Remes tasaisen vahva, Seistolalle yksi keskeytys

Enduron Italian mestaruussarja pyörähti käyntiin viikonloppuna Lignanossa, Venetsian lähellä. Lauantaina kovatasoisen kilpailun voittoon ajoi Antoine Meo, joka on näin ollen toipunut hyvin viime vuoden vakavasta loukkaantumisesta. Toiseksi kaasutteli hänen tiimikaverinsa Australian Matthew Phillips. Kolmas oli Aigar Leok ja neljäs Alex Salvini. Leokin tiimikaveri Eero Remes ajoi lauantaina yleiskilpailun viidenneksi ja oli samalla nopein E1 -luokan kuljettaja kisassa. 50 sekuntia Remekselle jäi kuudenneksi ajanut Matti Seistola.

Sunnuntain kilpailu ajettiin vesisateessa. Meo jatkoi vahvaa menoa ja otti jälleen voiton ennen Phillipsia. Leok oli lauantain tapaan kolmas ja Salvini neljäs. Myös Remes kaasutteli samalle sijalle kuin lauantaina ja samalla tuli jälleen E1 -luokan voitto. Matti Seistola joutui puolestaan keskeyttämään viimeisellä maastokokeella.

Suomalaisten kommentit sunnuntain kisan jälkeen:

Eero Remes, TM

- Ajo oli ihan kohtuullista, ei mitään huippua. Oikeastaan sellaista, jota kauden ensimmäiseltä kilpailulta osasi odottaakin. Kisa oli sinänsä hauska, että siinä ajettiin pelkästään pätkiä, eikä siirtymiä. Rantahiekalla ajetulla pätkällä joutui pikkupyörällä antamaan tasoitusta isoille pyörille, mutta ei sillä suurta merkitystä ollut. Itseluottamuksen kannalta on hyvä, että kausi käynnistyy hyvin sijoituksellisesti, mutta enemmän näillä kisoilla haetaan tuntumaa MM-sarjaan. On kuitenkin eri asia ajaa kilpailussa kovaa kuin treeneissä. Pyörässä on kaikki säädöt kohdallaan, täällä testattiin ainoastaan välityksiä. Jään nyt Italiaan treenaamaan kahdeksi viikoksi, ennen seuraavaa Italian mestikkaa.

Matti Seistola, Sherco

- Tänään oli koko päivän ongelmia pyörän kanssa. Ne alkoivat toiselta maastokokeelta, kun pyörä rupesi käymään huonosti ja sammui hetken kuluttua. Sain sen vähän ajan päästä käymään ja hetken se toimikin taas hyvin. Sitten täydestä kaasusta pyörä sammui. Koko loppupätkän oli samanlaisia ongelmia, täydellä kaasulla pyörä sammuili, mutta puolella kaasulla se toimi. Tuollaista hiekkapätkää ei vaan pystynyt ajamaan puolella kaasulla. Vikaa ei löytynyt huollossa ja koko jokaisella kierroksella tuolla hiekkapätkällä pyörä teki samaa. Sitten viimeisellä pätkällä pyörä sammui lopullisesti. Harmittaa tietysti, sillä ajonälkä oli kova. Muutenkin tuntui, että ajo kulki tänään paljon paremmin eiliseen verrattuna, silloin kun pyörä toimi. Todennäköisesti pyörässä on joku sähkövika ja tiimi selvittää missä vika on. Lähden huomenna Suomeen ja palaan tänne viikon kuluttua. Sitten jatkan testaamista ja kahden viikon kuluttua ajan Italian seuraavan kisan, joka ajetaan Elban saarelle.

Alla kilpailun tulokset.

Xracing