Leppälä jäi niukasti mitaleilta

Teksti
Hollannin Ivano van Erp pääsi tuulettamaan MX125-luokan maailmanmestaruutta.
Kuva
Jani Hovi
Viktor Leppälän suoritus jäi suomalaisittain parhaaksi Vantaan MM-crossissa. Leppälä sijoittui 65-kuutioisten luokassa viidenneksi.

65-kuutioisten toisessa erässä oli jännitys huipussaan, sillä Viktor Leppälä oli kiinni World Cup -mestaruudessa. Siihen riittäisi erävoitto riippumatta muiden sijoituksesta. Pahin este Leppälän mestaruudelle oli Viron Lucas Leok, joka vei ensimmäisen erän näytöstyyliin.

Puomi kaatui ja 40 pyörää syöksyi matkaan. Leok ampui kärkeen, mutta ei saanut pitkään paikastaan nauttia kun Eeka Laaksonen otti kärkipaikan haltuunsa perässään Andrea Uccellini. Pitkään ei Laaksonenkaan saanut kärjessä ajaa, kun Uccellini nousi johtoon. Leok oli neljäntenä ja Leppälä sijalla 13.

Uccellini teki kuitenkin virheen ja Laaksonen nousi takaisin ykköspaikalle. Leok paranteli asemiaan, mutta Leppälä putosi sijalle 18 ja kärki oli jo kaukana. Seuraavaksi kärkeen nousi Aston Allas ja myös Leok ohitti Laaksosen. Sitten Allas kaatui kärjestä ja Leok nousi johtoon. Laaksonen jatkoi kolmantena, Elias Villanen oli sijalla 10, Mauno Keskikallio sijalla 11 ja Viktor Leppälä sijalla 15.

Eeka Laaksonen

Eeka Laaksonen

Leok meni kärjessä aivan menojaan ja voitti toisen erän vielä ensimmäistäkin selkeämmin. Toisena maaliin ajoi Ricardo Bauer ja kolmantena Jorge Salvador. Paras suomalainen oli kuudenneksi sijoittunut Eeka Laaksonen. Mauno Keskikallio ehti maaliin sijalla 10 ja kovaa nousua tehnyt Viktor Leppälä oli 11. Elias Villanen oli 15, Jimi Marttila 19 ja Severi Hytönen 25.

- Startti oli parempi kuin ensimmäisessä erässä. Oli tosi rankka erä, koska olen ollut kipeänä. Voimat loppuivat ihan totaalisesti, kertoi erän parhaasta suomalaissuorituksesta vastannut Eeka Laaksonen.

- Startti ei ollut paras mahdollinen. Pyörä lähti keulimaan, mutta pääsin mutkassa nousemaan. Ajo kulki hyvin. Olen kisaeriin ja viikonloppuun tyytyväinen, iloitsi Mauno Keskikallio.

World Cup -mestaruuden vei ansaitusti näytöstyyliin Lucas Leok. Toiseksi sijoittui Ricardo Bauer ja kolmanneksi Moritz Ernecker. Viktor Leppälä oli kokonaistuloksissa parhaana suomalaisena lopulta viides.

- Siinä ensimmäisessä erässä pistin vaihteen liian aikaisin päälle ja kytkin alkoi luistattaa. Jäin siihen puomille kun muut lähtivät. Nousin kuitenkin ihan hyvin, ohittaminen ei ollut kovinkaan vaikeaa. Toisessa erässä oli huono startti ja sitten joku kaatui eteen ja ajoin sen yli. Tein hyvää nousua, mutta sitten ohitettava vaihtoi linjaa suoraan eteen ja osuin sen takarenkaaseen ja vedin lipat. Olen kyllä tosi pettynyt, Leppälä harmitteli.

Doensenista maailmanmestari

85-kuutioisten toisen erän parhaan startin otti Gyan Doensen ja seuraavina olivat Vitezslav Marek, Jarne Bervoets, Filippo Mantovani ja Ian Ampoorter. Suomalaisista parhaana ajoi Rene Nyman sijalla 11.

Toisella kierroksella kärkeen nousi Marek, kuten tuoreelle Euroopan mestarille sopikin, mutta Doensen seurasi tiukasti, kunnes pääsi kuittaamaan kärkipaikan takaisin itselleen. Kisa oli todella tiukkaa, sillä kumpikin tiesi, että ensin maaliin ajanut kruunataan maailmanmestariksi. Kaksikko kisasi aivan tosissaan erävoitosta ja oli jo selkeästi karussa muilta. Jarne Bervoets oli kolmospaikalla ja se toisi hänelle MM-pronssin.

Matias Miettinen

Matias Miettinen

Ratkaisu tuli toiseksi viimeisellä kierroksella kun Marek teki virheen ja kaatui johtopaikalta. Doensen kiitti ja ajoi maaliin maailmanmestarina.

- Tämä on aivan uskomatonta. Tämä oli viimeinen mahdollisuuteni voittaa tämän luokan maailmanmestaruus, hämmästeli liikuttunut Doensen maalissa.

Marek oli vielä tiukoilla Bervoetsin kanssa joutuessaan pitkään käynnistämään pyöräänsä, mutta pystyi kuitenkin säilyttämään kakkossijansa ja se riitti MM-hopeaan. Kolmantena maaliin ajaneelle Bervoetsille näin MM-pronssia. Erän paras suomalaissijoitus oli yhdeksäs ja se kirjattiin Matias Miettiselle. Miettinen oli myös kokonaistuloksissa yhdeksännellä sijallaan paras suomalaiskuljettaja.

- Startti ei oikein osunut, mutta muuten kulki kyllä hyvin. Tämä oli tosi hieno kokemus ja pääsin vielä ajamaan kotiradalla oikein kunnolla kisaa. Tavoite oli kymmenen joukkoon ja nyt taisin olla yhdeksäs, niin ei tässä voi olla kuin tyytyväinen, Miettinen jutusteli.

Eemil Pesonen oli erässä 15, Rene Nyman 18, Luca Väg 19 ja Topias Reinikainen 23.

Toinenkin mestaruus Hollantiin

Päivän päätteeksi ajettiin 125-kuutioisten toinen kisaerä. Janis Reisulis lähti vetämään joukkoa perässään Mathis Valin, Ivano Van Erp, Alexis Fueri ja Cas Valk. Saku Mansikkamäki oli parhaana suomalaisena hienosti kahdeksas.

Reisulis nykäisi yllättävän reilun eron muihin, mutta takana vaihdeltiin paikkoja. Van Erp nousi toiseksi ja Valk kolmanneksi.

Reisuliksen vauhti tuntui olevan muille liikaa, eikä Van Erp ilmeisesti halunnut lähteäkään väkisin latvialaista tavoittamaan, etenkin, koska Valk alkoi jäädä ja kakkossijakin riittäisi Van Erpille mestaruuteen. Mansikkamäellä oli myös maisti päällä, sijoitus oli parantunut jo seitsemänneksi ja kuutossijalla ajanut Alexis Fueri alkoi olla tähtäimessä. Fueri nosti kuitenkin vauhtia, vai olisiko Mansikkamäen vauhti hiipunut. Joka tapauksessa suomalainen alkoi jäädä Fuerin vauhdista.

Kun erä lähestyi loppuaan, alkoi Van Erp saada Reisulista kiinni ja 10 sekunnin ero kutistui nopeasti. Kun kaksi kierrosta oli jäljellä, oli kärkikaksikolla toisiinsa eroa enää vain sekunti. Van Erp ei kuitenkaan erävoittoa halunnut, vaan antoi Reisuliksen ajaa rauhassa voittoon. Se nosti latvialaisen MM-hopealle. Van Erp oli maalissa toisena ja se tiesi hollantilaiselle maailmanmestaruutta.

- Olin lopussa nopeampi, mutta hoin itselleni, että nyt vain rauhassa ja varmasti maaliin, koska kakkossijakin riittää maailmanmestaruuteen, totesi tyytyväinen Van Erp.

Kolmantena ruutulipulle ajoi Cas Valk ja kuittasi samalla MM-pronssin. Saku Mansikkamäki oli maalissa paras suomalainen, sijoitus yhdestoista. Samalle sijalle hän päätyi myös kokonaistuloksissa.

- Sain tosi hyvät startit kummassakin erässä, mutta toisessa erässä alkoivat jo voimat loppua. Jouduin välillä vähän löysäämään, että jaksoin ajaa. Aloitin ajamisen vasta pari viikkoa sitten loukkaantumisen jälkeen. Viimeisissä treeneissä oli kyllä jo ihan vetofiilis päällä. Lauantain tavoite oli päästä eriin mukaan ja tänään tavoite oli kymmenen joukkoon. Olin yhdestoista, niin ei se niin kauas tavoitteesta jäänyt, Mansikkamäki summasi viikonloppua.

Kasimir Hindersson oli erässä 14, Nico Stenberg 32 ja Santeri Oinonen 33. Aaro Menna heitti pyyhkeen kehään ajettuaan viisi kierrosta. Sijoitus oli 38.

- Ensimmäisessä erässä oli huono startti, mutta nousin melko aggressiivisesti yhdeksänneksi. Sitten pyörä kaaduin ja pyörä lensi radalta sellaisen mainoksen alle. Revin sitä aika kauan sieltä pois ja siinä väsyivät kädet. Loppuerä olikin sitten vain selviytymistä. Toisessä erässä lähtö oli vielä huonompi. Nousin kyllä kympin tuntumaan ja yritin parista kaverista ohi, mutta en päässyt millään. Sitten tuli väsymys ja loppu oli vain ajelua. Tänään oli hyviä ja huonoja hetkiä, mutta onneksi hyviä oli enemmän. Odotin kyllä hiukan parempaa, Kasimir Hindersson selvitti päivän tapahtumia.

Kaikki tulokset https://speedhive.mylaps.com/Events/2032448

Kommentit

Lähettänyt MARKKU NISSINEN : Su, 08/28/2022 - 22:26

Kuka puuttuu joukosta 😵‍💫 nuorin 13 v ensikertalainen oli kuitenkin Aika-ajo 13 ja erissä 25 ja 33???? Ei huono! 

Kieli
suomi

Ei muuta kuin käsi ylös virheen merkiksi. Valitettavasti se on niin, että ainoa keino välttyä virheiltä on olla tekemättä mitään. Joka tapauksessa vilpittömät pahoitteluni ja Santeri Oinoselle onnittelut hienosta kisasta.

Kieli
suomi

Lähettänyt Simo Hytönen : Ma, 08/29/2022 - 14:31

Tärkeää olisi nyt huomata se kuinka monta Suomalaista ajoi ylipäätäään pisteille erissä, joissa on oletettavasti ainakin suurin osa maailman huippu kuskeja luokassaan, puomi on täysi ja täytetty "kansallisten" karsintojen kautta.

 

Kieli
suomi