Moottoriurheilulla on jalansija mediassa

Kuva
Marko Vihriä

Myös moottoriurheilulla on sijansa STT:n toimissa, vaikka kiinnostavuudessa tai myyntiarvossa mitattuna se ei aivan kärkipäässä olekaan.

- Huono uutinen myy monesti enemmän kuin hyvä, mutta näin se on missä tahansa urheilussa tai elämässä yleensä, Yliniemi alustaa.

- Positiiviselta uutispuolelta voi silti sanoa, että moottoriurheilusta löytyy monia mielenkiintoisia henkilöitä ja tarinoita. Me emme kuitenkaan yleensä tiedä heistä tai niistä. Siksi meille pitää vihjata asioista.

Yliniemi muistuttaa myös, että uutisaiheisiin on hyvä löytää jokin erityinen ”juju”. Vaikka kilpailuun liittyvässä tiedotteessa pitää mainita, mistä lajista on kyse, missä kilpaa ajettiin, minkä tasoinen kilpailu oli kyseessä ja kuka voitti tai ketkä muodostivat kärkipään, saa helpommin palstatilaa, kun löytää jonkin erityisen piirteen esimerkiksi kilpailusta tai voittoon liittyneestä ratkaisusta.

Yleisellä tasolla kisatiedotteen pitää olla selkeä, siis sellainen, että myös lajia tuntematon ymmärtää, mistä on kyse.

STT kirjoittaa myös henkilökuva- ja aihejuttuja, joten aina ei tarvitse olla liikkeellä kilpailutiedottamisen merkeissä ehdottaessaan juttua. Vastaavasti kilpailutiedote voi lähestyä tapahtumaa jonkin henkilön tai merkittävän tapauksen tai yksityiskohdan kautta.