Sähköstartit yleistyvät MX-pyörissä

Koska motocrossin MM-sarjassa ei ole tuotantopyörä sääntöä, niin monet tehtaat käyttävätkin tilannetta hyväksi ja testaavat monenlaisia prototyyppiosia pyörissään. Yksi tällaisista osista on sähköstartti, jota Van Horebeekin tehdaspyörässä käytetään. Belgialainen ajaakin elämänsä kautta MXGP –luokassa ja on ajanut podiumille neljä kertaa kauden viidessä osakilpailussa.

- Tämä on YRRD:n (Yamaha Rinaldi tuotekehitys) puolen projekti. He tekevät työtä meille ja muutamille satelliittitiimeille, kertoo Yamahan tehdastiimin vetäjä Massimo Raspanti. - Projekti käynnistyi viime talvena ja teimme ensimmäisiä testejä joulukuussa. Prototyyppi toimi hyvin ja ajoimme sillä ensimmäisen kerran kilpaa viimeisessä Italian mestaruussarjan osakilpailussa. Se toimi hyvin ja olemme käyttäneet sitä sen jälkeen koko MM-sarjan ajan.

- Saimme sille heti merkittävää hyötyä Italian MM-osakilpailussa, jossa Jeremy teki kaksi pientä virhettä ja sammutti pyörän. Mutta hän painoi saman tien starttinapista ja menetti siinä ehkä sekunnin tai kaksi. Siitä on meille suuri etu ja tuotekehitysosastomme on tehnyt hyvää työtä, italialainen jatkoi.

Hondaan myös sähköstartti?

MM-varikolla liikkuvien huhujen mukaan myös Honda tulisi käyttämään sähköstarttia vielä ennen tämän kauden loppumista. - Kaikkien tiimien on pakko harkita sen käyttöä, Raspanti sanoo. - Muistan kun Yamaha käytti sitä ensimmäisen kerran 1997 Peter Johanssonin ja Andrea Bartolinin kanssa testeissä ja muutamissa kansainvälisissä kisoissa. Joten Yamahalle se ei ole uutta.

Sähköstartin hyöty on tietysti selvä, eli pyörä saadaan nopeasti uudelleen käymään. Mutta mitkä ovat sitten sen haitat? - En ole tarkistanut, mutta painoon se vaikuttaa hieman. Tilanne on vähän sama kuin meidän siirtyessä kaasuttimesta suoraruiskujärjestelmään. Pyörästä tuli hieman painavampi, mutta ruiskusta saadut hyödyt painoivat vaakakupissa enemmän, Raspanti päätti.

www.ontrackoffroad.com