Täysin uusi 2021 Honda CRF450R on julkaistu

Teksti
Honda CRF450R
Kuva
Honda
Honda esitteli tänään täysin uusitun CRF450R -pyörän, jonka kehityksessä on hyödynnetty paljon Tim Gajserin MM-pyörää.

Kaudelle 2021 Honda CRF450R kokee jälleen massiivisen päivityksen ja uusiksi on laitettu lähes kaikki
vannekehiä ja moottorin perusrakennetta lukuun ottamatta. Uuden CRF450R:n kehitystyön pohjana toimii
Hondan kilpatiimi HRC:n CFR450RW-tehdaspyörä, jolla jälleen viime kaudella napattiin motocrossin
kuninkuusluokka MXGP:n maailmanmestaruus Tim Gajserin käskyttämänä. Uusi runko, takahaarukka sekä
muutokset geometriaan sekä jousitukseen säästävät painoa ja parantavat pyörän mutka-ajettavuutta.
Moottoripuolen uudistuksia ovat mm. imu- ja pakopuolen päivitykset sekä uusi puolipuristin. Uusi, yhden
vaimentajan pakoputki on entistä keveämpi ja samalla moottorin ala- ja keskikierroksille on saatu lisää voimaa
ja vääntöä. Täysin uusi hydraulinen kytkin tarjoaa erittäin hyvän kontrollin ja kevyen käytettävyyden. Samalla
myös kytkimen kestävyys on parantunut. Entistäkin kompaktimmat muoviosat ja penkki muodostavat
sulavalinjaisen kokonaisuuden, jonka päällä kuljettajan on helppo liikkua.

Mallivuoden 2021 Honda CRF450R saa laajan valikoiman uudistuksia ja päivityksiä, joiden yhteisenä
nimittäjänä on ”Razor-sharp Cornering”, toisin sanoen uudistusten erityisenä tavoitteena on ollut veitsen
terävä kääntyvyys ja luokkansa paras mutka-ajettavuus. Uutuuspyörä on 2 kg edeltäjäänsä kevyempi, lähinnä
uuden rungon ja apurungon ansiosta. Uusi runko ja takahaarukka yhdistettynä entistäkin kompaktimpaan
geometriaan, korotettuun maavaraan sekä jousituksen muutoksiin, takaavat optimaalisen käsiteltävyyden ajoolosuhteista
riippumatta. Tim Gajserin Maailmanmestaruuspyörästä kopioidut ratkaisut tekevät pyörästä paitsi
aikaisempaakin helpomman ajaa, myös nopeamman. Riippumatta siitä onko kuljettajana harrastaja vai
huipputason kilpakuski.

RUNKO JA JOUSITUS

- Kapeammat runkopalkit ja uusi takarunko säästävät painoa.
- Uuden takahaarukan jäykkyysbalanssi on muutettu vastaamaan rungon muutoksia.
- Uusi runkogeometria parantaa kääntyvyyttä.
- 5 mm aikaisempaa enemmän etujousitusta ja parantuneet asetukset.
- Parantuneet takaiskuvaimentimen säädöt ja ultra-kevyt uusi jousi.
- Kapeammat muovisosat ja pienempi satula.

Mallivuoden 2021 Honda CRF450R: n alumiinirunko on kokonaan uusi. Runko on Hondan HRC MXGP -
kilpateamin kehittämä ja erittäin lähellä sitä, jolla Tim Gajser voitti 2019 MXGP maailmanmestaruuden.
Kapeampien runkopalkkien ja uudelleen suunnitellun alarungon ansiosta runko painaa yli kilon vähemmän
kuin aikaisempi konstruktio. Suurin muutos aikaisempaan on kuitenkin rungon jäykkyydessä;
Vääntöjäykkyyden säilyessä ennallaan on rungon sivuttaisjäykkyyttä vähennetty yli 20 %, mikä parantaa
ratkaisevasti ohjaustarkkuutta ja ennen kaikkea renkaiden pitoa. Takahaarukka on niin ikään täysin uusi ja
myös sen jäykkyysominaisuudet on muutettu vastaamaan uuden rungon vaatimuksia. Takajousituksen Honda
Pro-Link -linkusto on myös uusi.

Etupään molemmat T-kappaleet ovat uudet ja aikaisempaa joustavammat ohjaustuntuman parantamiseksi.
Täysin säädettävä 49 mm Showa USD -etujousitus on versio tehdashaarukasta, jota Showa toimittaa MXkilpailutiimeille
Japanin mestaruussarjassa. Etuakselin kiinnikkeet ovat jäykemmät ja jousituksessa on 5 mm
enemmän joustoa kuin aikaisemmin. Showa takaiskunvaimentimen vaimennusmäntää on suurennettu ja
jousimateriaalina on nyt maailman keveintä terästä! Takaiskunvaimennin on siten 200 g aikaisempaa
kevyempi.

Satula on nyt lyhyempi, kevyempi ja lisäksi 10 mm matalampi takaa. Muutokset parantavat kuljettajan
liikkumisvapautta pyörän päällä. Satula on myös paljon helpompi irrottaa kuin aikaisemmin. Pyörän
huoltaminen on muutenkin helpompaa: Uusien muoviosien kiinnittävien ruuvien lukumäärä on vain 4 per
puoli. Ilmanpuhdistajan vaihto onnistuu nyt yhdellä ruuvilla kiinnittyvän sivupaneelin takaa, ilman satulan
irrottamista. Uutuusmalli on myös yli 70 mm aikaisempaa kapeampi!

Ohjauskulmat on uudistettu jyrkemmiksi ja maavara on parantunut 8 mm. Akseliväli on myös hiukan lyhyempi.
2021 Honda CRF450R painaa 105,8 kg, yli 2 kg 2019-mallia vähemmän.

Laskennallisella virtausdynamiikalla (CDF) suunnitellut sivumuovit on valmistettu yhdestä kappaleesta ja
ohjaavat aikaisempaa paremmin ilmavirtaa uusille jäähdyttimille. Titaaninen polttoainesäiliö on tilavuudeltaan
6,3 litraa, ja myös se on suunniteltu uudelleen.

Vakiovarusteinen Renthal Fatbar Flex -ohjanko voidaan kiinnittää ylä T-kappaleeseen kahteen eri kohtaan,
antaen näin 26 mm:n säätövaran taakse- tai eteenpäin. Kun pidikettä käännetään 180 °, ohjaustankoa voidaan
siirtää vielä 10 mm lisää perusasennosta.

Painonsäästöön kertyy pieniä puroista; Myös uudet vaijerit ja johtosarjat säästävät painoa noin 100 g
aikaisempaan verrattuna.

Jarrutehosta vastaa edessä kaksimäntäinen jarrusatula ja 260 mm piparkakkulevy. Jarruletkun laajeneminen
on uuden materiaalin ansiosta poikkeuksellisen pientä, parantaen omalta osaltaan jarrutuntumaa kahvassa.
Takana on yksimäntäinen takajarrupuristin ja 240 mm piparkakku-jarrulevy.

DID kehillä olevat pyörät ovat aikaisempaa kevyemmät ja vahvemmat. Renkaina käytetään Dunlopin MX33 -
renkaita. Upea, täysin punainen väritys täydentää 2021 Honda CRF450R: n aikaisempaa terävimpiä muotoja.

MOOTTORI

- Suurempi ilmanpuhdistajan kotelo, uusi kaasuläppärunko sekä uudet sylinterin pakoaukot.
- Uusi pakoputkisto, jossa yksi äänenvaimennin, parantaa moottorin vääntömomenttia ja säästää painoa.
- Isompi ja vahvempi hydraulinen kytkin.
- Uusi puolipuristinjärjestelmän ehkäisee moottorin stumppaamista.

Moottorin perus-arkkitehtuurin säilyessä ennallaan, on 2021 mallivuoden päivitykset suunnattu parantamaan
ala ja keskikierrosalueen ajettavuutta, sekä säästämään painoa. Huipputeho on parantunut
0,6kW, mutta suuremman ilmanpuhdistajan kotelon ja uuden kaasuläppärungon ansiosta suurin muutos
aikaisempaan on selvästi parantunut vääntö ala -ja keskikierros alueilla.

Uuden polttoainesuuttimen kulma on kasvanut 60 ° asteeseen. Suihkuttamalla polttoainetta suoraan
kaasuläpän taakse parannetaan imutehokkuutta ja ennen kaikkea moottorin kaasuun vastaavuutta. Uusi
puolipuristinjärjestelmä on nyt sylinterinkannen toisella puolella ja toiminnallisen muutoksen ansiosta
moottorin ”stumppaamisen” riski pienillä kierroksilla on aikaisempaa selvästi vähäisempää.

Suurin muutos moottorissa on sylinterinkannen pakoaukoissa; Aivan kuten uudessa Honda CBR1000RR-R
Fireblade:ssa pakoaukkojen ulostulot ovat soikeita, parantaen merkittävästi pakokaasun virtausta. Täysin
uudessa pakoputkistossa on yksi äänenvaimennin ja se painaa yli kilon aikaisempaa pakoputkistoa vähemmän.
Lisäksi putkisto on yli 7 cm lähempänä pyörän keskilinjaa!

Yksi päivitys, joka on otettu suoraan Tim Gajserin MM pyörästä, on hydraulikäyttöisen kytkimen lisääminen.
Hydraulinen kytkin pienentää tarvittavaa kahvan puristusvoimaa yli 10 % ja lisäksi sen tuntuma ei muutu
pitkänkään erän aikana. Itse kytkinasetelma on 27% aikaisempaa tehokkaampi ja sen luistoa on huipputeholla
on pystytty vähentämään yli 85 % !

Moottorin isku ja poraus säilyvät ennallaan 96 x 62,1 mm, puristus-suhteen ollessa 13,5: 1.
Vaihdelaatikossa oleva vaihdeanturi mahdollistaa kolmen erilaisen sytytyskartan käytön jokaisella viidellä
vaihteella. Magnesiumista valmistettu venttiilikoppa on suunniteltu uudelleen ja myös mm. polttoainepumppu
on aikaisempaa pienempi, säästäen painoa 120 grammaa.

ELEKTRONIIKKA

- 4-asentoinen (3+off) Honda HSTC -luistonestojärjestelmä.
- 3-asentoinen HRC Launch Control -starttiavustin.
- Moottorin tilan valintapainikkeella (EMSB) valittavissa 3 erilaista moottorin ajo-ohjelmaa.
- HSTC luistoneston painike on nyt liitetty vasemmanpuoleiseen monivalintakytkimeen.
- Honda HRC -säätötyökalulla (lisävaruste) kuljettaja voi säätää kahta EMSB:n kartoista.

Honda HSTC luistonesto pyrkii minimoimaan takapyörän sutimista (ja siten muuten hukkaan menevää
eteenpäin suuntautuvaa liikettä) sekä maksimoimaan pitoa. Järjestelmä ei käytä pyörän nopeusanturia
toimiakseen, vaan kierrosluvun ja kaasun asennon perusteella tarvittaessa vähentää takapyörälle annettavaa
tehoa, näin ylläpitäen AINA maksimaalisen kaasutuntuman ja vasteen.

Valittavissa olevat kolme (3) asetusta ovat:

Mode 1. Järjestelmä toimii kevyimmin ja pisimpään - Parantaa vetopitoa etenkin tiukoissa kaarteissa.
Mode 3. Järjestelmä toimii herkästi ja voimakkaasti - Parhaimmillaan liukkaissa ja mutaisissa olosuhteissa.
Mode 2. Asetusten 1 ja 2 puolivälissä herkkyyden ja voimakkuuden suhteen.

HRC Launch Control -starttiavustin antaa jokaiselle kuljettajalle parhaan mahdollisuuden loistavan startin
ottamiseksi.

Eri asetuksia on kolme:
Taso 3: 8 250 rpm, mutaiset olosuhteet / noviisi
Taso 2: 8 500 rpm, kuiva olosuhde / vakio
Taso 1: 9 500 rpm, kuiva olosuhde / Pro

Moottoritilan valintapainike (EMSB) muuttaa moottorin ominaisuuksia. Valittavissa on kolme karttaa erilaisiin
ajo-olosuhteisiin tai riippuen kuljettajan mieltymyksistä:
Kartta 1: Vakio
Kartta 2: Pehmeä
Kartta 3: Aggressiivinen

Lisävarusteena saatavalla HRC ohjelmointi -työkalulla voidaan lisäksi karttoja 2 ja 3 säätää lähes rajattomasti
sopimaan eri kuljettajien mieltymyksiin ja vallitseviin olosuhteisiin.

Ilmeinen päivitys vuosimalliin 2021 on uusi valintakytkin ohjaustankoon; Launch Control -merkkivalo, EFIvaroitus,
EMSB-tilan painike ja LED-merkkivalo sijaitsevat ohjaustangon vasemmalla puolella ja nyt myös HSTC
luistoneston painike on sisällytetty samaan yksikköön.

TOIMITUKSET JA HINTA

Hondan maahantuoja Oy Brandt Ab avaa syyskuussa 2020 hondabikes.fi -sivujen yhteyteen kuluttajille
suunnatun verkkokaupan, josta jatkossa myydään kaikki Honda CRF150R, CRF250R, CRF450R ja
Honda Red Moto Enduro -mallit. Pyörät toimitetaan asiakkaille valittujen noutopisteiden kautta,
luovutushuollettuina.

Uusi vuosimallin 2021 Honda CRF450R maksaa 8.990 € + toimituskulut 500 €.
Asiakastoimitukset alkavat marraskuussa 2020.
Ennakkovaraukset (ennen verkkokaupan aukeamista): patrick.manner@brandt.fi
Syyskuussa järjestettävän Honda CRF Off-Road 2021 -koeajokiertueen aikataulu ja paikkakunnat ilmoitetaan
myöhemmin.

TEKNISET TIEDOT

MOOTTORI
Tyyppi 1 sylinterinen 4-tahtinen, Honda Uni-Cam
Kuutiotilavuus 449.7 cc
Poraus x isku 96.0 mm x 62.1 mm
Puristus-suhde 13,5 : 1

POLTTOAINEJÄRJESTELMÄ
Järjestelmä Honda PGMI polttoaineen ruiskutus
Polttoainesäiliö 6.3 litraa

SÄHKÖJÄRJESTELMÄ
Sytytys Digitaalinen CDI
Käynnistys Sähkökäynnistys

KYTKIN JA VAIHDELAATIKKO
Kytkin Märkä monilevykytkin, Hydraulinen käyttö
Toisioveto Ketju

RUNKO
Tyyppi Alumiininen kaksoiskehto runko, alumiininen takarunko

MITAT ja PAINO
Mitat (pit x lev x kork) 2182 mm x 827 mm x 1267 mm
Akseliväli 1481 mm
Caster 27.1°
Istuinkorkeus 965 mm
Maavara 336 mm
Paino 105,8 kg

ISKUNVAIMENNUS
Etupää Showa Semi-Factory 49mm USD haarukka
Takapää Showa monoshock, Honda Pro-Link

VANTEET JA RENKAAT
Etuvanne Alumiini kehä + teräs pinnat
Takavanne Alumiini kehä + teräs pinnat
Eturengas 80/100-21 51M, Dunlop MX33F
Takarengas 120/80-19 63M, Dunlop MX33

JARRUT
Etujarru 260 mm levy, 2-mäntä puristin
Takajarru 240 mm levy, 1-mäntä puristin

HINTA JA TOIMITUKSET
Hinta 8.990 € + toimituskulut 500 €
Toimitukset Alkaen marraskuu 2020

Alla kuvakooste uudesta pyörästä.