Keskiviikon kahvitauko, Aleksi Halen

Halenilla pysyy myös rata-auto hallinnassa. Halenilla pysyy myös rata-auto hallinnassa.

Kerro itsestäsi?

-Olen 33-vuotias yrittäjä. Teen tapahtumien juontoja ja Dj:n hommia. Mia on kaksi lasta ja vaimo. Moottoriurheilu on ollut mie aina intohimo, pääasiassa rata-autoilu. Motocrossia olen taas aina ihannoinut lajina ja saanut viimeiset neljä vuotta harrastaa sitä.

Aleksi Halen, sia on pitkä historia kilpa-autoilun saralla, kauanko olet ajanut kilpaa?

-Olen ajanut 26 vuotta kilpaa erilaisilla rata-autoilla, uralle on mahtunut niin mikroautoja, kuin supercartiakin, jota ajoin ruotsissa. Tuleva kausi on neljäs Legens luokkassa.

Viime vuodelta sia on taskussa SM-pronssi legends-luokassa ja lisäksi harrastat motocrossia; liittyvätkö nämä lajit jotenkin toisiinsa?

-Liittyvät, sillä on ollut hienoa huomata, että rata-autoilun pariin palaaminen talven jälkeen on ollut motocross-harrastuksen takia helpompaa. Reaktioajat ovat hyviä heti kauden alussa, ajamiseen löytyy heti tarvittava rauhallisuus ja keskittyminen. Motocross on myös kasvattanut yläkropan lihaksi, mistä on hyötyä rata-autoilussakin. Rata-autoilussa tarvittava ajosilmä on myös talven aikana harjoittunut motocross-radalla, vaikka ajolinjat eivät siellä niin millilleen menekkään kuin asfaltilla.

Miten pystyt arjessa järjestämään aikaa riittävästi treenaamiseen ja kaluston huoltoon, sillä työsi juontajana, dj:nä ja ohjelmapalvelun pyörittäjänä on varmasti täysipäiväistä hommaa mukaan lukien viikonloput?

-Arjen pyörittäminen onkin haaste, mutta yrittäjänä pystyy helpommin aikatauluttamaan menojaan. Ja todella ymmärtäväinen vaimo on tärkeä ja hieno asia, siitä hänelle sydämellinen kiitos. Poikani, joka on 3,5 vuotias kulkee nykyään mukanani radalla. Hän on myös kiinnostunut 2-pyöräisistä ja kurvailee mielellään sähkömoottoripyörällä, joita saa vuokrata Kirkkonummen Electric Arenalta. Saapa nähdä koska omat kilvanajoni vaihtuvat pojan ajoihin.

Sinä kannustat kokeilemaan ennakkoluulottomasti muitakin, kuin itselle tuttuja moottoriurheilulajeja. Mitä kautta itse löysit motocrossin ja mitä muita lajeja haluaisit kokeilla?

-Ajatuksena oli vain, että unelmista pitää tehdä totta ja niitä pitää toteuttaa. Tässä kohtaa hirveesti kiitoksia motocross yhteisöille, apua on saanut aina kun sitä on tarvinnut, ihan Suomen mestari tasolta lähtien, kiitokset myös Toni Erikssonille.

-Unelmissa siintää vielä ajatus päästä ajamaan vesijettejä ja tietysti kilpaa, sillä olen hyvin kilpailuhenkinen.

Moottoriurheilu ihmiset ovat usein saman henkisiä ja olet sitä mieltä että meidän tulisi pitää yhtä omien lajiemmekin ulkopuolella. Onko sia vinkkiä miten saataisiin lisää uusia ihmisiä mukaan pyörittämään moottoriurheilun kilpailutoimintaa, joka toimii lähes kokonaan talkoo voimin?

-Tässä hyvänä vinkkinä olisi tuotteistaa toimitsijoita, jotenkin lajiliittojen puolelta. Järjestää erilaisiin tapahtumiin ja messuille esittelyjä toiminnasta ja kertoa mitä kautta lajin pariin pääsee mukaan. Ja tehdä tuotteesta arvostettu; on hienoa olla ratatuomari. Meidän pitäisi myös pystyä rikkomaan rajoja 2- ja 4-pyöräisten lajien välillä. Pyrkiä yhdistämään toimintaa, kilpailuja ja puhaltaa yhteen hiileen lajista riippumatta moottoriurheilussa.

Mikä moottoriurheilussa on parasta?

- Vauhti, vaaralliset tilanteet, kilpailu muita vastaan ja ardenaliini

Minna Valonen