Mukavasti jatkopaikkoja

Maailmanmestaruuksista ajetaan kolmessa luokassa: 125-kuutioisissa , 85-kuutioisissa ja 65-kuutioisissa. Kilpailijoita oli paikalla niin paljon, että aika-ajot ajettiin kaikissa luokissa kahdessa ryhmässä. Kummastakin ryhmästä pääsi 18 parasta suoraan sunnuntain kisaeriin. Lisäksi ”last chance” -erän perusteella aukesi vielä paikka neljälle nopeimmalle. Suomesta oli mukana kisojen suurin joukkue, kaikkiaan 14 kuljettajaa.

125-kuutioiset aloittivat aika-ajon. Mukana oli 68 kilpailijaa, joten kummassakin aika-ajoryhmässä ajoi 34 kilpailijaa, joista siis suora jatkopaikka 18:lle parhaalle. A-ryhmässä parhaasta vauhdista vastasi EM-sarjasta tuttu mies, Gianluca Facchetti, joka kukisti niinkään EM-sarjan kärkipaikkoja kolkuttelevan Mikkel Haarupin vajaalla kolmella kymmenyksellä. Suomalaisvärejä tässä lähdössä edusti Emil Weckman. Sijoitus oli 20:s, joka tarkoitti sitä, että jatkopaikkaa oli lähdettävä hakemaan ”last chance” -erästä.

B-ryhmässä nopeimman kierrosajan ajoi Meico Vettik, jolle Brian Moreau hävisi vain kahdeksan tuhannesosaa. Suomalaisista menivät suoraan jatkoon sijalle 17 ajanut Aleksi Kurvinen ja sijalle 18 ajanut Mauno Nieminen. Matias Vesterinen oli sijalla 29 ja Joni Mäkelä sijalla 30, joten tämän kaksikon vei ”last chance” -erään.

”Last chance”-erästä saatiin yksi suomalaiskuljettaja lisää sunnuntain kisaeriin, kun Emil Weckman ajoi erän nelosena ruutulipulle. Joni Mäkelä oli erässä 17:s ja Matias Vesterinen 21:s, joten heidän kisansa päättyi tällä kertaa tähän.

Rainio vauhdissa

85-kuutioisissa oli mukana 61 kilpailijaa. A-ryhmää hallitsi Eddie Jay Wade. Hän ajoi vajaan seitsemän kymmenystä nopeamman kierrosajan kuin toiseksi nopeimmasta ajasta vastannut Max Palsson. Suomalaisista radalla olivat Sampo Rainio ja Miika Lammi. Molemmat selvittivät myös tiensä sunnuntain kisaan. Rainio oli seitsemänneksi nopein ja Lammi löytyy sijalta 15.

B-ryhmän nopein oli Noel Nilsson, joka voitti toiseksi nopeimman ajan ajaneen Adam Zsolt Kovacsin puolella sekunnilla. Leevi Hakala-Rahko oli 28:s ja Niko Ahokas 29:s. Kummankin tie vei ”last chance” -erään. Valitettavasti tämäkään ei jatkopaikkaa tuonut, sillä Ahokas oli erässä sijalla 18 ja Hakala-Rahko sijalla 21.

Hindersson neljäs

65-kuutioisissa lähti kaikkiaan 54 kilpailijaa tavoittelemaan kisapaikkaa sunnuntaille. A-ryhmän nopein oli Ferruccio Zanchi. Hän oli kaksi kymmenystä nopeampi kuin toiseksi ajanut Ivano van Erp. Suomalaisista Topias Kontto ajoi sijalle 18 ja meni näin ryhmän viimeisenä suoraan sunnuntaille. Simo Koskinen oli 22:s ja Aaron Laine 25:s. Se tiesi paikkaa ”last chance” -erään.

B-ryhmässä Tanskan Mads Fredsöe Sörensen oli ylivoimainen, sillä hän kukisti toiseksi ajaneen maanmiehensä Jakob Madsenin lähes neljällä sekunnilla. Ryhmän suomalaiskuljettajat Kasimir Hindersson ja Saku Mansikkamäki ajoivat itsensä selkeästi sunnuntain kisaan. Hindersson oli ryhmän neljäs ja Mansikkamäki seitsemäs.

”Last chance” -erä ei tuonut suomalaisille paikkoja sunnuntain kisaeriin, sillä Koskinen ajoi erässä seitsemänneksi ja Laineen sijoitus oli viidestoista.

Kari Salminen