3- ja 4-sijalle. Voittojen myötä XT500 nousi legendojen joukkoon, ja siitä tuli yksi Euroopan eniten myydyistä moottoripyörämalleista. Kilpailumenestyksen myötä siitä lähtivät kehittymään myös uuden sukupolven Yamaha Ténéré -adventure-pyörät. 

Ensimmäinen Yamaha-Ténéré 

Tilava polttoainesäiliö, pitkät joustovarat, levyjarru edessä ja tehokas Monocross-takajousitus tekivät vuoden 1983 XT600Z Ténéré -mallista Yamahan ensimmäisen sarjavalmisteisen adventure-pyörän. Se nosti Yamaha XT-sarjan suorituskyvyn uusiin ulottuvuuksiin. Alkuperäisen XT500-mallin tapaan uusi XT600Z pääsi todistamaan kykynsä Paris-Dakar -rallin äärimmäisissä olosuhteissa. Kyvyt tulivat todistetuksi: Yamaha teki ennätyksen olemalla 18 kertaa kolmen parhaan joukossa kuudessa ensimmäisessä Paris-Dakar -rallissa. 

Dakarin Yamaha-sankarit 

Vuonna 1983 Paris-Dakar -ralli vahvisti maineensa moottoripyörämaailman vaativimpana tapahtumana - yli 40 kilpailijaa eksyi aavikolle pahimmillaan neljäksi päiväksi, ja 75 % kuljettajista keskeytti kilpailun. Tuolloin Sonauto Yamaha -tiimin kuljettajat Serge Bacou ja Jean-Claude Olivier nappasivat kisassa 5. ja 7. sijan uuden XT600Z Ténérén satulassa. Tämä oli mahtava saavutus sekä kuljettajille että uudelle pyörälle. Olivier ajoi 6. sijalle myös vuoden 1984 kisassa ja tiimitoverinsa Bacou 9. sijalle. Kummankin pyöränä oli tyylikkään sininen Yamaha Ténéré. Olivier ja Bacou päätyivät maailman kuuluisimman erämaarallin legendojen joukkoon paitsi taitojensa myös karismaattisuutensa ansiosta. Suuren yleisön nimellä JCO tuntema Jean-Claude Olivier oli paitsi yksi mahtavimmista Dakarin persoonista myös Yamaha Motor Francen toimitusjohtaja! Kovana ja määrätietoisena kilpa-ajajana tunnettu Olivier oli myös visionäärinen liikemies, joka teki Yamahasta Ranskan ykkösmerkin. JCO oli keskeisessä roolissa siinä, että Ténéréstä tuli Yamahan menestyksekkäimpiä, legendaarisimpia ja kestävimpiä malleja. Ténéré 700 Rally Edition -mallin historialliset värit ovat kunnianosoitus hänelle ja muille Dakar-rallin Yamaha-sankareille. 

Klassiset rallivärit 

Vuonna 2019 julkaistu Ténéré 700 on Yamahan intensiivisen kehitysohjelman lopputulos. Kehitystyössä oli mukana maailman johtavia erämaarallikuljettajia, jotka testasivat prototyyppimalleja monenlaisissa maastoissa eri puolilla maailmaa. Pyörän kompakti ja ketterä runko sekä erittäin vääntövahva 689 cc:n CP2-moottori tekevät tästä keskiraskaan luokan adventure-pyörästä erinomaisen myös maastoajoon. Sen lisäksi se on mukava myös tavanomaisessa pitkän matkan maantieajossa. Ranskassa Ténéré 700 -mallin perustalta kehitetty uusi Ténéré 700 Rally Edition on väritykseltään sinikeltainen. Väritys on tuttu pyöristä, joilla JCO ja Serge Bacou ajoivat vuosien 1983 ja 1984 Dakar-ralleissa. Historian tuntevat Yamahan ystävät tunnistavat myös piirteitä vuoden 1983 XT600Z-mallin muotoilusta. Musta Yamaha Speedblock -kuviointi korostaa klassista ilmettä. Ténéré 700 Rally Edition on kunnianosoitus kuljettajille ja pyörille, joiden inspiroimana lukuisat muut löysivät uusia seikkailuja ja ikimuistoisia hetkiä Yamaha-pyörän satulassa. 

Suojausta on lisätty lisävarusteiden avulla 

Ténéré 700 Rally Edition -mallissa huippuluokan tekniikka on vakiovarusteena. Lisäksi siinä on lukuisia osia, jotka parantavat rungon suojausta maastoajossa. Tukevasta 4 mm:n paksusta alumiinista valmistettu pohjapanssari suojaa moottoria ja rungon alaputkia, lisäksi siinä on työkalulaatikon kiinnityspaikat. Musta, alumiininen jäähdyttimen suoja estää puolestaan risujen ja kivien tunkeutumisen jäähdyttimeen. Laserleikattu, alumiininen ketjusuojus korostaa tämän erikoismallin tyyliä.

Rally Seat -istuin 

Yksiosainen Rally Seat -istuin parantaa ajoasennon ergonomiaa nostamalla istumakorkeutta 20 mm, eli korkeus on 895 mm. Näin alavartalon asento on suorempi, joten maastoajossa tärkeä siirtyminen istuma-asennosta jalkatapeilla seisontaan helpottuu huomattavasti. Erikoisistuin korostaa myös pyörän laadukasta olemusta ja tuntumaa. Kaiken kruunaa klassista väritystä täydentävä valkoinen Yamaha-logo. 

Akrapovič-slip-on-äänenvaimennin

Kaksisylinterisen, 689 cc CP2-moottorin ja Akrapovič slip-on äänenvaimentimen tuottama jykevä äänimaailma korostaa ja tehostaa voiman tuntua etenkin kiihdytyksissä. Pakoputken hiilikuituiset lämpösuojukset korostavat puolestaan laadukasta varustelua. 

LED-vilkut 

Kompaktit LED-vilkut edessä ja takana tehostavat Ténéré 700 Rally Editionin modernia ja jämäkkää ilmettä. 

Polttoainesäiliön suojukset 

Ténéré 700 Rally Edition polttoainesäiliön vakiovarusteena olevat kumiset suojukset parantavat polvien ja sisäreisien pitoa kiihdytyksissä ja helpottavat muutenkin pyörän hallittavuutta.  

 

Ohjaustangon off-road -tupit 

Ohjaustangon maastoajotyyliset tupit parantavat ajovarmuutta pölyisissä ja kuraisissa olosuhteissa. 

Ténéré 700 Rally Edition ominaisuuksia

• Klassinen väritys, joka on ottanut vaikutteita historiallisista Dakar-tehdaspyöristä
• Rally Seat -istuin, polttoainesäiliön suojukset ja off-road -tupit korostavat maastoajo-ominaisuuksia ja -ilmettä.
• Kevyt Akrapovič-slip-on-äänenvaimennin, jykevän täyteläiset käyntiäänet.
• Erittäin kestävä pohjapanssari, jäähdyttimen suojus ja ketjun suojus
• Modernit LED-vilkut
• Kaksisylinterinen, nelitahtinen, 689 cc crossplane-moottori omaa erinomaiset vääntöominaisuudet.
• Kevyt ja kestävä teräksinen kaksoiskehtorunko
• Kapea, kompakti ja ergonominen muotoilu
• Sähäkän sporttinen, rallihenkinen muotoilu ja neljä tehokasta LED-ajovaloa
• Säädettävä pitkäjoustoinen etu- ja takajousitus
• Kestävät ja kevyet 21 tuuman / 18 tuuman pinnavanteet sekä ominaisuuksiltaan katu- ja maastoajoon sopivat renkaat.
• ABS-järjestelmän voi kytkeä pois ja päälle ajossa - tärkeä ominaisuus etenkin soratiellä.

Nick Sanders, moottoripyöräseikkailija

Yamahan yhteistyökumppani Nick Sanders on nykypäivän merkittävimpiä moottoripyöräseikkailijoita. Hän on parhaillaan kahdeksannella maailmanympärysmatkallaan. Yli miljoona kilometriä erimerkkisillä moottoripyörillä ajanut Sanders tietää täsmälleen, mitä hän adventure-pyörältä haluaa. Viimeisimmälle maailmanympärysmatkalle hänen valintansa oli Ténéré 700 - valinta puhunee puolestaan. "Mahtavana ja iloisena yhteensattumana teen elokuvaa, joka osuu yksiin Dakar-legenda Serge Bacou'un kiinteästi liittyvän Ténéré 700 -mallin julkaisun kanssa. Elokuvantekijänä selvitin, miksi Ténéré-nimi on Yamahalle niin tärkeä. Tämä oli erityisen mielenkiintoista siksi, että tarkoituksenani oli ajaa Ténéré 700 -pyörällä ensimmäistä kertaa Pariisin lähellä sijaitsevalta Yamahan MBK-tehtaalta suurin piirtein alkuperäisen Paris-Dakar -rallin reittiä Senegaliin. Tämä oli Ténéré 700:n todellinen koeajo ja käyttötesti. Seikkailua unohtamatta. Elokuvassa valotetaan myös sitä, miksi perinteet ovat tärkeitä Yamahan kaltaiselle brändille - mukana on kunnianosoitukset JCO:lle sekä tietysti Serge Bacoulle." Nick on parhaillaan seikkailunsa Lontoo-Sydney -etapilla. Hänen seikkailujaan voi seurata osoitteessa www.nicksanders.com/ ja www.instagram.com/nicksandersofficial/. Nick Sandersin uusi Paris-Dakar -elokuva julkaistaan MAD TV (Motorcycle Adventure Dirtbike TV) -Youtube-kanavalla 24. kesäkuuta. 

Hinta ja saatavuus 

Uusi Ténéré 700 Rally Edition on saatavilla Yamaha-jälleenmyyjiltä alkaen heinäkuusta 2020. Tarkemmat hintatiedot paikalliselta Yamaha-jälleenmyyjältä. 

Värit 

Ténéré 700 Rally Edition -malli on saatavana Sky Blue -sinisenä.