Lähes täysin uudistunut KTM 2024 enduromallisto on julkaistu

Teksti
Kuva
Rudi Schedl
KTM:n vuoden 2024 enduromalliston osista 95 % ovat uusia. Uusin sukupolvi on varustettu täysin uudella rungolla, vallankumouksellisella Closed Cartridge -jousituksella, parannetuilla katteilla, LED-ajovalolla ja alan huippua edustavalla teknologialla.

KTM, jolla on yli kolme vuosikymmentä kilpailukokemusta ja palkintokaapissaan yli 126 World Enduro -voittoa, on edelleen maailman haastavimpiin kisoihin osallistuvien kuljettajien suosikkityökalu. Tähänastisista radikaaleimman muodonmuutoksensa ansiosta KTM EXC -mallit nostavat suorituskyvyn, kehityksen ja innovaation rimaa mallivuodelle 2024.

Täysin uusi hydrostaattisesti muovattu, lasertyöstetty ja robottihitsattu runko on KTM:n vuoden 2024 enduromalliston selkäranka. Parantaen ajokokemusta uusilla pitkittäis- ja kiertojousto-ominaisuuksilla, jotka takaavat vertaansa vailla olevan ajopalautteen kuljettajalle, energianvaimennuksen ja erinomaisen vakauden.

KTM EXC- ja EXC-F-mallien keulassa on nyt upouusi 48 mm:n WP XACT Closed Cartridge -etuhaarukka. Se perustuu uuteen keskimäntärakenteeseen, joka optimoi öljyn virtauksen patruunan sisällä.

KTM:n enduromalleissa on edelleen hyväksi havaittu PDS-jousitusjärjestelmä, joka on päivitetty vuodelle 2024 ja optimoitu toimimaan saumattomasti uuden runkotyypin kanssa. Se on yhdistetty uuteen WP XPLOR PDS -takaiskunvaimentimeen.

Jousituksen puristus ja vaimennus voidaan säätää sekä edessä että takana manuaalisilla säätimillä täysin ilman työkaluja, myös takaosan esijännitys on helposti säädettävissä.

Täysin uusi kevyt kaksiosainen apurunko, jonka materiaaleina ovat polyamidi ja vahvistettu alumiini. Se takaa erinomaisen kestävyyden lisäksi loistavan käsiteltävyyden ja ajopalautteen kuljettajalle. Kaikki elektroniset komponentit, joihin kuuluu myös täysin uusi Offroad Control Unit, on täysin integroitu apurunkoon, jolloin niihin pääsee hyvin käsiksi ja lisäksi ne ovat hyvin suojattuna.

KTM:n vuoden 2024 enduromalleissa huomiota herättävät kokonaan uudet katteet. Ne valmistettiin yhdessä Red Bull KTM tehdas tiimin -kuljettajien kanssa tavoitteena kehittää kuljettajakolmiota siten, että polvikontakti paranee etenkin jalkatapeilla seistessa. 

Etulokasuoja on suunniteltu uudelleen ja siinä on nyt ilmanohjaimet, jotka ohjaavat myös mudan sivuun niin, ettei se osu kuljettajaan tai jäähdyttimiin. Katepakettia täydentävät uudet läpinäkyvästä polyeteenistä (XPE) valmistetut tankit, joiden ansiosta polttoaineen määrän tarkkaileminen on helppoa. Nelitahtisissa polttoainesäiliön tilavuus on 8,3 litraa ja kaksitahtisissa 8,9 litraa.

Elektroniikan valvonnasta huolehtii satulan alla sijaitseva täysin itsenäinen OCU, joka korvaa elektroniset sulakkeet ja releet. Jos mikä tahansa sähkökomponenteista vikaantuu, lähdöt poistetaan käytöstä yksitellen ja kunkin yksikön virhetila näytetään punaisen tai vihreän LED-merkkivalon avulla. ​Tämä tekee vianetsinnästä ajon aikana nopeaa ja helppoa.

Moottoreiden osalta kaksitahtisten mallivalikoima on jälleen kerran varikon huippua, ja niissä esitellään ensimmäistä kertaa uusi elektroninen Throttle Body Injection -ruiskutusteknologia. Myös TBI:nä tunnettu järjestelmä tarjoaa lähes kaasutinjärjestelmän veroista äärimmäisen vaivatonta tehoa. Tarvetta suuttimien säätöön eri korkeuksilla ajamista varten ei ole.

Myös reed-venttiilin kotelon muotoilu on saanut tärkeän päivityksen, jossa kotelon ulkopuolelle on lisätty imukanavan tiivistystä parantavat uudet muoviläpät. Tämä uusi muotoilu estää polttoaineen liikasyötön äärimmäisissä ylä- tai alamäissä, mikä saattaisi aiheuttaa polttoaineen rikastumista.

Uuden elektronisen polttoaineenruiskutuksen ja ECU:n hyödyllinen sivuvaikutus on uusi elektroninen pakoaukon säätimen ohjaus. Sen avulla on mahdollista käyttää kahta erilaista moottorikarttaa, joita voi vaihtaa valinnaisella Map Select -kytkimellä.

Vuoden 2024 KTM EXC -kaksitahtimallisto koostuu jälleen seuraavista malleista:

  • KTM 150 EXC
  • KTM 250 EXC
  • KTM 300 EXC

Mallivalikoimamme on ytimekkäin nelitahtimalleissa. Kaikissa nelitahtimallistomme moottoripyörissä on luokkansa voittaneet moottorit, jotka on suunniteltu tuottamaan massiivista vääntömomenttia alhaalta asti ja räjähtävää tehoa korkeammilla kierroksilla.

Parannettu painopiste, jonka ansiosta ajo-ominaisuudet ja käsiteltävyys ovat kehittyneet merkittävästi, saatiin aikaan kallistamalla moottoria 2° taaksepäin ja sijoittamalla eturatas 3 mm alemmaksi. Yhdessä massan keskittämisestä ja painon alenemisesta johtuvien hyötyjen kanssa rungon anti-squat-käyttäytyminen parani huomattavasti, mikä parantaa vetokykyä äärimmäisen jyrkissä kohdissa ja tehokasta liikkeellelähtöä enduro-erikoiskokeiden mutkista.

Vuoden 2024 KTM EXC-F -mallissa esitellään ensimmäistä kertaa valinnaisena lisävarusteena Traction Control sekä ensimmäistä kertaa enduropyörässä nähtävä Quickshifter-toiminto. Jälkimmäisen toiminnon avulla kuljettaja voi vaihtaa ilman kytkintäylöspäin toiselta vaihteelta kuudennelle saakka, joten kaasun voi pitää auki vaihtojen aikana. Ominaisuuden voi ottaa käyttöön tai poistaa käytöstä valinnaisella ja uudelleen suunnitellulla Map Select -kytkin lisävarusteella.

Vuoden 2024 KTM EXC-F -nelitahtimallisto koostuu seuraavista malleista:

  • KTM 250 EXC-F
  • KTM 350 EXC-F
  • KTM 450 EXC-F
  • KTM 500 EXC-F

KTM:n vuoden 2024 enduromallistossa kiteytyvät vuodet endurokilpailujen huipulla. Mallisto on dynaaminen yhdistelmä kilpatason suorituskykyä, ergonomiaa ja teknologiaa, jotka auttavat sinua haastamaan kaikenlaiset maastot ja määrittämään rajat uusiksi.

Kuten aina, KTM:n maailmanlaajuisten jälleenmyyjäverkostojen ansiosta saat helposti tukea ja varaosia, joita tarvitaan korkeimmalla tasolla kilpailtaessa. Lisäksi saatavilla on KTM PowerWear- ja KTM PowerParts -tuotteita, jotka on suunniteltu takaamaan kaikille offroad-kuljettajille ja -kilpailijoille paras mahdollinen suojaus ja liikkuvuus.

Upouudet vuoden 2024 KTM EXC- ja EXC-F-mallistot tulevat saataville valtuutetuille KTM-jälleenmyyjille alkaen kesäkuussa. Lisätietoja on osoitteessa ktm.com