Tasapainoakseli Shercon isompiin kaksitahtisiin

Kuva
Sherco
Sherco esitteli uudet vuodet 2021 -enduropyörät ja huomio uudistuksissa kiinnittyi etenkin 250- ja 300 -kuutioisiin kaksitahtisiin malleihin, jotka ovat saaneet muiden muutoksien lisäksi myös tasapainoakselit.

Shercon päämajalla Nimesissä on ahkeroitu koronavirusepidemiasta huolimatta ja nyt Tissierin perheen omistuksissa oleva valmistaja esittelikin uuden 2021 -enduromalliston. Mallistossa on yhä 125, 250- ja 300 -kuutioiset kaksitahtiset pyörät ja 250, 300 -ja 450 -kuutioiset nelitahtiset pyörät.

Malliston suurimmat muutokset kohdistuvat tänä vuonna 250- ja 300-kuutioisiin pyöriin. Kaksitahtiset ja niin ikään nelitahtiset 250 -ja 300 -kuutioiset pyörät ovat saaneet merkittäviä muutoksia moottoreihin, joilla pyritään parantamaan niiden suorituskykyä ja luotettavuutta. Molempien kaksitahtisten mallien moottorit ovat keventyneet ja ne ovat saaneet myös vesipumpun akselille integroidun tasapainoakselin. Tämän avulla pyörän ”täränä” pienenee oleellisesti, joka taasen helpottaa pyörän ajamista. Nelitahtiset ovat puolestaan saaneet liukulaakereilla olevan kiertokangen, joka taasen lisää käyttöikää. Uuden kiertokangen myötä pyörä tuottaa myös enemmän voimaa korkeilla kierroksilla.

Alla malliston merkittävimmät uudistukset:

  • 250/300 SE-malleissa on 1,2 kg kevyempi moottori kuin aiemmin.
  • 250/300 SE-malleissa on vesipumpun akselille integroitu tasapainoakseli, joka vähentää pyörän ”tärinää”.
  • 250/300 SE-malleissa matalapuristeisempi sylinterinkansi  
  • Akrapovicin titaaninen pakoputkisto 4t Factory malleissa.
  • 250/300 SE-malleissa uusi sytytyksen ohjainyksikkö, joka parantaa sytytystulppien kestoa.
  • 250/300 SEF-malleissa on tilt sensori,  joka katkaisee pyörän virrat jos pyörä on ylösalaisin ja ehkäisee näin ollen mahdollisia lisävaurioita.
  • 250/300 SEF-malleissa on uusi kiertokanki, jossa neulalaakeri korvattu liukulaakerilla pidemmän käyttöiän takaamiseksi. Moottori antaa myös enemmän voimaa korkeilla kierroksilla. Kampikammio on muotoiltu uudelleen öljynkierron parantamiseksi ja lisäksi uuden muotoilun avulla öljy pysyy myös viileämpänä, eikä moottori ”stumppaa” niin helposti pienillä kierroksilla.
  • 250/300 SEF-malleissa on uusittu kampikammio.
  • 300SEF-mallissa kampikammio on muotoiltu uudelleen ja puristusta on laskettu. Tämän ansiosta moottori on herkempi. Myös pyörän imu- ja pakonokka-akselit on suunniteltu uudelleen tukemaan.

Lisää Shercon uutuuksista tällä viikolla.

Kommentit

Lähettänyt MIKKO HYYTIÄINEN : To, 06/18/2020 - 07:24

Voisiko lehteen saada testin isoista kaksitahtisista.

 

Language
suomi

Lähettänyt Jani Hovi : Pe, 06/19/2020 - 10:02

Pyöristä tulee testejä elokuun lehteen, mutta vielä ei ole varmuutta mitä pyöriä saamme siihen mennessä testattavaksi. Korona-aika on sekoittanut hieman eri valmistajien pyörien toimitusaikatauluja ja tarkkoja aikatauluja ei ole vieläkään kaikkien osalta.

Language
suomi