Roni Nikander, myöhässä maailmalla

Roni Nikander tekee työkseen rakennushommia, matkustelee pitkin Eurooppaa, treenaa, ja ajaa EM-sarjan lisäksi muutaman MM-osakilpailun sekä SM-sarjan.
Mies kiitteleekin työnantajaansa, joka mahdollistaa enduron ajamisen maailmalla.

- Työnantaja on antanut todella hyvin vapaata harjoittelu ja kisamatkoille. Ovat olleet erittäin myötämielisiä, ja mitään marinaa en koskaan ole kuullut työpaikan puolelta, Nikander kiittelee.

Kilpailujen välissä mies kuitenkin paiskii seitsemästä puoli neljään hommia, vaikka myöntää haaveilevansa ammattilaisuudesta maailmalla.
- Ehdottomasti se on tavoitteena, että pystyisi tätä joskus tekemään ammatikseen.

Vauhti ei yllättänyt

Nikander kertoi kauden alussa tavoitteiden EM-sarjassa oleva viiden joukossa. Tänään hän kertoo tavoitteiden olevan kolmen joukossa.
Eikö mies luottanut omiin kykyihinsä, eikö uskaltanut kertoa oikeita tavoitteita vai yllättikö vauhdin riittävyys miehen itsensäkin?

- No ei se vauhti yllättänyt. En vain tiennyt kuinka korkealle tämän hetkisellä vauhdilla ehtii. Nyt kun ensimmäinen EM-kisa näytti että kolmen sakkiin pystyy hyvällä suorituksella, niin nostin tavoitteita itselleni, Nikander pohtii.

Mies ajaa tänä viikonloppuna Puolassa kauden ensimmäisen MM-osakilpailun, ja kysyttäessä asettaa tavoitteet MM-tasolla kympin sakkiin.

- Tää MM on taas niin uusi juttu, etten osaa oikein tavoitteita asettaa. Kyllä mä kuitenkin luulen että kympin sakkiin on ainakin mahdollisuudet, Nikander kertoo pienen harkinnan jälkeen.

Nikander ajaa MM-sarjaa omalla kustannuksella, ja omalla kalustolla, eli alla on pieni nelitahti.

- Tiimini ei halunnut lähteä MM-sarjan kisoihin, joten ajan sen omakustanteisesti kotimaan pyörällä, Nikander valottaa kustannuspuolta.

Välillä pieni, välillä iso

Nikander vaihtoi täksi kaudeksi pyörämerkkiä. Tutuksi vuosien saatossa tullut KTM, vaihtui Husqvarnaan. Pelottiko merkin vaihto, ja millaisena Nikander näkee merkkien välisen eron.

- Ei se varsinaisesti pelottanut. Totta kai sitä mietti ja arvelutti uusi merkki. Olihan siinä omat haasteet, pyörät ovat kuitenkin niin hyviä molemmat ajaa, etten oikein ratkaisevaa eroa osaa sanoa. Ja hyvää se vaihtelu tekee, kokeilla välillä muitakin merkkejä, Nikander Tuumii.

Myös luokka vaihtui tämän kauden SM-sarjaan. Viime vuonna mies päästeli avoimen luokan isolla pyörällä, kun täksi kaudeksi vaihtui luokka pieneen nelitahtiin.

- Joo, Penttilän Sale halusi että ajan uudella pikkunelarilla SM-sarjaa, ja hyvinhän se on istunut käteen, omasta mielestä oikeinkin hyvin, Nikander kertoo.

EM-sarjaa mies ajaa kuitenkin isossa luokassa 250 cc kaksitahti pyörällä. Nikander ei kuitenkaan myönnä vaikeuksia olevan ajaa eri sarjoissa erilaisilla pyörillä.

- No onhan siinä kieltämättä vähän eroa pyörissä. Ajoin kuitenkin viimekaudella ison luokan pyörällä, joten sen ajaminen tulee selkäytimestä. Ja treenaan aina ennen EM-sarjaa isolla pyörällä jotta siihen pääsee taas sinuiksi, Nikander pohtii.

Aholan puheet harmitti

Viime vuonna Riihimäessä ajetussa MM-osakilpailussa Nikander oli muiden nuorten suomalaislupausten tavoin lähtöviivalla mukana. Nikander kuitenkin keskeytti, eikä jatkanut kilpailua seuraavana päivänä.
Tästä nousi kohu, ja jopa maailmanmestari Mika Ahola otti rajusti kantaa, ja kyseenalaisti nuorten harjoitusmotivaation ja epäili töitä menestyksen eteen tehtävän liian vähän.

- Se tuntui pahalta, ne asiat kun ei menneet ihan niin kuin he sen kuvittelivat menneen. Eihän se ole reilua nuoriakaan kohtaan laukoa sellaista, Nikander tuhahtaa.

Mies kuitenkin myöntää näyttöhalujen kasvavan tuollaisten puheiden myötä.

- Kyllä se on tuonut motivaatiota lisää. Haluan näyttää arvostelijoille, että mä teen tosissani ja kovaa töitä menestykseni eteen, Nikander sanoo itsevarmuutta puhkuen.

Nikander on suhteellisen lyhyen uransa aikana saavuttanut paljon. Hänellä on yksitoista SM-mitalia, joista neljä kultaista. Myös MM-pronssi miehen palkintokaapista löytyy.
Matkaa kuitenkin MM-sarjan kärkeen on ja varsinkin ammattilaisuus vaatii varmasti vielä paljon työtä.
Kaikin puolin vaikuttaa siltä, että asioita on tehty oikein. Mies itse kuitenkin tekisi nyt asiat erilailla.

- Maailmalle lähtisin ehdottomasti aikaisemmin. Sanotaanko että näin jälkikäteen ajateltuna, mä lähdin liian myöhään. Sekä EM, että MM-sarjaan olisin voinut lähteä aikaisemminkin, Nikander sanoo.

Roni Nikander tunnetaan näyttävästä ja paikoin rajusta ajotyylistä. Miehen katse muuttuu pyörän päällä tuimaksi ja päättäväiseksi.
Nikander vaikuttaa kuitenkin siviilielämässä rauhalliselta, aavistuksen pohdiskelevalta kaverilta.
Ulkopuolisen on aina vaikea kuvailla Nikanderin kaltaista ihmistä, joka näyttää rauhalliselta, paitsi ajaessaan.
Niinpä käännyimme sukulaisten puoleen ja kysyimme asiaan Antti Hellsteniltä, yhdeltä suomen tulevaisuuden MM-toivoista enduron saralla.
Hellsten on Roni Nikanderin serkku, ja kuvailee kolmella adjektiivillä miestä näin:

- Voi hemmetti, nyt laitoit pahan, Hellsten tuskailee, ja jatkaa:
- Päättäväinen, humoristinenkin se on, ja ahkera.
Ja ahkeralla tarkoitan sen loputonta jaksamista treenaamisen kanssa. Kaikki mitä se tekee, se tekee sen sataprosenttisesti täysillä, eikös se silloin ahkera ole oikea sana?
Hellsten kysyy.

On se.

Xracing