Päitsifiiliksiä, lääkäriä odotellessa ja kivityksen uhri

Pertti Sahi (vas.) Pertti Sahi (vas.)

SE-Teamin Honda-joukkueelle Six Days enduroon asetetut tavoitteet täyttyivät ja Sasu Enjala (KeMS), Nico Lindström (NRT) ja Pertti Sahi (KeMS) olivat Keravan nopein Honda-joukkue. Joukkueen kaikki kuljettajat ajoivat loistavasti ja sijoitus kerhojoukkueissa oli huikea 32/96.SE-Teamin kauppias Santeri Enjala oli todella mielissään miesten saavutuksesta.

- Onhan se upeaa, että kaikki kolme pääsivät maaliin ja ilman mitään suurempia ongelmia, Santtu riemuitsi.

Päitsifiilis

Sasu Enjalan ensimmäinen Sixi-päivä vesisateineen tuntui raskaalta ja liukkaalta.

- Jäin pari kertaa mäkiin kiinni. Vesisade tuntui kylmältä, olin ihan jäässä, tuli oikein sellainen Päitsifiilis, että missä mun siirtymähanskat on. Toinen päivä meni jo paremmin, ei satanut ja reitti tuntui helpommalta. Joka ilta ohjelmassa renkaanvaihtoa, jarrupalan vaihtoa, ilmanputsaria ja pikkuveljen toimesta öljynvaihdot vaihteistoon ja moottoriin, Sasu kertoi.

Kolmantena päivänä reitti oli osittain uutta ja osittain samaa kuin kahtena ensimmäisenä päivänä, keltaiset reittimerkit olivat ainakin Sasulle hieman haasteelliset.

- Kokoajan sellainen epävarma olo, kun joutui vähän hakemaan merkkejä, mutta reitillä pysyttiin. Nelospäivänä iltapäivällä satoi taas vettä. Keulassa tiivisteet alkoivat vuotamaan ja vaihdettiin toinen iskari. Kun sain uuden iskarin niin pätkäajat paranivat ihan selkeesti ja uskalsi ajaa paremmin. Mäet onnistuivat hyvin, sellaista normaalia ajoa. Reipasta menoa sai koko kuusi päivää mennä, kolmonen, nelonen ja vitonen oli oikeastaan ainoat vaihteet joita käytettiin ja pätkilläkin oli todella suuret korkeuserot. Ei mitään suurempia ongelmia, yhdet lipat per päivä suunnilleen.

- Loppucrossissa varmistin, että olisin lähdössä viimeinen, ei mitään turhia riskejä lähdön kanssa. Rata oli sopivan märkä ja pito oli hyvä. Ajoin jo toisessa lähdössä, niin rata oli siinä vaiheessa todella hyvässä kunnosssa. Kiitokset järjestäjille, reitti ei ollut liian rankka eikä aikataulu liian tiukka, 3-8 minuuttia jäi huoltoihin aikaa. Kämpillä ei paljon tarvinnut aikaa viettää, suihkussa käynti, ruokaa naamaan ja unille. Suurenmoinen kiitos huollolle ja kaikille yhteistyökumpaneille, iloinen Sasu kiitteli.

Lääkäri kutsuu

Nico Lindström saapui kisapaikalle hyvissä ajoin, jo tiistaina kisaa edeltävällä viikolla ja pääsi haistelemaan kisatunnelmaa.

- Siinä ehti hyvin käydä katselemassa missä pätkät ja huoltopaikat sijaitsivat. Jännitin kisaa etukäteen, että mitähän siitä tulee, mutta muutamilla lipoilla selvisin. Menen Suomeen tohtorille kuuntelemaan mitä se olkapäästä sanoo. Perjantaina viimeisellä kierroksella mietin, että jos olisi vielä enemmän kierroksia jäljellä niin leikki olisi varmaan jäänyt kesken, mutta suomalaisella sisulla vedettiin. Pääsin kisan kokonaan ilman at-minuutteja, tuloksissa tosin kummittelevat järjestäjien sähläämät minuutit. Pyörä toimi tosi hyvin, etujarrukahvan vaihto taisi olla aina remontti mitä tuli tehtyä. Iso kiitos huollolle, että kisa onnistui, kotimatkalta Puolasta tavoitettu Nico kertoi.

Kivityksen uhri

Ensimmäiseen kansainväliseen kilpailuun osallistunut Pertti Sahi hehkutti Kosicen maisemia ja reittiä

- Oli hienoa olla täysin erilaisissa maisemissa ja maastoissa mihin on kotisuomessa tottunut. Nopeaa maastoa sekä jyrkkiä ylä- ja alamäkiä sisältävää reittiä oli Hondalla ilo ajaa. Myös kilpailupaikan tunnelma sai mieheltä kiitosta - joukkueen ja huollon yhteishenki sekä yleinen kisatunnelma oli huikea. Suosittelen Six Daysiä kaikille jotka haluavat haastaa itsensä niin fyysisesti kuin henkisestikin. Reitin varressa tunnelma ei kuitenkaan aina ollut ihan huipussaan - romanikylän lapset heittelivät siirtymällä kiviä, onneksi oli hyvät varusteet, Pertti nauroi.