Tiistain keskustelu: Romain Febvre
Viime viikonlopun Saksan GP:n jälkeen Yamahan tehdaskuljettaja Febvre todisti varmasti kaikille olevansa todellinen uhka mestaruutta silmällä pitäen. Kolme voittoa ja MM-sarjan kärkikuljettajan paikka MXGP –luokassa on melkoinen suoritus pääluokassa ensimmäistä kautta ajavalle ranskalaiselle. Febvre on voittanut neljä viimeisestä kahdeksasta lähdöstä ja Max Naglin loukkaannuttua nousi pistekärkeen.
Viime vuonna MX2 –luokan MM-sarjassa kolmanneksi ajanut Febvre joutui nousemaan ikänsä puolesta kuninkuusluokkaan vain yhden päivän takia, sillä hän on syntynyt 31. joulukuuta. Febvre on yksi varikon miellyttävimmistä ja mukavimmista kuljettajista, joka ei yleensä ota paineita turhaan asioista. Febvre onnistui jopa vähättelemään sarjajohtajan punaisen kilven merkitystä.
Miten voit sanoa, että punainen kilpi ei merkitse niin paljon? Et koskaan johtanut MX2 –luokan sarjaa, joten tämän täytyy merkitä sie paljon…
On tietty hienoa, että kilpi on mia. Mutta ei sillä niin suurta merkitystä ole. En voita mitään sillä, että pitelen kilpeä. Sitä on hienoa pitää hallussa, mutta kilpailuja on vielä paljon jäljellä ja mitä tahansa voi sattua, niin kuin näimme tänä viikonloppuna. Nagl, Cairoli ja Desalle ovat kaikki loukkaantuneet viime viikkoina. Kuten myös Herlings. Mitä tahansa voi sattua kilpailuissa tai harjoitellessa.
Kuultuasi Naglin loukkaantumisesta lauantaina illalla, sinun täytyi miettiä minkä tilaisuuden se sie avasi…
En ajatellut asiaa paljon. On hienoa olla sarjan kärjessä nyt, mutta vuoden lopussa se on vielä hienompaa. Minun täytyy yrittää voittaa lisää eriä ja kisaviikonloppuja.
Olet voittanut erilaisilla radoilla. Ranskassa paljon korkeuseroja sisällään pitävällä radalla, Italian kurassa ja nyt täällä Saksalla röykkyisellä ja kovapintaisella radalla, missä virheisiin ei ollut varaa. Oletko tyytyväinen, että voit ajaa Yamahalla voittoihin oikeuttavaa vauhtia erilaisissa olosuhteissa?
Kyllä, tiedän vauhdin olevan kohdallaan. Viimeisen kolmen – neljän kilpailun ajan vauhtini on ollut hyvää ja tiedän, että hyvien lähtöjen jälkeen pystyn ajamaan kärjessä. Saksassa ensimmäisessä erässä tein liikaa virheitä. Ne eivät olleet pahoja, mutta olisin voinut kaatua niiden seurauksena. Tiesin, että minun piti ajaa tasaisemmin, enkä saanut ottaa niin paljon riskejä.
Kotikilpailusi oli sie tietysti mieleenpainuva, Italiassa Yamaha puolestaan juhli 60 –vuotiasta taivaltaan ja nyt täällä teit hattutempun. Oletko jo luokan vakiintunut tähti? Sinut mainitaan samoissa lauseissa kuin Cairoli, Desalle, Nagl ja Paulin…
Kyllä, luokan keltanokka! En oikein tiedä mitä sanoa… Se on tietysti hienoa minun kannaltani ja myös Yamahan kannalta. Uskon, että tiimi näkee nyt heidän minun kanssani talvella tehdyn työn kantavan hedelmää. Tästä on hyvä jatkaa työntekoa. En odota jokaiselta GP:ltä mitään erikoista. Ajan niin hyvin kun pystyn, enkä ota turhia riskejä.
Sia on edessä kaksi päivää pyörätestejä tällä viikolla. Miksi? Vaikuttaa siltä, että YZ450F toimii sinun allasi todella hyvin…
Se on juuri se syy. Emme lakkaa kehittämästä pyörää, vaikka johdamme sarjaa, tai vaikka olisimme viidentenä. Tiimi on keskittynyt jo ensi vuoteen ja he tietävät, että voimme vielä parantaa pyörää. Heillä on jatkuvasti hyviä ajatuksia. Emme tietenkään aina pysty kehittämään pyörää, mutta yritämme aina kuitenkin. Uskon, että voin nostaa omaa tasoani seuraaviin kilpailuihin ja ensi kauteen. En aja vielä limiitillä pyörällä, joten jatkamme asioiden hiomista kohdalleen.
Sia on jo uusi sopimus Yamahan kanssa kausista 2016 ja 2017. Jos voitat mestaruuden, voitko neuvotella asiat vielä uudelleen?
(Naurua…) Luulen niin.
Adam Wheeler