Lehdistöesittelyt suoritettu, koeajot edessä

Keskiviikkona illalla oli vuorossa pyörien esittely, jossa oli paikalla noin 40 median edustajaa. Paikalla oli Suomen edustajien lisäksi myös henkilöitä mm. Australiasta, Japanista ja myös länsinaapuristamme Ruotsista.

Tilaisuudessa käytiin läpi pyörien teknisiä tietoja yksityiskohtaisesta ja samalla hieman yleistä asiaa KTM:stä. Tarkemmista teknisistä asioista Xracingissä myöhemmin, mutta muutama yksittäinen asia tässä kuitenkin. Isona asiana KTM:lle vaikutti olevan pyörän painojen pudottaminen, sitä kautta ajettavuuden paraneminen ja myös suorituskyvyn lisääminen. Paino vaikuttaa olevan ehkä tärkein asia ja sitä onkin saatu pyöristä isoja määriä pois. Esimerkiksi 450 EXC-F -mallista on saatu karistettua peräti viisi kiloa.

Yhtenä puheenaiheen oli luonnollisesti se, että 125ECX -poistui mallistosta ja sen korvaa 125 XC-W, joka on käytännössä vastaava pyörä. Tämä johtuu täysin siitä, että uusien Euro4 -normien mukaan ei ole KTM:n mukaan mahdollista valmistaa rekisteröitävää ECX -mallia. XC-W -malli on suljetuille radoille tarkoitettu malli, eli Suomeksi sanottuna sitä ei saa valmistajan toimesta rekisteriin. Erillisellä ”kuriste kitillä” se on kuitenkin mahdollista myöhemmin luultavimmin saada rekisteriin, mutta kyseisen kitin hintaa ei ole vielä tiedossa. Tässä tapauksessa jokaisin pyörän omistajan tulee itse hoitaa rekisteröintiin liittyvät asiat. Mutta tästäkin asiasta lisää myöhemmin.

KTM:n enduromallit ovat todellakin muuttuneet lähes täysin ja uusia osia pyörässä onkin noin 90%. Sama pätee myös 2t -malleihin, jotka ovat uudistuneet moottoreita myöden.

Testipäivä lehdistöllä on torstaina ja sen jälkeen tiedämme asioista enemmän.

Xracing