Nikander päätti uransa voittoon

Vahvimmin kisan aloitti Marko Tarkkala ajamalla kolme ensimmäistä kierrosta nopeimmin. Roni Nikander antoi kuitenkin tiukan vastuksen, eivätkä kaukana olleet Aleksi Jukola ja Henry Oleniuskaan. Toiseksi viimeinen kierros oli vaikea Tarkkalalle, eikä viimeinen kierroskaan täysin onnistunut. Näin Tarkkalan hyvä alku kääntyi lopulta kakkossijaksi.

- Siinä toiseksi viimeisellä kierroksella oli sellainen iso hyppy ja alastullessa irtosi tankin korkki. Yritin jatkaa, mutta bensat tuli syliin. Palasin sitten takaisin etsimään sitä korkkia ja löysinkin onneksi sen, mutta se kierros meni siihen. Viimeisellä kierroksella menin yhdessä kurvissa tangon yli ja siinä se voitto lopullisesti karkasi. Muutenkin tuli kyllä koko kauden kaatumiskiintiö täyteen tässä kisassa, Tarkkala selvitti.

Nikander löysi tarvittavan puristuksen lopussa ja ajoi voittoon reilun 13 sekunnin erolla.

- Tosi hieno, nopeatempoinen kisa. Koko ajan sai ajaa. Pitkä kierros, sitten hiukan huoltoaikaa ja taas sai mennä. Hieno kilpailu ja hieno reitti. Kerran kaaduin, mutta muuten ei mitään erityistä. Viimeisille kierroksille alkoi löytyä jo kunnon puristustakin ja viimeiselle kierrokselle tulikin sitten hyvä aika. Sen kyllä huomasi, että aika nopeasti ajokunto alkaa hävitä. Mutta hyvinhän tämä meni, vaikka en ole viimeiseen kahdeksaan kuukauteen käynyt kuin viisi kertaa ajamassa, Nikander totesi.

Nikander on kertonut, että kilpaura oli nyt tässä, mutta pienen takaportin mies vielä sentään jätti.

- Kyllähän minä varmasti vielä joskus tulen jonkun kisan ajamaan, mutta mitään sopimuksia en tule tekemään mihinkään. Ihan mukavaa touhua tämä kuitenkin on,Nikander päätti.

Kärkikaksikon takana Aleksi Jukola teki tasaisen hyvää työtä. Jukolalle kirjattiin myös yksi nopein kierros. Tuloksena oli kolmas sija ja kolmanneksi Jukola sijoittui myös Cupin loppupisteissä. Henry Olenius tuli Poriin cupin kärkinimenä ja neljäs sija tarkoittaa sitä, että Olenius poistui Porista Cupin mestarina ja 800 euroa rikkaampana. Cupin kakkoseksi sijoittui seitsemänneksi ajanut Hugo Svärd.

B-luokassa parhaasta vauhdista vastasi Juho Kaitanen. Hän voitti toiseksi sijoittuneen Marko Korhosen vajaalla kahdella minuutilla. Kolmanneksi ajanut Jonne Katila jäi kakkossijasta vajaan minuutin.

V40-luokan herra ja hidalgo oli Juha Puotsaari. Hän takoi pohjat joka kierrokselle ja otti voiton lähes kahden ja puolen minuutin erolla. Kakkoseksi ajoi Janne Vesterinen, joka oli puolestaan reilut puolitoista minuuttia kolmanneksi sijoittunutta Riku Luukkosta nopeampi.

C-, D-, V50- ja V60 -luokilla viisi kierrosta

C-luokassa Toni Nieminen ”harjoitteli” ensimmäisen kierroksen, ollen yhdeksänneksi nopein. Vaikka kisassa ei hitainta kierrosta olisikaan jätetty pois laskuista, olisi Nieminen vienyt voiton, sillä hän oli kaikillla muilla kierroksilla nopein ja kuittasi voiton yli minuutin marginaalilla. Kakkossijasta käytiinkin sitten tiukkaakin tiukempaa taistelua. Nico Näkkilä oli viimeisellä kierroksella viisi sekuntia Sami Ruotsalaista nopeampi ja näin Näkkilä kuittasi kakkossijan kuusi sekunnin kymmenystä kilpakumppaniaan nopeampana.

D-luokassa oli mukana vain kaksi kilpailijaa. Nelli Elo ei antanut kilpasiskolleen Matilda Stoltille mitään mahdollisuuksia, vaan vei voiton lopulta yli 14 minuutin erolla.

V50-luokassa Aulis Konttisen vauhti oli selkeästi muille liikaa. Hän oli nopein kaikilla kierroksilla, joten ero muihin venähti vajaaseen kahteen minuuttiin. Kari Ojanen oli puolestaan kaikilla kierroksilla toiseksi nopein, joten tuloksena oli kakkossija. Mika Vuori aloitti hieman vaisusti, mutta kiristi sitten vauhtia ja nousi lopussa kolmanneksi.

V60-luokassakin voittaja oli omaa luokkaansa. Ari Vajavaara hoiti homman kotiin ajamalla nopeimman ajan joka kierrokselle. Voittomarginaali oli reilut kolme minuuttia. Timo Lahti ajoi kakkoseksi ja kolmas oli Heikki Savonen.

Kari Salminen